Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!
Har en Grand Voyager 3,3 -05 som vägrar starta.
Började med att frugan tog bilen som startade utan problem. Körde i c:a 20 min sedan började motorn gå ojämnt på tomgång och stannade, men inga problem att starta den igen. Hon parkerade och gick in och handlade. Efter några timmar så provade hon att starta den igen utan problem. Använde bilen i c:a 30 min och sedan började problemen igen. När jag kom hem så provade jag bilen med samma resultat, bilen startade men gick oroligt. Märkte dock att snön bakom avgasröret var sotigt vilket det inte brukar vara.
Nästa dag provade jag igen efter att ha satt i motorvärmaren, nu startar inte bilen alls.
Har kontrollerat oljan som är mörk.
Kontrollerat tändstiften de som sitter framåt och är lätta att skruva loss, ett tändstift var sotigare än de andra 2, glappet är c:a 2mm (hittar inte uppgift på vad glappet ska vara).

Kan det vara någon ispropp, vi har haft -6 till -20 grader, dagen då bilen började krångla var det -18 grader.

Tips önskas!

//Apollo11

Glömde att det finns inga felkoder, när man testar 3ggr vrida startnyckeln on-off.

En annan sak är att när jag ska starta bilen så gör alla mätare instrumentpanelen ett fullt slag innan de går tillbaka till ursprungsläget.
Detta har hänt ibland men inte ofta, nu sker det vid varje startförsök.

//Apollo11

SVAR:

Utav din beskrivning så borde man kanske kunna begränsa felen till då bilen/motorn är varm?

Om man utgår från det så är det en början.

Har du kollat antal % glykol i kylarvattnet? Om det är godtyckligt med glykol så att det ev. inte har fryst? (Finns billig mätsticka på Biltema).

Så du får inga felkoder alls med nyckelmetoden? Lyser "Check Engine-lampan" vid uppstart? Har den börjat lysa när bilen stannade? Har Cruise-Control-lampan börjat lysa när bilen stannade?

PS, är bilen USA-import så heter nog motorlampan "Service Engine Soon".

OBS, nycklmetoden kanske inte fungerar på alla nyare bilar, men det är värt att prova ett antal gånger.

Koden läser du av på displayen där det ska visas en P-kod, ej antal blinkningar! Vid nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON (lämna i ON-läget). Om det inte fungerar första gången så prova igen, och igen, och igen.


Vad händer när du försöker starta bilen? Försöker startmotorn vrida om eller är det helt tyst från den? Det vore bra att kunna skilja på mekaniska och elektriska fel.

Efter din beskrivning så låter det som om bilen inte bara stängdes av på 1 sek utan gick sämre och sämre?

Hör du om bränslepumpen kickar in?, det hörs ganska väl om ni är två personer och lyssnar.

Har ni något varmt garage att ställa in bilen i över en natt?

Det kan vara många orsaker till problemet, inkom gärna med lite mer info.

Lite generella felpunkter:

*Vevaxelgivare, lambdasond, MAP-sensor, bränslepump, bränslefilter, tändstift, tändkablar osv..

PS, relä kan vara aningen dyra, så prova att byta plats med olika relä som har samma spec.

Att bilen gav sotig avgasrök borde ju inte vara annat en ett sensor-/tändfel eller liknande, det är högst otroligt att det är något mekaniskt fel på motorn, hur långt har den gått förresten?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!
Felkoden är Done
Glykol är OK!
Bilen är ej import utan svensksåld.
Motorlampan lyser vid startförsöken.
Startmotorn går runt ibland så tänder någon cylinder till.
Sista gången motorn gick så var tomgången ojämn och det blev en svart "sotkvast" bakom avgasröret.
Miltalet är 12000 mil.
Tyvärr har jag inget varmgarage.
Vet inte om cruise lampan tändes när bilen började krångla.

Vet inte om det har något samband men larmlampan för ABS-bromsen tänds ibland och TRAC, ABS slutar fungera gäller när det är riktigt kallt.

Ska kolla gnistan på tändstiften igen.
Återkommer!

//Apollo11
Tacksam för alla ideer och tips! ;)
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Det är aldrig roligt att köpa delar hit och dit när man verkligen inte vet felet, men bortse inte från någon sensor riktigt ännu, eller till och med datorboxen.

Jag har sett många lösningar och icke lösningar på detta problem.

Har du larm installerat på bilen? Fungerar detta när bilen "beter" sig konstigt? Lyser "Security" i bilen?

Jag hade faktiskt inriktat mig på mätarhuset först och främst, otroligt jag vet, men efter egna erfarenheter så börjar jag alltid med det.

Det tar någon minut att skruva dän instrumentet och panelen runtom, felsök sedan efter kallödningar (ser ofta lite bränt ut) och försök värma upp dessa med lödkolv (om det finns några). Detta kännetecknas ofta av ett klickande ljud när man försöker starta bilen.

Vet du om bränslepumpen kör igång, hörs relativt tydligt men är lite svårt att höra innifrån på en lite större bil.

Det kan vara bra att investera i en fristående OBD-2-skanner, där du ser live-data från många sensorer, finns från 420:- inkl. frakt på ebay.com.

PS, är det olja på stiften?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Tändstiften mot fronten (lättast att kolla) är fuktiga och lucktar bensin.
Motorn tänder till men orkar inte starta.
Gjorde en ny feltest och fick följande:
P 05 22 innan done kommer. Ev så har P 05 22 kommit förut också men jag inte uppfattat detta eftersom koden tänds i c:a 5 sek innan status done tänds upp.

Har inte gett mig på de bakre stiften än, idiotisk placering troligtvis menat att man aldrig behöver byta tändstift på en V6 motor :D .

//Apollo11
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Man bör alltid hoppas på något annat än motorfel så det bör man inte gå in på ännu, såsom packningar o dylikt :)

Tändstiften är aningen jobbiga att byta, man behöver oftast ta dän insuget så blir det ganska enkelt, men då tillommer givetvis packning till insuget då denna ofta går sönder, kostar cirka 200-300:-.

Men det går att byta om man är händig, utan att lossa alltför mycket, men då krävs små speglar och grejer och det blir oftast inte värt det :D

Eftersom det är P-koder man får på senare årsmodeller av Chrysler och inga "blink-koder" så är nog koden P0522 (sammansatta siffror).

Det betyder i sådana fall att det är oljetryckssensorn som är defekt eller någon kabel på vägen dit.

Sensorn kostar inte speciellt mycket i USA på ebay så det kanske är värt att byta den.

Såhär säger koden exakt: •P0522 Engine Oil Pressure Sensor/Switch Circuit Low Voltage

PS, är oljenivån korrekt så är nog sensorn på väg att gå sönder.

Startar bilen alls nu?

Får du verkligen inga mer felkoder om du provar att felsöka om och om igen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!
Oljenivån är OK! Ev så är detta en äldre kod som inte blivit återställd.
Bilen startar inte men den tänder till någon gång då och då men inte tillräckligt för att den ska starta.
Inga flera felkoder tyvärr (eller inte :D)

Ev så kanske tändstiften behöver bytas, när man ändå lägger ner arbetet att ta loss dem.

//Apollo11
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Ja byt ut tändstiften, det borde inte ta särskilt lång tid och dom är ganska billiga.

Oljetryckssensorn sitter vid oljertråget/oljefiltret under bilen, om den bytes ut så är det en god idé att placera en skål under eller liknande efterso mdet åker ut lite olja.

Meddela gärna hur det går med allting :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Dagsläget måndag!
Eftersom inte tändstift till Chryslern inte lagerförs så har jag fått beställa dessa från Mekonomen (kommer imorgon). Får byta dessa imorgon.

Kunde dock inte låta bli utan lossade samtliga tändstift och borstade/blåste rent samtliga.
Ev så är tändstiften mot kupén torrare än vad jag trodde. Tändstiften mot fronten är fuktigare.
Kan spridarna på ena sidan "beckat" igen?
Hur ser lufttillförslen ut?

Om jag pumpar med gaspedalen så startar nästan bilen.

Avgasröret är sotigt och fett.

//Apollo11
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Hur gick det att lossa alla stiften, oftast är det ett jäkligt tråkigt jobb.

Hur kändes stiften längst fram, dvs. dom lättåtkomliga, fuktiga med "olja"? Jag vet att jag bytte ventilkåpspackningen på en av mina Chrysler för ett tag sedan pga. oljiga tändstift..

Så bilen startar nästan när du "gasar" vid uppstart? Hur känns batteriet, är det relativt nytt eller kanske aningen gammalt? Jag vet att det krävs ganska kraftfulla batteriet till Chrysler Town & Country osv..

Generella fel som dåliga spriadre/munstycken kan orsaka:

Svårt att starta bilen, ryckig tomgång, går bra när den är kall men dåligt när den är varm, ökad bränsleförbruning, bensindoft innuti bilen, läcker bränsle osv..

Hur långt har din bil gått?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Lossa tändstiftena mot fronten inga problem. Däremot lite tråkigare att lossa de mot kupén (tålamod och bra verktyg underlättar :D ).
Nu har jag bytt samtliga tändstift och hipp hurra motorn startade direkt. Dock med en rejäl sotkvast bakom avgasröret.
De gamla tändstiften var fuktiga och sotiga.

Motorn har nu gått i c:a 30-45 minuter men med orolig tomgång (nästan så att motorn stannar men sen varvar den upp och håller motorn vid liv).
Har även varit på en liten provtur som gick sådär, över 2000varv inga problem.

Får känslan att motorn får för mycket bensin där av sotig rök och orolig gång.

Motortemp verkar OK!
Den startar lätt nu med de nya stiften.

Var i kontakt med Philipsson i Karlstad och det kan tyvärr inte säga något utan få koppla upp diagnostik-verktyget.

Bilen har gått c:a 12500mil och inga motorproblem förut.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Skönt att bilen startar! Är den orolig hela tiden på tomgång eller då du gasar och släpper pedalen?

Det vore ju intressant att felsöka bilen, då får du ett hum om värden på vissa sensorer osv..

Hur mycket begär verkstaden för felsökning?

Är det flera hundra så hade jag satsat på att köpa en fristående OBD2-scanner, men risken är att leveranstiden från ebay är relativt lång när det gäller Kina, ibland över 3 veckor.

Men det är helt klart värt att köra en felsökning oavsett, därefter kan man gå vidare.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Ska försöka få bilen till verkstaden idag, så får vi avvakta felsökningen.
Motor går oroligt på tomgång när jag inte rör gaspedalen.
Svarar inte direkt på gaspådraget över 2000varv så går den bättre.

Var ute på blocket igår och sökte på diagnosverktyg. Det värsta jag kunde hitta var ett för <8000kr och det klarade av c:a 45 bilmärken, tycker det är konstigt att inte bilverkstäderna har ett sådant. När jag pratar med mina närmaste bilverkstäder så fixar ingen av en Chrysler (och då pratade jag även med de större etablerade verkstäderna). Om man tittar på en enklare OBD2 scanner så är kostnaden max 2000kr beroende på modell/fabrikat och om du köper den i Sverige. Vad jag kan tycka så är 8000kr för en större bilverkstad inga pengar, du får inte mycket till kvalitets- och specialverktyg för dessa pengar.

//Apollo11
//Apollo11
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Status från verkstaden:
Troligt fel är lambda givaren pris c:a 3500kr

ABS-larmet:
Där vill man byta huvudenheten c:a 7000kr eftersom man inte får kontakt med den mha deras instrument. Sedan tillkommer ev någon ny givare. M a o rep.kostnad 10 000kr.
Hoppade detta erbjudande eftersom ABS-en fungerar när det är varmare än -10°C.

Sedan har jag läst på chryslerforumet att avskavda kablar kan vara orsaken. Får väl fixa detta till våren när värmen kommer.

Så nu hoppas vi på Lambda givaren och inget mera.

//Apollo11
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Hur mycket kostade felsökningen?

Samt vilken lambdasond var sönder? Finns 3 st om jag inte minns fel. Vilken felkod fick dom?

Ska du låta verkstaden byta lambda eller du själv? :)

Om du gör det själv så finns det nog billiga lambdasonder åp skruvat.se (universal som man skarvar till snabbt), nu har dom också 100:- rabatt vid ny kund så den kostar väl cirka 400:- inkl. frakt hos dom, och leveransen är snabb :D

Men sedan finns det också lambdasensorer på ebay (original) till liknande summa, så det känns väldigt dyrt av verkstaden med 3 500:- för 1 st lambdasond, eller är det alla 3? Om inte så tar dom cirka 3 000:- för arbetet att bara skruva ur sonden, vilket är lika enkelt som att skruva ur ett tändstift :D eller inkluderar det felsökningen också?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!
Hämtade bilen idag.
Lambda givaren före katalysatorn trasig (det finns 2st en före och en efter katalysatorn).
Byte till ny givare och felsökning 2500kr exkl moms. Är inte så mycket att orda om, de ställde upp och tog bilen omgående.

Körde bilen hem (8mil) utan problem men efter några små turer med bilen i staden så tändes motorlampan upp och felkoden blev P0132 "Oxygen sensor circuit high voltage (Bank 1, Sensor 1).

Inga problem annars motorn verkar gå som den ska.

Ska söka på nätet och även ringa verkstaden efter helgen.

//Apollo11
//Apollo11
Skriv svar