Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Fram till årsmodell -04 fanns det visst 3 st sensorer.. desto mer sensorer och mindre fel när en givare väl lägger av
Kolla gärna under bilen om du fick original sensor, annars var det rejäla pålägg i arbetstid och material. Original sensor är plug-n-play.
Jag bytte nyligen en sensor på min ena bil, och fick faktiskt lämna in bilen på verkstad då jag saknade svets till att värma upp sensorn, men dom bytte praktiskt taget ut den gratis (arbetet)
De flesta verkstäder har inte så mycket att göra just nu, så dom tar in bilarna ganska snarast vad jag har sett (jag har verkstad bredvid Autoverkstaden/Autoexperten på annan ort) och här i stan besökte jag dom igår när ett däck på ena bilen åkte av från fälgen Det fixade dom direkt
Om dom glömde återställa med datorn/OBD så tänds lampan efter ett tag även om batteriet varit ur, be dom återställa lampan i sådana fall och se om den tänds igen.
Annars kanske dom skarvade någon kabel fel eller för löst så den åkt ur, om dom nu använde universal lambdasond.
Koden beskriver sensorn som dom bytte ut, den längst fram.
Kolla gärna under bilen om du fick original sensor, annars var det rejäla pålägg i arbetstid och material. Original sensor är plug-n-play.
Jag bytte nyligen en sensor på min ena bil, och fick faktiskt lämna in bilen på verkstad då jag saknade svets till att värma upp sensorn, men dom bytte praktiskt taget ut den gratis (arbetet)
De flesta verkstäder har inte så mycket att göra just nu, så dom tar in bilarna ganska snarast vad jag har sett (jag har verkstad bredvid Autoverkstaden/Autoexperten på annan ort) och här i stan besökte jag dom igår när ett däck på ena bilen åkte av från fälgen Det fixade dom direkt
Om dom glömde återställa med datorn/OBD så tänds lampan efter ett tag även om batteriet varit ur, be dom återställa lampan i sådana fall och se om den tänds igen.
Annars kanske dom skarvade någon kabel fel eller för löst så den åkt ur, om dom nu använde universal lambdasond.
Koden beskriver sensorn som dom bytte ut, den längst fram.
Annons
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej hopp!
Det var den främre givaren, man ser den från motorhuven vid de bakre tändstiften.
Kollade anslutningen och den ser helt OK ut.
Får vänta till efter helgen innan jag tar ett nytt snack med dem.
Vet du något ang styrningen av ABS-enheten. De fick ingen kontakt med denna när de felsökte mitt ABS-fel.
De vill byta enhet c:a 7500kr för denna, så jag hoppade denna rep för tillfället. Tänkte se om det finns någon skrot som har en sådan, borde bli billigare.
//Apollo11
Det var den främre givaren, man ser den från motorhuven vid de bakre tändstiften.
Kollade anslutningen och den ser helt OK ut.
Får vänta till efter helgen innan jag tar ett nytt snack med dem.
Vet du något ang styrningen av ABS-enheten. De fick ingen kontakt med denna när de felsökte mitt ABS-fel.
De vill byta enhet c:a 7500kr för denna, så jag hoppade denna rep för tillfället. Tänkte se om det finns någon skrot som har en sådan, borde bli billigare.
//Apollo11
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej igen!
Då kanske dom glömde att släcka lampan/återställa/radera felkoden, eftersom bilen nu verkar fungera bra?
-------------------------
Rent spontant ang. ABS:en så hade jag först och främst inriktat mig på något annat fel än själva styrboxen, även om dom inte fick kontakt med ABS:en (för att se vilken sensor som var sönder?) så betyder det inte att en sådan dyr del är defekt, men den kan mycket väl vara det. En dator kostar cirka 1 200:- inkl. frakt till Sverige på ebay.com, det är express-leverans så det går på några arbetsdagar från dom, sedan kan du byta ut datorn/enheten/modulen själv om det är felet, då sparar du ett x-antal kronor.
Fråga verkstaden om dom använder korrekt dator att läsa av ABS:en och om den klarar den funktionen/bilen, dom bör inte ta för givet att systemet är sönder enbart baserat på det. Man läser inte av bilens dator utan en separat modul till ABS-systemet, det finns sådana scanners på ebay.com, dom heter DRB3 men sedan finns det billigare varianter för hemmabruk också som heter Actron (fungerar på årsmodell fram till 2005), för några hundra om man letar lite. Att påpeka är dock att man kopplar scannern till OBD2-uttaget under ratten även om det gäller ABS-felsökning.
Det är faktiskt onödigt att mäta varje sensor var för sig och när man väl tar dän en sensor så är det risk att den går sönder, så skruva helst inte på det eftersom datorn ska kunna säga om en sensor är sönder, förutsatt att styrboxen är hel.
En sak att nämna på årsmodell "2005" är att bakre ABS-sensor/er brukar gå sönder, men dessa är billiga på (jo givetvis) ebay!
Fungerar bromsarna bra i övrigt?
Ett fel med bromssystemet måste åtgärdas omgående och tills dess skall man inte köra bilen, även om allt verkar fungera bra, det kan gå riktigt illa! Detta måste jag skriva även om bilen fungerar bra och ingen skillnad märks när du kör och bromsar, jag kan inte rekommendera något annat när det gäller bromssystemet.
Oavsett, så är det inga skyhöga kostnader det rör sig om, absolut inte 7 500:- om inte hela ABS-systemet är sönder med varje sensor och allt annat.
Meddela gärna hur det går, jag vill hoppas på att verkstaden har fel ang. enheten och att det enbart är en sensor bak på bilen, men vill det sig tråkigare så är det kanske enheten som gett upp, men den kostar "enbart" 1 200:- som sagt.
Då kanske dom glömde att släcka lampan/återställa/radera felkoden, eftersom bilen nu verkar fungera bra?
-------------------------
Rent spontant ang. ABS:en så hade jag först och främst inriktat mig på något annat fel än själva styrboxen, även om dom inte fick kontakt med ABS:en (för att se vilken sensor som var sönder?) så betyder det inte att en sådan dyr del är defekt, men den kan mycket väl vara det. En dator kostar cirka 1 200:- inkl. frakt till Sverige på ebay.com, det är express-leverans så det går på några arbetsdagar från dom, sedan kan du byta ut datorn/enheten/modulen själv om det är felet, då sparar du ett x-antal kronor.
Fråga verkstaden om dom använder korrekt dator att läsa av ABS:en och om den klarar den funktionen/bilen, dom bör inte ta för givet att systemet är sönder enbart baserat på det. Man läser inte av bilens dator utan en separat modul till ABS-systemet, det finns sådana scanners på ebay.com, dom heter DRB3 men sedan finns det billigare varianter för hemmabruk också som heter Actron (fungerar på årsmodell fram till 2005), för några hundra om man letar lite. Att påpeka är dock att man kopplar scannern till OBD2-uttaget under ratten även om det gäller ABS-felsökning.
Det är faktiskt onödigt att mäta varje sensor var för sig och när man väl tar dän en sensor så är det risk att den går sönder, så skruva helst inte på det eftersom datorn ska kunna säga om en sensor är sönder, förutsatt att styrboxen är hel.
En sak att nämna på årsmodell "2005" är att bakre ABS-sensor/er brukar gå sönder, men dessa är billiga på (jo givetvis) ebay!
Fungerar bromsarna bra i övrigt?
Ett fel med bromssystemet måste åtgärdas omgående och tills dess skall man inte köra bilen, även om allt verkar fungera bra, det kan gå riktigt illa! Detta måste jag skriva även om bilen fungerar bra och ingen skillnad märks när du kör och bromsar, jag kan inte rekommendera något annat när det gäller bromssystemet.
Oavsett, så är det inga skyhöga kostnader det rör sig om, absolut inte 7 500:- om inte hela ABS-systemet är sönder med varje sensor och allt annat.
Meddela gärna hur det går, jag vill hoppas på att verkstaden har fel ang. enheten och att det enbart är en sensor bak på bilen, men vill det sig tråkigare så är det kanske enheten som gett upp, men den kostar "enbart" 1 200:- som sagt.
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej!
Bilen verkar fungera som den ska, men jag ska köra över helgen på den för att vara 100% säker.
Sedan ska jag ha ett samtal med verkstaden ang felkoden.
Bromsarna fungerar förutom abs- och trac- funktionen.
Vad söker jag på för beteckning på ebay?
Eller kan du ge mig ett länktips på en passande styrbox?
Även på de bakre abs-givarna?
Gott Nytt År!
//Apollo11
Bilen verkar fungera som den ska, men jag ska köra över helgen på den för att vara 100% säker.
Sedan ska jag ha ett samtal med verkstaden ang felkoden.
Bromsarna fungerar förutom abs- och trac- funktionen.
Vad söker jag på för beteckning på ebay?
Eller kan du ge mig ett länktips på en passande styrbox?
Även på de bakre abs-givarna?
Gott Nytt År!
//Apollo11
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej igen!
Kollade upp lite och om verkstaden inte får kontakt med styrboxen förutsatt att dom använder korrekt utrustning osv. så är risken att den är defekt, tror att jag hade samma problem med en annan Chrysler jag hade för ett par år sedan.
Men eftersom jag inte har provat att felsöka med "utrustning som ska fungera" så vågar jag inte säga vad som är fel.
Men oavsett så är det ju någonting fel och man kan hoppas på bakre ABS-sensorn/erna som är mycket vanliga att bli defekta på denna årsmodell.
Här är länkar till sensor samt styrbox, enbart sådana som skickar till Sverige:
Pris för 1 st bakre sensor, utan Stow & Go-systemet på bilen: Cirka 300:- inkl. frakt till Sverige
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-05-06 ... ccessories
Pris för styrboxen: Cirka 1 100:- inkl. USPS express-frakt till Sverige
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ABS-Modu ... ccessories
Meddela gärna mig om du ska beställa eller liknande, så kan jag kontrollera att delarna stämmer, vilket dom borde göra.
På bildelsbasen.se verkar priset för en styrbox vara runt 3 000:-.
PS, är din bil svensksåld?
Gott Nytt År!
Kollade upp lite och om verkstaden inte får kontakt med styrboxen förutsatt att dom använder korrekt utrustning osv. så är risken att den är defekt, tror att jag hade samma problem med en annan Chrysler jag hade för ett par år sedan.
Men eftersom jag inte har provat att felsöka med "utrustning som ska fungera" så vågar jag inte säga vad som är fel.
Men oavsett så är det ju någonting fel och man kan hoppas på bakre ABS-sensorn/erna som är mycket vanliga att bli defekta på denna årsmodell.
Här är länkar till sensor samt styrbox, enbart sådana som skickar till Sverige:
Pris för 1 st bakre sensor, utan Stow & Go-systemet på bilen: Cirka 300:- inkl. frakt till Sverige
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/04-05-06 ... ccessories
Pris för styrboxen: Cirka 1 100:- inkl. USPS express-frakt till Sverige
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ABS-Modu ... ccessories
Meddela gärna mig om du ska beställa eller liknande, så kan jag kontrollera att delarna stämmer, vilket dom borde göra.
På bildelsbasen.se verkar priset för en styrbox vara runt 3 000:-.
PS, är din bil svensksåld?
Gott Nytt År!
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Tack för länkarna!
Bilen är svensksåld.
Ska kontrollera om man kan läsa av någon beteckning på min enhet.
//Apollo11
Bilen är svensksåld.
Ska kontrollera om man kan läsa av någon beteckning på min enhet.
//Apollo11
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej igen!
Om den är svensksåld så är den förmodligtvis tillverkad i Europa i Österrike, men det gör sak samma, delarna är ju desamma, något annat kan jag inte tänka mig, enbart mindre kosmetiska detaljer skiljer sig.
Hör gärna med verkstaden hur mycket dom tar för delen/delarna och vad arbetskostnaden är om du inte vill göra det själv, du kan ju köpa delen själv och låta de montera den.
Men fråga också om dom verkligen tror att styrboxen är sönder och inte någon givare, det kan ju vara att deras utrustning inte klarar av just detta.
Mvh
Jonathan
Om den är svensksåld så är den förmodligtvis tillverkad i Europa i Österrike, men det gör sak samma, delarna är ju desamma, något annat kan jag inte tänka mig, enbart mindre kosmetiska detaljer skiljer sig.
Hör gärna med verkstaden hur mycket dom tar för delen/delarna och vad arbetskostnaden är om du inte vill göra det själv, du kan ju köpa delen själv och låta de montera den.
Men fråga också om dom verkligen tror att styrboxen är sönder och inte någon givare, det kan ju vara att deras utrustning inte klarar av just detta.
Mvh
Jonathan
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej!
Bilen går bra tycker jag men nu har jag fått följande felkoder.
Först P0420 och sedan P0132.
P0132 kom nästan direkt jag hämtat bilen efter c:a 2 timmars körning, detta fel försvann sedan under ett antal dagar.
Därefter fick jag P0420 under en dag och sedan dök även P0132 upp igen.
Några ideer?
Kan det ligga slagg kvar i cylinderhusen (insprutningsmunstycke mm), ska jag köpa en flaska injection cleaning och hälla i bensinen?
//Apollo11
PS! Ang ABS-problemet så ligger det under en annan tråd. DS!
Bilen går bra tycker jag men nu har jag fått följande felkoder.
Först P0420 och sedan P0132.
P0132 kom nästan direkt jag hämtat bilen efter c:a 2 timmars körning, detta fel försvann sedan under ett antal dagar.
Därefter fick jag P0420 under en dag och sedan dök även P0132 upp igen.
Några ideer?
Kan det ligga slagg kvar i cylinderhusen (insprutningsmunstycke mm), ska jag köpa en flaska injection cleaning och hälla i bensinen?
//Apollo11
PS! Ang ABS-problemet så ligger det under en annan tråd. DS!
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej igen!
För det första vill jag säga, går bilen bra så är det inga allvarliga fel eftersom det är inget som stör bilen.
Men koderna betyder följande:
P0132 HO2S Circuit High Voltage Bank 1 Sensor 1, och det kan vara lite knepigt att lista ut vart denna sensor sitter, men såhär kan man sammanfatta det:
Bank 1 Sensor 1 = grenröret framför motorn och första sensor på det
Bank 2 Sensor 1 = alltså bakom motorn, det grenrör som går där och första sensorn på röret på väg till katalysatorn.
Oftast brukar man inte tänka sig en tvärställd motor som på just framhjulsdrivna bilar utan en som är bakhjulsdriven och då jämför man förar- eller passagerarsidan, men nog om det nu
Så det är alltså sensorn som verkstaden bytte ut som ger felkod, men fråga om dom återställt detta med en dator.
Andra koden säger "P0420 Catalyst System Low Efficiency", vilket bör ha med lambdasonden att göra med stor sannolikhet.
Antingen har verkstaden gjort något fel eller bara glömt att radera koderna.
Insprutningsrengöring hjälper enbart om man lossar övre insuget och sedan spridarspåret (munstyckena som sprutar in bensin) och rengör för hand, det är onödigt att slösa en flaska sådant i bränsletanken för 70:- spänn eller liknande. Om du lossar övre insuget så behöver du nog en packning eftersom den lär gå sönder, kostar väl runt 200:- i Sverige på Mekonomen.
För det första vill jag säga, går bilen bra så är det inga allvarliga fel eftersom det är inget som stör bilen.
Men koderna betyder följande:
P0132 HO2S Circuit High Voltage Bank 1 Sensor 1, och det kan vara lite knepigt att lista ut vart denna sensor sitter, men såhär kan man sammanfatta det:
Bank 1 Sensor 1 = grenröret framför motorn och första sensor på det
Bank 2 Sensor 1 = alltså bakom motorn, det grenrör som går där och första sensorn på röret på väg till katalysatorn.
Oftast brukar man inte tänka sig en tvärställd motor som på just framhjulsdrivna bilar utan en som är bakhjulsdriven och då jämför man förar- eller passagerarsidan, men nog om det nu
Så det är alltså sensorn som verkstaden bytte ut som ger felkod, men fråga om dom återställt detta med en dator.
Andra koden säger "P0420 Catalyst System Low Efficiency", vilket bör ha med lambdasonden att göra med stor sannolikhet.
Antingen har verkstaden gjort något fel eller bara glömt att radera koderna.
Insprutningsrengöring hjälper enbart om man lossar övre insuget och sedan spridarspåret (munstyckena som sprutar in bensin) och rengör för hand, det är onödigt att slösa en flaska sådant i bränsletanken för 70:- spänn eller liknande. Om du lossar övre insuget så behöver du nog en packning eftersom den lär gå sönder, kostar väl runt 200:- i Sverige på Mekonomen.
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Om jag läser servicehandboken rätt så sitter det en givare före katalysatorn och en efter.
Man bytte den som sitter före katalysatorn åt mig pga mitt motorproblem och det är denna givare som ger felkoden P0132.
Felkoden P0420 genereras när man jämför första givaren med sista givaren och resultatet inte blir som tänkt. Ev om t ex katalysatorn inte fungerar fullt ut.
Men i min tankesnurra så borde detta också kunna uppkomma om första givaren inte är fullt OK!
Jag ska försöka nollställa larmkoderna genom att koppla bort batteriet under 1 timme.
Man bytte den som sitter före katalysatorn åt mig pga mitt motorproblem och det är denna givare som ger felkoden P0132.
Felkoden P0420 genereras när man jämför första givaren med sista givaren och resultatet inte blir som tänkt. Ev om t ex katalysatorn inte fungerar fullt ut.
Men i min tankesnurra så borde detta också kunna uppkomma om första givaren inte är fullt OK!
Jag ska försöka nollställa larmkoderna genom att koppla bort batteriet under 1 timme.
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Hej igen!
Det stämmer!
Och att du får felkod P0420 beror till 99% på första felkoden, P0132, det är det mest logiska.
Jag är inte helt 100% på om det går att återställa "Service Engine Soon" / "Check Engine"-lampan genom att koppla ur batteriet, koderna KAN finnas lagrade i datorn och upptäckas igen.
Du kommer ändå få en "kod" när batteriet kopplas loss men det är inget som syns i form av lampa.
MEN, det rekommenderas att man kopplar ur batteriet 15 min i sådana fall, det återställer systemet "så långt det går" om man inte har en scanner.
Övergången mellan återställning med hjälp av enbart OBD2 kom år 1996 när OBD2 blev obligatoriskt i USA, därefter är det tyvärr inte så att felkoderna kan raderas utan just OBD2. Men ge det ett försök.
Har du pratat med verkstaden om dom ev. glömt något? Det ska gå på garanti att felkod från en nybytt del inte ska synas eller om dom inte raderat koden.
Mvh
Det stämmer!
Och att du får felkod P0420 beror till 99% på första felkoden, P0132, det är det mest logiska.
Jag är inte helt 100% på om det går att återställa "Service Engine Soon" / "Check Engine"-lampan genom att koppla ur batteriet, koderna KAN finnas lagrade i datorn och upptäckas igen.
Du kommer ändå få en "kod" när batteriet kopplas loss men det är inget som syns i form av lampa.
MEN, det rekommenderas att man kopplar ur batteriet 15 min i sådana fall, det återställer systemet "så långt det går" om man inte har en scanner.
Övergången mellan återställning med hjälp av enbart OBD2 kom år 1996 när OBD2 blev obligatoriskt i USA, därefter är det tyvärr inte så att felkoderna kan raderas utan just OBD2. Men ge det ett försök.
Har du pratat med verkstaden om dom ev. glömt något? Det ska gå på garanti att felkod från en nybytt del inte ska synas eller om dom inte raderat koden.
Mvh
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Deras nuvarande förslag är:
Vi bytte givaren före katalysatorn och denna bör ge bra värden eftersom denna är ny.
Givaren efter katalysatorn är befintlig och ev så hänger inte denna givare med den nya, där av felkoden P0420.
Jag kan köpa tankesättet, men återkommer till att då borde jag inte få felkoden P0132 som ej beroende av den befintliga givaren efter katalysatorn. Eller hur eller tänker jag fel?
Vi bytte givaren före katalysatorn och denna bör ge bra värden eftersom denna är ny.
Givaren efter katalysatorn är befintlig och ev så hänger inte denna givare med den nya, där av felkoden P0420.
Jag kan köpa tankesättet, men återkommer till att då borde jag inte få felkoden P0132 som ej beroende av den befintliga givaren efter katalysatorn. Eller hur eller tänker jag fel?
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Jag håller helt med dig.
Det enda jag kan tänka mig just nu är att den nybytta sensorn ej var helt original och ger lite annat värde men ändå så att bilen inte får några "märkbara problem".
Men prova att rycka ur batteriet en 15 min eller så och se om koden/erna kommer tillbaka.
Mvh
Det enda jag kan tänka mig just nu är att den nybytta sensorn ej var helt original och ger lite annat värde men ändå så att bilen inte får några "märkbara problem".
Men prova att rycka ur batteriet en 15 min eller så och se om koden/erna kommer tillbaka.
Mvh
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Koderna borta (än så länge), har kört på bilen c:a 1 mil. Får hålla tummarna och vänta.
//Apollo11
Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem
Det låter lovande än så länge
Jag kommer dock ihåg att på min Dodge i somras, så kom koden/erna kom tillbaka efter x antal mil / uppstarter (det är ej konstant utan det är ifall bilen känner av ytterligare fel oftast).
Men på vår Town & Country så försvann koden/erna "permanent".
Jag kommer dock ihåg att på min Dodge i somras, så kom koden/erna kom tillbaka efter x antal mil / uppstarter (det är ej konstant utan det är ifall bilen känner av ytterligare fel oftast).
Men på vår Town & Country så försvann koden/erna "permanent".