Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips om att göra egna stänkskydd!

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Tips om att göra egna stänkskydd!

Här är ett (enligt mig) bra tips om att göra egna stänkskyd till bilen, t ex. om man har problem med stenskott pga. att hjulen sticker ut från hjulhusen eller om det är en dålig design från början på bilen, vilket en del bilar faktiskt har tro det eller ej.

Biltema har otroligt bra gummidukar på 6, 8 samt 10 mm, dom är 1 x 0,5 meter.

Jag rekommenderar 6 till 8 mm som maxtjocklek, 6 mm valde jag.

Dom finns endast i svart färg och man behöver en bra sax för att göra jobbet enklare, samt någon form av märkpenna när man skissar mallen man ska klippa efter :)

Jag kommer lägga upp bilder i projekttråden när allt är klart ;)

PS, priserna är mellan cirka 200-300:- kr beroende på vilken tjocklek man väljer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Tips om att göra egna stänkskydd!

Låter kalas det.
Väntar på bilderna då. :P

Kommer ev. att bli nåt sånt på GMC:n oxå.
Hjulen e ju lite bredare än karossen på den med. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips om att göra egna stänkskydd!

Ja det var väldigt bra material, jag hade helt o hållet missat att Biltema hade gummidukar som var extremt bra lämpade för detta.

:P Ja det vore nog bra om du tog på GMC:n, jag vet att vår Astro har fått början till rost där pga. stenskott, så den skulle också behöva extra skydd.

Tyvärr så passade det inte att ha kvar original stänkskydd eftersom det hade sett helt konstigt ut i så fall.

Men ett bra tips är att utgå ifrån original så mycket man kan, t ex. använda original som början till en mall =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Swedde
SUV
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 11 jul 2012, 10:01
Ort: Hörnefors

Re: Tips om att göra egna stänkskydd!

Bilder ????
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tips om att göra egna stänkskydd!

Låter ju riktigt bra. Slippa stenskott och rost som annars kommer så fort. Eller så blir det inte lika fort rättare sagt än slippa:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips om att göra egna stänkskydd!

Kolla i projekttråden på sidan 17 :

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... &start=160" onclick="window.open(this.href);return false;

I nuvarande läge så har jag ändrat om dessa en aning, ska även göra helt nya (igen) så det kommer fler bilder =)

Vill man ha snygga kanter på gummit så kan man slipa dem efter man klippt med en sax eller renskära med rakbladskniv, eller använda en mattkniv/rakbladskniv från början, men då tar det lite längre tid samt att man måste ha något bra underlag.

Vill man ha en snygg logga/text på stänkskydden så kan man skriva ut en bild från datorn och klippa ut, därefter fylla i med däckpenna över hela ytan, blir kanonbra och håller god kvalité! ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar