Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vattenläcka

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Jänkare
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 21 dec 2020, 14:53

Vattenläcka

Hej . Jag har precis köpt en Chrysler Vision 3,5 -96 . Kört ca 70 mil. Idag så gick tempen upp mot rött så jag åkte in på en mack. Den var varm så jag väntade en stund och fyllde på med glykol och vatten ca 4 liter. Lät den stå på tomgång och kollade efter läckor , droppade lite under motorn men inge mer. Tempen ok. Så jag tänkte att jag spillde väl runt lite. Men fyllde på tomflaskorna för säkerhets skull och åkte hemåt , Kom ca en mil och så började tempen gå upp igen. Stannade och fyllde på 4 liter ( inge bra ) åkte till nästa mack fyllde på vatten igen och fyllde på flaskorna då jag såg att det droppade ännu mer. Men tempen bara något över normal , kom till nästa mack samma igen men nu strilade det ut vatten mellan motor och torped. Hade bara ca 3-4 km hem så fyllde på med vatten och åkte hem tempen fortfarande ok. Men såg att det kom ut mycket vatten nu . Det är ju mörkt ute så kan inte se var det kommer ifrån , men det är inte slangarna i fram. Hoppas nu att det går slangar till värmesystemet som har gått sönder . Såg att det fanns en luftnippel på termostathuset , ska den luftas när man fyller upp kylsystemet ? Tacksam för kloka råd.

Mvh Jänkaren.
Annons
Användarens profilbild
Jänkare
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 21 dec 2020, 14:53

Re: Vattenläcka

Ok , inga svar här.
Nu har jag lämnat in bilen på verkstad ,där de konstaterat att vattenläckan är mellan motor och växellåda.
Mindre kul. Möjligen en frostplugg eller nåt som rostat sönder. Problemet är att , för att hitta felet så måste växellådan tas bort ca 4 timmars jobb . Sen kanske hitta felet .
I bästa fall en enkel åtgärd ,men sen upp med lådan igen . Lär kosta skjortan ,vågade inte fråga . men måste ju få det fixat.
Användarens profilbild
Rainshadovv
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 13 aug 2019, 13:56

Re: Vattenläcka

Hej!
Hade ett liknande fel på min Stratus cab med V6. Motorns kylsystem är från fabrik ihopkopplad med bilens kylsystem med en sorts snabbkoppling. Sitter på min mot torpeden ovanför lådan under bromsservot. Läckte bara lite grann men blev vatten ovanpå lådan i de gjutna förstärkningarna på den. Lite svårt att komma till men det går. Jag skar av snabbkopplingarna och satte ihop men dubbla slangklämmor istället och nu är den tät.
Användarens profilbild
Jänkare
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 21 dec 2020, 14:53

Re: Vattenläcka

Jo hej. Nu är det fixat . Jag lyfte upp bilen och kollade överallt men ingen läcka i motorrummet . Men läckte mellan motor och låda ,finns ett litet gap där. Lämnade in den på verkstad och de tog isär den . Visade sig vara en frostplugg som rostat sönder !!! Nu har de bytt alla pluggar och ingen större kostnad för delar , men jobbet hamnade på dryga 8000 för demontering och montering av motor och låda. Var lite orolig för att den gick varm i ca 7-8 min innan jag kunde stanna . Men nu har jag kört ca 120 mil och inga bekymmer . Kollat vatten och olja var tredje dag och vid varje tankning och allt ser bra ut :) Mvh Matti.
Skriv svar