Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Haha :)

Ja du lär ha ett fel med mätarhuset låter det som, vi fick drämma till mätarhuset på e4:an 8 mil hemifrån förra året, då startade bilen upp igen, då förstod jag inte alls vad felet var men det är ett klassiskt fel på Voyager (96-00).

Jag tror att era fel är kretskortet, ta ett förstoringglas om så behövs och leta efter missfärgade spruckna lödningar. Är det inte synligt så är det en ren chansning, ingen mening att felsöka komponenterna på kretskortet då det kan ta hur lång tid som helst.

Men även om felet är uppenbart och ni löder om/värmer upp lödningen så är det stor chans att det återkommer, vi fick köpa ett beg. mätarhus på skroten och det löste problemet, bilen har rullat väldigt många mil sedan dess och körs varje dag, inget fel än så länge (man bör inrikta sig på en bil som inte rullat så jättemånga mil) :)

Det är ganska enkelt att lossa instrumentet, tar runt 10 min kanske? :roll: Allt runtom mätarhuset måste bort, bara lossa alla skruvar och ljuskontrollen och sedan slita av allting försiktigt.

Tror inte någa illustrationer/bilder hjälper, det är mest att lossa allting man ser bara :oops: :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Voyan97, jag tror inte alla startproblem beror på kallödningar i mätarhus och brända kontakter bakom HVAC.

När du har problem, börja med att kolla felkod. Vad är det för larm du syftar på, stöldlarm?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Men Totte, han beskrev ju att bilen startade till följd av att han slog till ovanpå mätarhuset ;) Låter som om det är en lödning som inte får kontakt?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Nej, Avenger. Så här skrev han.

"Bilen startar inte ( i bland )
Nu vågar jag inte låsa bilen pga larmet, men har ändå mött på problemet med att bilen inte startar.
Sist drämde jag till instrumentpanelen med näve och då startade bilen, hmmm !"

Det var alltså en engångsföreteelse att Voyan97 slog näven i instrumenteringen.
Bilen hade eventuellt startat i alla fall, precis som den gjort tidigare utan slag.

Det är lätt att dra förhastade slutsatser.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Tycker att det pekar mot ett fel i mätarhuset :)

Men det är helt klart rätt det du säger, istället för ev. onödigt arbete så bör man alltid kolla om det finns några felkoder först =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Totte skrev:Voyan97, jag tror inte alla startproblem beror på kallödningar i mätarhus och brända kontakter bakom HVAC.

När du har problem, börja med att kolla felkod. Vad är det för larm du syftar på, stöldlarm?
Hmm båda kan ha rätt, för larmet verkar strula ( fabriks larm - svart dosa )
När jag tänker tillbaka så började det en ggn med att hela instrumentpanelen slocknade när vi
körde bilen, alltså under färd, bilen dog inte utan mätarna slutade fungera och allt slocknade i den.
Larm och ABS lampan började då lysa, allt annat i bilen fungerade som fläkten och radion.
Vi körde bilen till en affär och stängde av den, minns inte om vi använde fjärrlarm ( svarta dosan)
När vi startade bilen igen var det samma fel ingen instrumentbelysning och inga mätare fungerade,
tänkte mest att det måste vara ett el fel eller säkring som har gått.
Vi körde hem ställde bilen kliade oss i huvudet. Låste bilen. Nästa dag testade vi bilen igen
då fungerade ALLT igen.
Efter ca 2 v, givetvis på en campingen, startade vi bilen inga mätare fungerade, bilen men dog efter ngr sekunder, bränslepumpen fungerade inte, startspärren till larmet verkade träda in...Pust o stön !
Arg som ett bi, lät bilen vara kom tillbaka till bilen efter ca 30 min och testade igen
( minns inte om jag låste den) då fungerade mätarna och intrumentpanelen igen och bilen startade.
Nu låste vi bilen i dörren i stället och använde inte fjärren ( dosan )
En ggn till hände det på semestern, då var bilen låst med nyckel, inga instrument fungerade och bilen
dog efter ngr sekunder. Jag testade larmet, stängde av och på, till sist tog jag av minuspolen och lät bilen stå i ca 10 min sen startade den. När vi körde hem efter semestern hände det en ggn till, under färd instrumentpanelen och mätarna slutade att fungera men bilen går ändå, dock kom dem tillbaka efter ett tag under färd...Vågade knappast att stänga av bilen så att vi inte kom hem. Vi bestämde oss för att inte låsa bilen om det nu är larmet som hänger sig eller " glappar" En dag fast inte bilen var larmad ville den inte starta och inga instrument fungerade igen. Tog då av pluspolen ( avmisstag -mörkt i garaget ) bilen fick stå under natten. Bilen startade inte startspärren träder in, jag tryckte av o på larmet inget hände.
Blev förbannd slog näven i instrumentpanelen och då började instrumentpanelen fungera och bilen startar..
Pust o stön ! Nu har den gått som vanligt igen.

I dag plockade jag bort kåpan ovan instrumentpanelen och fingrade på en kontakt den översta, testade att
starta bilen gick inte startspärren gick in. Pillade på den igen då startade bilen....
Slutsatsen, det är glapp någonstans och jag vet att larmet blir aktiverat på något sätt eftersom startspärren
träder in i bland fast bilen inte har varit larmad.
Pratade i dag med Hedin ( gbg- mölndal ) jag frågade om det går att plocka bort fabrikslarmet och vad de de kan tänkas vara för fel på bilen, men de kliade sig i huvudet, hmm det är en gammal bil, asså !
De sade att de kunde koppla in sig i databoxen, jag frågade om de ev skulle kunna se vad felet var då
bilen inte har det felet just nu, svaret blev nej det kanske inte går.
Jag blev inte så mkt klokare.
Är det någon som vet om man kan själv koppla bort ev startspärren/larmet på bilen ?
Eller skall jag gå vidare och kolla mätarhuset och lödning ?
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Du har exakt samma fel som jag hade, EXAKT! :)

Kolla kontakterna till mätarhuset efter glapp samt lödningarna, måste helt enkelt vara något fel där! =)

Det hjälper inte att koppla ur spärren om det är fel på mätarhuset, det måste ändå göras hos Chrysler aukt. verkstad oavsett.

Det mest troliga låter definitivt som att du bör köpa ett beg. mätarhus, jag är 99% säker på att det är felet med tanke på att vi hade exakt samma fel och ett bytt mätarhus gjorde susen (vi försökte hitta dåliga lödningar men slant till på kretskortet med lödpennan tror jag, haha )
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Det går inte att plocka bort larmet. Är PCM en gång inkodat med ett larm finns det ingen väg tillbaka.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Offtopic: Det går programmera bort larmet hos Chrysler med DRB-verktyg, det sitter i bilens BCM som i sin tur kontaktar PCM :P (BCM har ju hand om bla. dörrar, motorhuv och baklucka osv. men också allt annat såsom elhissar, mätarhus etc..

Men det hör inte hit, Voyan97, du behöver ett bytt mätarhus troligen, men inspektera först kontakterna där bakom.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Voyan97> Kolla även kontakten bakom luckan under stereon. Finns länk till MarThom blogg tidigare.
Jag ska utföra detta arbeta på vår "nya" Voyager i helgen. Fungerar inte det ska jag försöka få loss hastighetsmätaren och inspektera den. Lovar även att dokumentera domenteringen fram till hastighetsmätaren. (Har en förkärlek till steg för steg guider med bilder.)
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Avenger: :lol: Tänk vad man kan göra med ett DRB-verktyg nuförtiden. Man får ju hoppas att ett sådant aldrig kommer i händerna på någon oärlig :) .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Totte: Haha, ja det stämmer, man kan ju bryta sig in i en bil och programmera om larm osv. :lol:

Jag hade viljat ha ett sådant verktyg och ställa om automatlådan/uppgradera mjukvaran till senare årsmodell på Dodge Avengern. Man kanske kunde köpa in ett sådant verktyg (ett flertal personer) och dela ut när man behöver felsökning, det svåra är dock att hålla ordning på utlämningen xD
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Det fixar du Avenger. När vi behöver felsökning kommer du i din Dodge som ett skott :) .

Till mig är det säkert bara en 7-8 mil d.v.s en halv timme att köra :lol: .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

:lol: Sådana verktyg har man inte råd med, här är det vanliga OBD-instrument som gäller :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Totte skrev:Det går inte att plocka bort larmet. Är PCM en gång inkodat med ett larm finns det ingen väg tillbaka.
Undra då hur dom kan själa bilar :D
Skämt o sidor, det är beklagligt att man inte kan koppla bort larm som spökar.
Larm kan i bland strula till det.
Chrysler Grand Voyager -97
Skriv svar