Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick Roadmaster 1994 läsa felkoder på klimat anläggningen

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick Roadmaster 1994 läsa felkoder på klimat anläggningen

Har fått veta att man kan läsa felkoderna på klimatanläggningen och även andra saker så som varvtal å temperaturer å massa annat roligt. men man skall först trycka in en knapp kombination för att gå in i kod läget å sen skall man veta vad varje kod visar. tex om steg 03 visar varvtal på motorn å steg 15 visar vattentemp osv.
vad är första kanpp kombinationenoch
hur vet man vad som visar vad. finns det någon lista, typ en lathund på siffer systemet.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 läsa felkoder på klimat anläggning

Hej igen!

Jo det stämmer, mycket användbart och intressant!

För att göra det som du frågar efter så gör du följande:

Vrid tändningen till "ON"-läge eller starta bilen om du vill slösa lite bensin ;)

Tryck in "TEMP"-upp-knappen och "OFF"-knappen i några sekunder, sedan gör bilen en självdiagnos eller vad man kan kalla det, och bör visa "-00" i displayen,

Sedan bläddrar du med "fläkt"-knappen UPP och NED som du själv önskar och väljer med "mellan"-knappen (sitter vid övre höra hörnet på klimatkontrollen) vad du vill läsa av..

nummerna är följande:

-00 PCM koder
-01 CCM koder
-02 HVAC felkoder
-03 SIR felkoder
-04 ABS/TC felkoder
-06 Motor RPM
-08 Kylar Temp (°F) (avläses på olika ställer mot grader i celsius)
-14 Bilens hastighet
-24 Kylar Temp (°C)

Sedan finns det fler saker att läsa av om man vill, återkom om du vill ha fler nummer ;)

Och om du hittar någon felkod så har jag lista på vad dem betyder, om du hittar i t ex. PCM, HVAC eller liknande..

OBS, för att avsluta diagnos-läget så trycker du på "auto"-knappen om jag inte minns fel.

ELLER så skippar du min tråkiga beskrivning och kollar in denna filmen:

[youtube][/youtube]

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 läsa felkoder på klimat anläggning

Avenger skrev:Hej igen!

Jo det stämmer, mycket användbart och intressant!

För att göra det som du frågar efter så gör du följande:

Vrid tändningen till "ON"-läge eller starta bilen om du vill slösa lite bensin ;)

Tryck in "TEMP"-upp-knappen och "OFF"-knappen i några sekunder, sedan gör bilen en självdiagnos eller vad man kan kalla det, och bör visa "-00" i displayen,

Sedan bläddrar du med "fläkt"-knappen UPP och NED som du själv önskar och väljer med "mellan"-knappen (sitter vid övre höra hörnet på klimatkontrollen) vad du vill läsa av..

nummerna är följande:

-00 PCM koder
-01 CCM koder
-02 HVAC felkoder
-03 SIR felkoder
-04 ABS/TC felkoder
-06 Motor RPM
-08 Kylar Temp (°F) (avläses på olika ställer mot grader i celsius)
-14 Bilens hastighet
-24 Kylar Temp (°C)

Sedan finns det fler saker att läsa av om man vill, återkom om du vill ha fler nummer ;)

Och om du hittar någon felkod så har jag lista på vad dem betyder, om du hittar i t ex. PCM, HVAC eller liknande..

OBS, för att avsluta diagnos-läget så trycker du på "auto"-knappen om jag inte minns fel.

ELLER så skippar du min tråkiga beskrivning och kollar in denna filmen:

[youtube][/youtube]

Mvh
Jonathan
satt i bilen efter jobbet idag å lekte lite med klimat anläggningen. insä ganska fort att ja måste anteckan ner alla nummer å vad dom betyder. vad innebär de olika förkortningarna som du anger. tex. PCM koder
CCM koder
HVAC felkoder
SIR felkoder
ABS/TC felkoder

har du fler koder så vill ja gärna ha allihop om det inte är för mycket besvär, jag är sååå vetgirig! vill suga i mig all information som är värd att veta om bilen! tycker sånt är så roligt. nog för att man vill slippa problem med bilen men fan va lärorikt ett problem med bilen kan visa sig vara å särskilt när man hittar bra forum där folk som du har drivor med bra svar på alla frågor
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick Roadmaster 1994 läsa felkoder på klimat anläggning

Hej igen!

Jovisst är det roligt och intressant att testa alla tekniska funktioner som finns! :)

Kortfattat så går du bara in i diagnosläget och väljer vilket område du vill felsöka, dvs. -00, -01, -02 osv.. och sedan trycker du på "MIDDLE"-knappen för att leta efter felkoder inom valt område, -00, -01 osv. är bilens olika "organ" eller vad man kan kalla det, datorn till motorn, datorn till växellådan, datorn till AC, datorn till ABS/bromsarna....

T ex. så betyder dom följande:

PCM = motorn och växellådans dator med alla sensorer osv.
CCM = bilens elektriska utrustning och vad det innebär
HVAC = bilens klimatkontroll
SIR = säkerhet med krockkudar, stolar..
ABS = bromsarna, sensorer mm. :)

Det andra är egentligen inte intressant alls då det är rent "tekniskt" och är mest användbart ör avancerad felsökning.

Får du någon felkod så har jag en lista på betydelser i en servicemanual.

Men dom viktigaste koderna är som sagt motorn/drivlinan = http://www.troublecodes.net/GM/94_57P.shtml

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar