Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjullager, Voyager - 00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Hjullager, Voyager - 00

Hej!

Fanskapet har börjat bråka igen.

Hade ett vibrerande-brum. Inte så att det vibrerade i bilen utan ljudet var vibrerande. Klossarna i oken som jävlas tänkte jag. Lossade och kollade runt om, bak hade jämna belägg på ca en 1cm. Fram 5 millimeter. Så jag bytte beläggen fram. Oljudet har lugnat sig lite men finns fortfarande kvar i farter i 50 Km/h och däröver när man kör rakt fram eller svänger höger, svänger man vänster upphör oljudet.

Jag antar att det är hjullagret höger fram? Någon som tror annat?

Kikade på mekonomen och de ska ha dryga 2000:- :o Verkar som man byter hela navet? Någon som gjort detta, hur jävligt är det?

// Tobbe
Annons
Användarens profilbild
Totte
SUV

Re: Hjullager, Voyager - 00

Jag skulle faktiskt hellre byta lagret på andra sidan, vänster alltså.

Vad tar Hansen/American-racing?
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Är det som på min Voyager 3,3 -95 så är det inte alls så bökigt som det ser ut när man tittar på eländet, se till att ha en bra fast ringnyckel som passar på bultarna som sitter på baksidan av navet.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Kolla Kipab i Örebro jag tror att jag gav någonstans 600:- - 800:- för komplett nav när jag bytte på min -95:a

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Totte skrev:Jag skulle faktiskt hellre byta lagret på andra sidan, vänster alltså.

Vad tar Hansen/American-racing?
Ska rycka i skiten i morrn om jag orkar. Jag tänker inte chansa. egentligen borde man väl byta bägge sidor.

Kollade i Hansenkatalogen och billigaste (vad som nu skilljer dem åt?) låg på dryga 1400:- Men jag har en känsla av att de bara skickar till reg åf, i så fall blir det ju påslag osv. Vet inte om de har kvar butiksförsäljningen heller,men jag har dryga 10 mil tur opch retur och vette tusan hur mycket jag vågar åka...
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Elegancej skrev:Kolla Kipab i Örebro jag tror att jag gav någonstans 600:- - 800:- för komplett nav när jag bytte på min -95:a

// Janne
Okej, kollade på deras hemsida, men såg inget om bildelar? Örebro är inte nästgårds heller.

800:- för komplett nav är helt klart överkommligt. Är det "bara" lossa det där 4 bultarna på baksidan och dra av hela alltet och på med det nya? Centrumbulten på axeln kanske är bra att lossa också...
Användarens profilbild
tobbebobbe
Minivan

Hansen har kvar butiksförsäljning, men Mekonomen är även återförsäljare till dem så det du hittar hos dem säljer även Mekonomen till samma pris.
Jeep Wrangler -89
Dodge Caliber -07
Chrysler Grand Voyager -09
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Här fanns ett komplett nav på ebay, 550:- inkl. frakt till Sverige, men räkna med ytterligare 250:- kr när delen kommer till Sverige, Posten brukar vilja ha lite extra :oops: ..så sammanlagt 800:- :

http://www.ebay.com/itm/FRONT-HUB-BEARI ... 27bf75a7a6" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Jaha, då är det dags för att byta vänster fram. Sist, höger fram alltså, fick verkstan jobbet. Nu tänkte jag byta själv. Har fått hem ett nytt nav från Tyskland... Så långt allt bra...

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Hur i helvete får man loss muttern i navet? Har lagt på långa hjulmutterskaftet. Skiten rör sig inte.. :evil:

Den är väl inte gängad åt fel håll? Trodde detta skulle vara hyffsat enkelt... :?
Användarens profilbild
avitone
SUV

Hej
Är du 100 på att det är lagret? Det brukar man lätt kunna känna om du hissar upp bilen lite och drar och ruskar i hjulen.
Kan det inte lika väl vara drivaxel?
F.ö så är det nog samma gäng på bägge sidor dvs. släpp moturs dra åt medurs
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är gängat som vanligt på bägge sidorna.

Synd att den sitter så hårt, inget som rör på sig när du försöker skruva? Håller ni ev. emot med bromsarna inne i bilen? ..sedan hissar upp allting när den är loss en bit.

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV

Japp, är helt hundra på att det är lagret!

Det är alltså 32mm muttern på drivtappen som vägrar släppa. Har till och med låtit bilen stå på backen som rent mothåll. Händer inte ett skit och då rycker jag med ett spärrskaft på närmare metern.. :roll:

Tänker testa att klippa till skaftet med släggan, en snärt ska väl få fart på mutterjävlen...

Ska dock fixa varmgången i bromsarna först tänkte jag.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jäkla vad den satt sig då, har nog aldrig varit med om det själv, alltid lossat med 50 cm skaft :oops:

Bild
Användarens profilbild
avitone
SUV

Sett att det säljs mycket delar till Voyager på Tradera till bra priser, fanns faktiskt lite till Sebring med
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Skriv svar