Sida 1 av 1

Begagnatguide - Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 årsmodell 1996-2000

Postat: sön 04 dec 2011, 13:02
av Avenger
Bild

Detta blir min andra guide för en bil som verkligen fungerat kanonbra!

Guiden inriktar sig främst till Grand Voyager / Town & Country med V6:orna (3.3 litern eller 3.8 litern, i princip samma motor förutom att 3.8 litern är utborrad större).

Detta är ingen bil för dig som vill spara bensin! Dessa bilar drar ganska mycket, inrikta dig på över litern/mil!

Jag hade personligen valt en USA-import eftersom dessa tillverkas/monteras i USA/Canada och inte av tredjepart i Österrike. Många gånger har det bevisats att automatlådorna håller bättre och längre på USA-importerna, rekommdenderas starkt!

En USA-import heter antingen Dodge Caravan eller Chrysler Town & Country. Town & Country'n har alltid en 3.8 liters V6:a till skillnad mot Voyager som har en 3.3 liters. 3.8 litern drar lite mer bensin men är mycket starkare, över 180 HK!

En senare årsmodell, -98 och framåt är att föredra pga. att automatlådan uppgraderas under detta året, med bland annat ny mjukvara som styr växlingarna.

Dessa bilar finns även med 4WD, men det är ingen äkta utan endast 10% kan ges till bakhjulen, en FWD räcker gott och väl då 4WD bara är onödigt.

Kvalitén tycker jag är helt okey, det man ska se upp för när det gällr rost är bakre trösklarna samt rost på bakluckan, annars är dessa ganska rostbefriad särskilt om det är en Import från USA.

Insidan är väl tilltagen med utrymme, men det är inga lätta lyft om man vill demontera fåtöljerna samt soffan där bak. Fåtöljerna klarar man ganska enkelt själv, men den bakre soffan vägen en hel del och man bör vara 2 personer som hjälps åt, för att undvika ryggskador.

Samma sak som gäller Stratusen är stereona i dessa bilar, dom är ganska känsliga och brukar tyvärr ge upp, håll koll på detta.

Har bilen dragkrok så bör man försäkra sig om att lådan är i bra skick, det sliter mycket om det dragits en husvagn där bakom, då behövs ofta en extra oljekylare till lådan, samt mer frekventa servicar.

Det finns inga vanliga fel när det gäller motorerna, dessa klarar sig helt okey med vanlig service, men det är ofta att tidigare ägare inte byter de tre bakre tändstiften eftersom dessa är svåra att komma åt, antingen köper man insugspackningar och skurvar bort insuget och byter stiften, eller så är man smidig och kommer åt underifrån när bilen är upphissad på lift.

Utrustningsnivån är väldigt bra, särskilt i Town & Country-modellen, de brukar inkludera antispinn, skinniredning med elstolar fram med värme, cd-stereo, abs, 2xairbag, skjutdörrar på båda sidorna (alla modeller), servostyrning, farthållare, multiratt som även kan styra stereon, mugghållare fram, även integrerat i fåtöljerna bak samt vid sidan av soffan, färddator i taket med bränsleförbrukning osv..

Samma sak som på de flesta 90-tals Chryslers är att strålkastarna ofta blir blekta vilket ger nedslag på besiktningen samt dålig sikt i mörkret. I Sverige kostar strålkastarna riktigt mycket, runt 7 000:- för helt nya original, men det finns att köpa från ebay.com i USA för 1/4 av det priset inkl. frakt till Sverige!

Bilen är tung i framvagnen, så där slits det ofta på bussningar och fjäderbenen, då hör man ett klonkande ljud vid väggupp o liknande.

Den stora nackdelen som många pratar om är automatlådan, därför rekommenderas som sagt en årsmodell -98 eller senare (fram till -00 som det är på generation 3 Voyagers). Men sköter man om lådan med service och ev. oljekylare så håller den mycket bättre. Det gäller att man använder certifierad olja med beteckningen ATF+3 eller ATF+4!! Kolla oljenivån samt färgen på oljan om du provkör bilen, den ska vara uppvärmd i motorn samt stå på plant underlag, motorn ska alltså vara igång när man kollar oljenivån i lådan! Färgen ska vara rosa/röd/brun och lukta sött, är den svartaktig och luktar bränd så är nog lamellerna slut, då kan du åka därifrån!!

Mera info fylls på här snart ;)

Re: Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 -96-00

Postat: lör 03 mar 2012, 20:38
av WBC33
Litet tillägg angående lådan.

Kör du lugnt och mjukt och byter olja ca var 1000:e mil håller lådan vääääldigt bra.

Detta råd fick jag av en mek som renoverar chryslerlådor.

Om man däremot kör hårt och struntar i att kolla oljan i lådan och byter med för stort intervall, ja då kommer problemen ganska fort (som ett brev på posten :x ).

Re: Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 -96-00

Postat: lör 03 mar 2012, 21:01
av Avenger
:)

Enligt de flesta ägare till dessa bilar så är -98-00-årsmodellerna mest driftsäkra när det gäller automatlådorna.

Kan även vara bra att påpeka att om man inte bytt olja på väldigt länge så är det ibland bättre att låta bli då det kan göra mer skada en nytta, som "WBC33" säger så är det frekventa oljebyten som gäller i sådana fall :P

Re: Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 -96-00

Postat: tor 29 mar 2012, 13:25
av Erik
Kan bara hålla med, jag har en -96 3,3l österrikare som gått 42000mil samma låda men som sagt regelbundna olje/filter byten.
Avenger skrev:Bild

Detta blir min andra guide för en bil som verkligen fungerat kanonbra!

Guiden inriktar sig främst till Grand Voyager / Town & Country med V6:orna (3.3 litern eller 3.8 litern, i princip samma motor förutom att 3.8 litern är utborrad större).

Detta är ingen bil för dig som vill spara bensin! Dessa bilar drar ganska mycket, inrikta dig på över litern/mil!

Jag hade personligen valt en USA-import eftersom dessa tillverkas/monteras i USA/Canada och inte av tredjepart i Österrike. Många gånger har det bevisats att automatlådorna håller bättre och längre på USA-importerna, rekommdenderas starkt!

En USA-import heter antingen Dodge Caravan eller Chrysler Town & Country. Town & Country'n har alltid en 3.8 liters V6:a till skillnad mot Voyager som har en 3.3 liters. 3.8 litern drar lite mer bensin men är mycket starkare, över 180 HK!

En senare årsmodell, -98 och framåt är att föredra pga. att automatlådan uppgraderas under detta året, med bland annat ny mjukvara som styr växlingarna.

Dessa bilar finns även med 4WD, men det är ingen äkta utan endast 10% kan ges till bakhjulen, en FWD räcker gott och väl då 4WD bara är onödigt.

Kvalitén tycker jag är helt okey, det man ska se upp för när det gällr rost är bakre trösklarna samt rost på bakluckan, annars är dessa ganska rostbefriad särskilt om det är en Import från USA.

Insidan är väl tilltagen med utrymme, men det är inga lätta lyft om man vill demontera fåtöljerna samt soffan där bak. Fåtöljerna klarar man ganska enkelt själv, men den bakre soffan vägen en hel del och man bör vara 2 personer som hjälps åt, för att undvika ryggskador.

Samma sak som gäller Stratusen är stereona i dessa bilar, dom är ganska känsliga och brukar tyvärr ge upp, håll koll på detta.

Har bilen dragkrok så bör man försäkra sig om att lådan är i bra skick, det sliter mycket om det dragits en husvagn där bakom, då behövs ofta en extra oljekylare till lådan, samt mer frekventa servicar.

Det finns inga vanliga fel när det gäller motorerna, dessa klarar sig helt okey med vanlig service, men det är ofta att tidigare ägare inte byter de tre bakre tändstiften eftersom dessa är svåra att komma åt, antingen köper man insugspackningar och skurvar bort insuget och byter stiften, eller så är man smidig och kommer åt underifrån när bilen är upphissad på lift.

Utrustningsnivån är väldigt bra, särskilt i Town & Country-modellen, de brukar inkludera antispinn, skinniredning med elstolar fram med värme, cd-stereo, abs, 2xairbag, skjutdörrar på båda sidorna (alla modeller), servostyrning, farthållare, multiratt som även kan styra stereon, mugghållare fram, även integrerat i fåtöljerna bak samt vid sidan av soffan, färddator i taket med bränsleförbrukning osv..

Samma sak som på de flesta 90-tals Chryslers är att strålkastarna ofta blir blekta vilket ger nedslag på besiktningen samt dålig sikt i mörkret. I Sverige kostar strålkastarna riktigt mycket, runt 7 000:- för helt nya original, men det finns att köpa från ebay.com i USA för 1/4 av det priset inkl. frakt till Sverige!

Bilen är tung i framvagnen, så där slits det ofta på bussningar och fjäderbenen, då hör man ett klonkande ljud vid väggupp o liknande.

Den stora nackdelen som många pratar om är automatlådan, därför rekommenderas som sagt en årsmodell -98 eller senare (fram till -00 som det är på generation 3 Voyagers). Men sköter man om lådan med service och ev. oljekylare så håller den mycket bättre. Det gäller att man använder certifierad olja med beteckningen ATF+3 eller ATF+4!! Kolla oljenivån samt färgen på oljan om du provkör bilen, den ska vara uppvärmd i motorn samt stå på plant underlag, motorn ska alltså vara igång när man kollar oljenivån i lådan! Färgen ska vara rosa/röd/brun och lukta sött, är den svartaktig och luktar bränd så är nog lamellerna slut, då kan du åka därifrån!!

Mera info fylls på här snart ;)

Re: Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 -96-00

Postat: lör 02 apr 2016, 19:03
av giggegubb
Planerar du nån köpguide på nyare Chrysler Grand Voyager? Läser tacksamt isf!

Re: Chrysler Grand Voyager 3.3/3.8 V6 -96-00

Postat: lör 02 apr 2016, 20:01
av Avenger
Ja, jag kommer ev. lägga upp en guide för generation 4 (årsmodell 2001-2007) inom kort, samt uppdatera denna guiden med lite bättre innehåll och formuleringar, det var ett tag sedan den skrevs.

Mvh