Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fel fel? Van -88

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Kjellberg
Minivan
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 03 mar 2013, 14:02

Fel fel? Van -88

Som rubriker lyder har jag en del fel och ”fel” på min Dodge van -88 318 tbi.

Till o börja med så skulle jag behöva teknisk hjälp med att justera tändningen. Ska ställa den me stroblampa men han läst att den ska nollas med ”datorn” urdragen. Någon som kan ge ett bra svar om det är såhär man gör och hur jag kopplar ur datorn? Jag hade från början tänkt justera tändningen som de gamla traditionella med förgasare. 10-12 grader förtändning men kanske blir helt fel på den här motorn då?
Den startar o går helt klockrent på tomgång när den är kall. Dock lite låg tomgång för att vara kall. När man kört o motorn är varm så ligger tomgången alldeles för högt. Det gjorde den inte innan jag ställde tändningen på måfå men då baksköt den istället via luftrenare och tvekade på gas.

Det andra problemet jag har är att när jag gör ”nyckeldansen” får jag bla.a. upp felkoden 4-5 (minns inte exakt men något med turbo) jag har då ingen turbo på min motor.

En fundering jag har är hur högt era tempmätare går upp på panelen när den är varm?
Min går upp ett streck från botten, men när jag stängt av den o startar kort efter så kan mätaren sticka upp några streck över halva o sedan sjunka sakta ner till undre delen av skalan.
Att tillägga så tycker jag att den har börjat dra betydligt mer än tidigare så har bytt tempgivaren till smec utan resultat, den svartryker när man står still och varvar ur motorn.

Finns de någon som kan hjälpa mig med tips på de här funderingarna så vore jag tacksam.

/Kjellberg