Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Nordan:

Har en Cheva Transport som låser sig själv när jag vrider på tändningen. Sker endast när det är minus grader ute.
Sker inte när motorvärmaren suttit i ett par timmar. :)

SVAR:

Vad är det för årsmodell på bilen?

Jag hade uteslutit allt annat än "det elektriska" runtom tändningslåset.

Det låter som om fukten/vattnet fryser vid någon kabel/tändningslås och orsakar denna störning, och givetvis smälter det när bilen värms upp med motorvärmare.

Har du möjlighet att öppna upp panelen runtom tändningslåset och ev. skruva dän låset och kika?

Ser du inget tydligt fel "exteriört" på kablarna eller tändningslåset (känns det slitet, glappar det?) så hade jag sprayat lite el-spray i värsta fall för att felsöka.

El-spray rensar ju det elektriska från olja, fett, syror och fukt, så det kan även vara en permanent lösning i vissa fall! 5-56 är ej detsamma!

Återkom gärna med vilken årsmodell du har, är det första- eller andra generation?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Årsmodell : 00

Är min morsas bil så den är i bruk hella tiden så kan inte börja riva ner tändlåset :/
Men nu låser den sig så fort du satt dig i bilen och startat den även fast bilen hunnit bli varm.
Vet ej vilken generation bilen är.
Kan testa med el spray in i låset och se om det hjälper.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Hej igen!

Då har ni andra generationen av Chevrolet Trans Sport, vilket också är sista modellen :)

Om bilen används hela tiden så kanske det är bäst att avvakta med "att riva ned" panel osv. ifall något blir galet.

Det borde inte vara något fel på tändningslåsets mekanik om det inte känns så? Då borde man ta en titt på ifall det är något strul med kablarna. Prova gärna med el-spray, det gör ingen skada och är alltid bra att ha.

Har ni larm på bilen?

När köpte ni bilen? När den var ny eller begagnad? Tidigare ägare kanske öppnat upp panelen och fixat och donat lite så något är i kläm eller liknande.

Låser sig alla dörrar, och är dörrarna stängda när dom låses? Låses dörrarna om en eller flera dörrar står öppna?

Har ni kvar användarboken till bilen? Meddela gärna om det står något om "autolock", jag har tyvärr ingen bok framför mig just nu men kan fixa tills imorgon.

PS, låses dörrarna standard när "DRIVE" läggs i? I så fall kan det vara fel på bilens dator eller linande eftersom det sker när du vride tändningen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Hej! aa tänkte också att det vore dumt att riva ner och råka sabba nåt när bilen behövs dagligen.
Bilen var begagnad och såldes från en firma för två år sen.
Alla dörrar låser sig och spelar inte roll om dom är stängda eller inte.
Larm finns på bilen.
bilen står i parkerings läget och precis när man vrider nyckeln i tändningslåset så låser sig dörrarna.
Vet dock inte vilket läge på tändningslåset det sker.
Felet har tillkommit nu när kylan i november kom.
Jag misstänker att lödningarna i nån databox kan ha gått sönder av kylan men är bara min teori. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Hej igen!

Om ni kör med bilen under relativt lång tid, och sedan startar igen, låses dörrarna då också?

Det kan mycket väl vara som du säger att det är en kallödning någonstans, metall krymper ju vid minusgrader :(

Men då ni har tid att felsöka kring tändningslåset och ev. leta efter jordning o liknande på kablar så kanske det inte är alltför störande tills dess om felet hittas då vill säga..

Datorbox till eran bil går på cirka 800:- inkl. frakt på ebay vad jag såg, men det kan vara så mycket annat så det kanske inte är lönt att investera pengar hit och dit.

Du kan ju också prova att återställa datorn genom att lossa batteriets minuskabel i 15 min, det är dåligt med plats till batteriet så det är lite knepigt men kabeln går att lossa utan större ingrepp.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Ja den har börjat låsa sig efter du kört en längre bit nu också det gjorde den aldrig innan utan då var det bara när bilen var kall.

Aa det kan ju vara värt att felsöka lite innan man slänger 800 kr på en ny styrenhet.

Vart sitter batteriet på denna bil? kan ju vara värt att återställa en gång och se vad som händer :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Hej igen!

Testade lite på vår Chevrolet idag, och efter att ha bytt batteri och återställt allting så försvann vissa "mystiska" fel.

Batteriet i en Chevrolet Transport borde sitta under säkringsboxen till vänster i motorrummet när du öppnar huven.

Du kan behöva lossa mindre delar så att du når minuskabeln.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Okej vad bra ska testa det någon dag när jag har tid :)
Tack för hjälpen! :D
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Problemet löst det är menat att den ska låsa sig! är en autolock funktion som finns på Amerikanska bilar.
Det är ett överfalls skydd tydligen pga av att dom är rädda för överfall i Amerika.
vi var och provkörde en annan cheva idag på en verkstad som gjorde exakt likadant och det var tydligen meningen så alltså inget fel på bilen.
Skumt bara att det bara vart så senaste tiden.
Bilen är nu såld och istället köpt en Astro. :D
Tack för hjälpen och svaren! :D

Mvh Fredrik
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Hej hej!

Då var det lite som jag skrev längre upp i tråden, autolock funktion, denna går att koppla ur om du har manualen ;)

Minst sagt skumt att det var enbart senaste tiden, men koppla ur och i igen så hade det kanske återställts, det är en viss procedur :D

Oh, har ni köpt en Astro :o vi har också en sådan, grymt roligt bil att köra faktiskt och väldigt snabb av sig, men soppa drar dom :D

Vilken årsmodell köpte ni? Hur långt har den gått samt hur mycket fick ni ge för den? ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nordan
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 20:44

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;

DÄr har du den :) en 01 kosta 89 lök. gått 14000 mil. 8-)
aa kan tänka mig att den dricker en hel del soppa.
Aa du nämnde det där med autolocken tidigare såg jag så du hade rätt.
vi måste ha kommit åt nåt som satt igång autolocken. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chevrolet Transport Låser sig själv vid kyla?

Snygg!

Den lär hålla ett bra tag! :)

För att avaktivera autolock-funktionen så gör du följande:

Gå till programmeringsläge. Om du har larm-system så måste detta avaktiveras. Ta bort bcm-säkringen från instrumentpanelen och stäng förardörren och vrid nyckeln till ACC-läget.

Tryck ned låsknappen tills du hör en ljudsignal, det borde stänga av autolock. Två ljudsignaler är automatiskt lås och tre är automatisk öppning när motorn är av och fyra signaler är automatisk öppning i park.

Eller gör såhär:

1. Starta motorn eller vrid nyckeln till ON. Tryck ned "I" eller "Info"-knappen för att bläddra igenom inställningar.

2. Stanna när du ser "Auto Lock". Tryck ned "Set"-knappen för att gå in i Auto Lock-inställningarna.

3. Tryck ned "Set"-knappen för att hoppa mellan valen. Välj OFF. Tryck på "Info" igen för att återgå till menyn, eller stäng av tändningen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar