Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Fe dåliga kretskorten höll sig främst på 96-00 årsmodeller av de flesta Chryslers, såsom Neon, Stratus och Voyager, dock inte lika vanligt på 98-00 Stratus då dom tog tag i problemet där.

Men visst kan det vara samma på -01:an, dock inte lika utbrett eller ens vanligt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Sv: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/m

Tack för svaret Jonathan. Frågan kvarstår. Kan jag demontera instrument huset utan att behöva nån speciell mackapär för att få igång den igen? Ingen risk att den tappar information.?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Nejdå, det ska gå utmärkt att lossa mätarhuset utan vidare programmering :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Gripen72
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 18 aug 2013, 10:59

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Bra länk till tuben om hur man demonterar instrumenthuset...
" onclick="window.open(this.href);return false;

/Gripen
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 04 nov 2014, 13:48

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Eftersom jag också är en som råkat ut för denna barnsjukdom på min Voyager -00 för X antal år sedan och fick då ett tips för att lösa problemet akut.

Om man plockar ur säkring nr 6 så kringgår man problemet (om inte näven i instrumentbrädan fungerar vill säga) man tappar all instrumentering såsom hastighetsmätare etc. men bilen går i alla fall att köra.
:)

För min del kollades både kallödningar upp i kretskortet bakom instrumenthuset och kabelhärvan som sitter och styr värme etc. men ingen kunde hitta något direkt fel så för mig blev det helt enkelt att ha kabelhärvan utdragen och fick sätta i den när jag ville reglera värmen men när jag läser här så inser jag nog att det finns något som felar just där (men den bilen har gjort sitt nu så)
Användarens profilbild
EvilZedo
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 07:35

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Morsning,

Min granne har en Voyager från -02, som inte startar. Allt lyser när man vrider på tändningen, dock även stöldskyddslampan, men när man vrider om nyckeln så händer det inget mer. Kan den ha drabbats av kallödningsproblematiken eller vad säger ni experter? Hur kommer man vidare enklast? Är det att riva och koppla bort instrumentklustret för att testa? Eller är det jordkabeln bakom mittpanelen? Hur hittar man den lättast i såna fall?
Alla tips mottages med tacksamhet!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Tjena!

Jag tror inte att det har något med mätarhuset att göra, men man kan prova ifall ifall.

Jag hade börjat med att kontrollera vad som fungerar när tändningen vrids på; om bränslepumpen startar, om det finns gnista samt om det kommer fram ström till startmotorn (kolla den lilla kontakten (ej de grova kablarna) till startmotorn med en multimeter).

Kontrollera alla relä och säkringar, skifta plats på det mesta i säkringsboxen så att man kan utesluta något fel där (skifta endast plats med relä och säkringar som har samma specifikation).

Vilken färg är det på nyckeln? Är den grå så har den ett transponderchip och är den svart så är den utan chip. Det kan ha blivit något fel med startspärren som sitter i PCM:en/datorboxen.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
EvilZedo
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 07:35

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Avenger skrev:Tjena!

Jag tror inte att det har något med mätarhuset att göra, men man kan prova ifall ifall.

Jag hade börjat med att kontrollera vad som fungerar när tändningen vrids på; om bränslepumpen startar, om det finns gnista samt om det kommer fram ström till startmotorn (kolla den lilla kontakten (ej de grova kablarna) till startmotorn med en multimeter).

Kontrollera alla relä och säkringar, skifta plats på det mesta i säkringsboxen så att man kan utesluta något fel där (skifta endast plats med relä och säkringar som har samma specifikation).

Vilken färg är det på nyckeln? Är den grå så har den ett transponderchip och är den svart så är den utan chip. Det kan ha blivit något fel med startspärren som sitter i PCM:en/datorboxen.

mvh
Har för mig att han har en grå nyckel. Gnistan blir svår att kolla eftersom den är helt död. Men resten borde vi kunna kolla. Sitter bränslepumpen i tanken på dom här? Jag är helt novis på Chrysler. Det som gör mig fundersam är att stöldskyddslampan lyser...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Ja tyvärr så sitter pumpen i tanken, det är en hel modul med filter osv., dock kan man byta enbart pumpen om man vill.

Tänkte ifall ni hör om bränslepumpen startar när ni vrider på tändningen?

Hoppas bara inte det blivit något fel med PCM:en/styrboxen, det är väldigt dyrt att åtgärda men det finns ett par företag i USA som kanske kan programmera en box så den passar bilen, så att det blir billigare än här i Sverige. Dock måste man ändå felsöka boxen hos en aukt. verkstad så att man vet säkert att det är felorsaken (det är främst de aukt. verkstäderna som har rätt utrustning) och då tillkommer ju bärgning fram och tillbaka eftersom den inte går att köra.

Har du provat att få ur några felkoder med en OBD2-läsare eller via bilens inbyggda instrument? Det kanske är någon sensor som är felet.

Har du ingen OBD2-läsare så har bilen som sagt ett inbyggt diagnostikverktyg (som kan läsa av fel som hör till motorstyrningen). Gör så att du stänger alla dörrar och lägger i parkeringsbromsen, därefter vrider du tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek (avsluta i ON) och läs sedan av OBD2-koderna i displayen i mätarhuset, de börjar på bokstaven "P".

Koderna kan du sedan tyda på exempelvis Allpar.com på länken http://www.allpar.com/fix/computer-codes.html.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
EvilZedo
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 19 okt 2015, 07:35

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

En får väl ligga i bagageluckan när den andra slår på tändningen ;) Då borde man höra pumpen.
Har använt en felkodsläsare men får inte ut en enda felkod. Allt är grönt enligt den. Spontant skulle jag säga att det är nån sensor som fått spel och slår i startspärren, men frågan är ju bara vilken.
Det enklaste vore säkert att bärga den till en verkstad, men man är ju lite envis och vill hjälpa grannen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Man hör pumpen utifrån också.

Prova även att felsöka med bilens inbyggda läsare, ifall den visar något där som inte syns på den externa OBD2-läsaren.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar