Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Alla Chrysler-bilar här
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Jag håller tummarna.
Nu ska jag bara fixa ABS-enheten.
//Apollo11
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Hur har det gått med bilen, någon lampa som tänts eller dylikt?

Löste det sig med ABS-modulen och vart beställer du den ifrån?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Status för dagen:
Just nu inga larm ang katalysatorn, men det gäller idag.
Ska till verkstaden på fredag och byta den nya, troligtvis var den trasig från början, därav P0132 larm ibland.

Ang ABS/Trac felet så letar jag för fullt efter en beg styrmodul, har ev några på G, ska bara få klartecken från verkstaden att dessa är kompatibla med min. Tänkte byta den själv.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Roligt att höra att det går framåt! ;)

Har du haft larm nyligen igen varav du tänker byta katalysatorn? :/

Bra att du byter modulen till ABS:en själv, då sparar du en slant :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Larmen som kommer och går är P0132 (första givaren före katalysatorn) sedan P0420 (andra givaren efter katalysatorn). Hade inne bilen på verkstaden förra vecka och då konstaterade de att den nya givaren var defekt och troligtvis orsakade dessa fel. Den ny byts ut på garanti. Sedan får vi hålla tummarna.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Aha, men om den nya sensorn var defekt så måste det ordna sig, antog dom att den var defekt eller testade dom den? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Följetongen fortsätter!

I fredags så var bilen inne på verkstad efter att man konstaterat att lambdagivare 1 (den nya) var defekt och skulle bytas på garanti, dock ville man även byta lambdagivare 2 också. Här var jag dock tveksam eftersom de senaste veckorna bara varit larm P0132 som kommit och gått. Det jag ifrågasatte var att om första givaren är defekt, borde då inte givare 2 larma helt korrekt med felkod P0420, nej sa verkstaden och bytte bägge. Detta fungerade i 4 mil sedan fick frugan larm P0420.

Nu har jag en ny fundering, om bilen har läckage på kylarvattnet, vad händer då?
Tål lambdagivarna glykolvatten?
Hur ska jag kolla om kylarvattnet går ut via förbränningen?
Är det topplockspackningen som ska bytas då?
Motoroljan ser hur fin ut som helst.
Kan inte se att avgasröken är konstig heller.
Ibland kan motorn gå oroligt på tomgången men det händer bara någon gång då och då.

Tycker dock att bilverkstaden borde felsökt detta scenario.

Har du eller någon annan någon ide, så är jag tacksam för alla tips.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Litet inslag: Jag bytte också lambdagivare på min Dodge och den är nu också sönder (redan), ska skruva dän den idag och kolla kablarna, bilen blir ganska orolig när den blir varm :/ Men nog om det.. :)

Vad försvarar sig verkstaden med att det dyker upp en ny felkod? Går bilen dåligt som resultat, sämre bränsleekonomi eller orolig tomgång?

Om lambdasonden tål kylarvattnet (förbränt) är olika, men OFTAST så skadar detta INTE sensorn.

Hur ser kylarvattnet ut? Drar bilen kylarvatten?

Man kan lätt inbilla sig att bilens topplockspackning har gått, speciellt under vintern och när det regnar, då blir ju avgasröken ofta "vit"-färgad, så om den inte drar kylarvatten och oljan/gly
kolen ser bra ut så är det inget att oroa sig för, det är heller inte så vanligt att packningen går på Voyager.

Jag förstår dock inte varför bilen ger felkod igen, om det är 2 helt nya sensorer så ska det ju vara "omöjligt", för det är inte katalysatorn som är sönder enligt verkstaden :( ?
Det enda man kan tänka sig är att felkoden inte är återställd, att dom använt fel sensor eller om katalysatorn är sönder eller otrolig nog om dom sarvat kablarna och någon "hoppat ur"..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Ang kylarvattnet så vet jag inte om det minskar, har idag fyllt på till maxstrecket för att kunna avgöra om något försvinner.

När bilen är varmkörd så ryker det inget onormalt, idag när det är plusgrader så ser man inga avgaser när bilen går på tomgång.

Oljan är bytt vid första verkstadsbesöket och ser kanon ut, den gamla oljan såg också bra ut.

Ang ev defekt katalysator så är väl det nästa förslag på byte från verkstaden. Detta borde dock kunna verifieras genom att mäta avgaserna.

Känner mig lite hjälplös just nu, verkstad som ej kan ge någon exakt felbeskrivning utan enbart nu byter vi detta för att denna felkod larmar osv osv.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej igen!

Har ni plusgrader :shock:

Fyllde du upp till max-strecket vid varm motor eller kall?

Men det är nog ingenting med toppen, som tur är, för det kan bli dyrt!

Det är nästan 50/50 om dom kan mäta avgasvärdena för att konstatera om katalysatorn är dålig, eftersom en sensor indikerar fel så kan motorn blanda aningen fel bränsle/-luftblandning, men eftersom du inte märker av den defekta sensorn så kan den nog inte ge så pass dåligt värde att den märks av som sagt.

Lite otroligt att "allt" går sönder på samma gång, men ger det felkod så finns det inget annat att göra än att först gå direkt till "källan" (sensorn) och sedan gå vidare.

Kan tänka mig att det börjar bli dyrt med verkstadsbesök och ABS osv.? :(

Själv hade jag inte viljat åtgärda några fel om bilen går som den ska (vid körning och ekonomi) och besiktningen inte indikerar något.

Om du har besiktning på G inom snarast (efter att du åtgärdat ABS-felet) så hade jag nog avvaktat med fler verkstadsbesök tills därefter.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Japp plusgrader (+2°C) för andra gången sedan november JIPPI! :D
Motorn var varm när jag fyllde på.

Har du använt ett diagnostikinstrument (Chryslers orginal) någon gång?
Vet du om man kan se värden från givarna?
Inte bara felkoderna, om man kan se värdena på respektive givare så borde man kunna bilda sig en uppfattning om hur motorn arbetar.

Jag vet inte vilka uppgifter man kan få fram i deras instrument.
Man borde kunna kontrollera givarna som har med förbränningen att göra.
Det kan ju vara så att lambdagivarna ger korrekt utslag för ett annat fel.
Ex fel luftblandning eller fel på insprutningen mm.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Hej!

Ojdå, tänkte att ni haft plusgrader många gånger :D

Här hade vi det "varmt" förra veckan, men sedan torsdags så har det sjunkit igen (pellets går åt!!), hehe :)

Man kan inte (vill ju inte) göra så mycket när det är kallt ute, så jag har fått avstå att reparera min ena bil tills jag orkar köra den till vårt företags verkstad..

Men till saken, det går att läsa av de 2 sensorerna (och flera andra saker såsom MAP-sensor, IAC, IAT osv.), bara man har rätt program och protokoll, och det har givetvis Chrysler, men det handlar då mest om värdena för sensorn, och det blir ungefär lika svårt att avgöra vad som är den stora felkällan.

Men det är som du säger att den kanske inte är defekt, utan avläser ett värde som anses vara fel från en anna källa, men då tycker man att denna ev. sensor också hade givit en felkod :/

Och då kommer man tillbaka till bland annat katalysatorn.

Anledningen att du får felkod P0420 är egentligen inte ett sensorfel, utan att det jämförbara värdet mellan sensorn före och efter katalysatorn läser nästintill samma värde, vilket betyder att katalysatorn inte "rengör" avgaserna.

Så det är "nog" inte lönt att prova något annat än katalysatorbyte efter vad jag kan avgöra via datorn :/

Men gör detta först: Be verkstaden läsa av live-data när bilen är igång, och kolla och jämför lambdasensorernas "kurva" på datorn, den före katten bör vara mer vågformad och den efter katten mer stabil eftersom katten bör ha rengjort avgaserna som sagt.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Den eviga följetongen fortsätter.
Nu har verkstaden bytt bägge lambdagivarna (fast jag var skeptisk till givare nr 2).
Det gick 4 mil så var koderna tillbaka P0132 och P0420, suck!
Nu är nästa förslag från verkstaden att byta katalysator 12000kr plus arbete, suck suck!
Men man är inte säker på om detta hjälper.

Vet du om kan få tag beg alternativ ej orginal katalysator?
:(
//Apollo11
Användarens profilbild
wepe
Van
Inlägg: 70
Blev medlem: lör 22 jan 2011, 21:51

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

Vet inte om dom har någon men kanske går att höra http://www.bildelarosby.se/
Har handlat där, tycker dom är bra

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager 3,3 -05 startproblem

12 000:- + moms!!! :shock:

Det lät inte INTE roligt det priset! :shock:

Jag hoppas att verkstaden inte tog betalt för lambdagivarna eftersom det inte verkar vara felet?? :(

Du vill inte köpa en universal katalysator och få påsvetsad då? Det blev riktigt billigt för mig när vi gjorde det (en bekant fixade hela mitt avgassystem då jag inte kan svetsa) :)

Har du ingen lokal verkstad att åka till annars, märkesoberoende? Dom borde kunna fixa en universal monterad o klart till bra pris.

ANg, Osby så verkar dom vara bra, har haft kontakt med dom någon gång tidigare med förfrågan osv.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar