Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand Voyager Gen 3 Kylare o fläkt

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan

Kollade lite på kylaren på min grand voyager -97 3.3L då jag hadde en liten läcka (hällde i lite bars leak för att täta).

Den har 3 kylare i sandwitchade i fronten. En är som jag fattat det kondensorn till ac'n, en är vanlig kylare, den sista är det kylare till automatlådan??
Svårt att se nått där i alla fall utan att demontera fronten.

Har inget drag på bilen och den är importerad från tyskland.

Fläktarna verkar dessutom vara lite fulkopplade, bara den ena som snurrar och den startar när man slår på halvljusen. Är dessa normalt tempstyrda??

Så länge tempmätaren i bilen står på mitten ska det väll inte vara några problem att bara en fläkt går?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Grand Voyager Gen 3 Kylare o fläkt

Tror inte den ena är till växellådan, då måste man nog ha tow-package och den är heller inte så stor, hittar heller inget på bilderna i manualen.

Den ena fläkten är väl till AC:n? Vi har endast en som startar på vår -99 när tempgivaren läser av hög temperatur och startar fläkten, den andra går endast igång med AC:n.

Mysko att förra ägarna i sådana fall kopplat bort fläkten, måste nästan på varit något fel med relä eller annan fläktstyrning, så valde dom bara ett enkelt alternativ att starta den hela tiden :?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan

Har kollat upp lite nu och det är två kondensorer (tror jag det heter) en till ac'n fram o en till den bak.

Har aldrig sett den andra fläkten snurra, men min ac verkar inte fungera heller, verkar vara lite gas i den. Köpte ju bilen i vintras så har inte haft nån nytta av ac'n heller.

Bilen har inte gått mycket sen jag köpte den heller då lagret till magnetkopplingen (köpte ett för 200:-på ebay) var kasst + att kylaren läckte. Har en lånad bil o haft för dåligt med pengar för att fixa upp min egna.

Får nog ta den till min morbror som har egen firma o pysslar med just ac till bilar :) Har inte varit prioriterat direkt då jag haft annat att pyssla med på den, lödde om kretskortet till mätarna igår så nu hoppas jag att de inte bråkar på ett tag i alla fall.

Denna bil är faktiskt min första egna (är 30+ men tog inte körkort förräns nov 2011) och jag har i princip aldrig skruvat med bilar innan.

Med internet och en hayes bok så kommer man ändå långt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det stämmer bättre att det är till den bakre AC:n :)

Automatlådan använder sig av den stora kylaren som även motorn går på, det är kylslingor i den, dvs. den har ingen separat kylare. Om man dock har fabriksmonterad dragkrok så bör dom ha tow-package.

Google efter någon rephandbok, finns säkert på de amerikanska forumen i pdf. Regga dig annars på All Data DIY med 1 års abonnemang som kostar under 200:- kr, de har OEM böcker som täcker det mesta bilspecifikt :)

P.S, grattis till körkortet!! Då blir de roligare i sommar att kunna ta sig vart man vill :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan

Har redan fått en sådan manual :)

Mjo vet att det går kylslingor för automten på vanliga kylaren. Har redan plockat fronten och lite till för att komma åt slanklämmorna då den läcker lite olja.

Ena läckan verkar ha blivit tät, den andra har börjat läcka lite igen.
Svårt att se exakt var det läcker bara. skulle tro att det är vid själva nippeln.

Kanske räcker om man smetar lite silikon runt om?!
Ny kylare är i alla fall inte att tänka på nu, kostar ju mer än hälften av vad jag betalade för hela bilen.
Kanske blir en begagnad senare om man får råd, den jag har nu har verkligen sitt sina bästa dagar.

Livet blev litet lättare med körkort nu när man har 4 ungar.

Bilen är ju riktigt skön att köra, annat mot meganen jag har till vardags. Riktigt bra ljud oxå (har infinity systemet med 10 högtalare) o cdväxlare.

Tanken är att bilen ska ta oss till legoland i juni. Håller den fram o tebax så är det bara att hoppas att den går igenom besiktningen oxå, balken på ena sidan är skapligt rostig och bromsarna är inte de bästa.

Förhoppningen är att jag ska ha tid o råd att fixa nya skivor o belägg innan det bär av te Danmark
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan

Kollade lite i hayes manualen idag. Tydligen så sitter det tow pack kylare i min bil, däremot så har jag inget drag (vilket för mig är positivt, då det sliter en del på lådan).

Oljan läcker nånstans på på "tow pack" sidan :(
Ska förbi en skrot o se om jag kan hita någon hyffsad kylare sen när man får råd.

Fläkten till ac'n snurrar inte alls, vilket inte är så konstigt då kablarna är kapade o nån gjort en egen koppling som inte ens var inkopplad.

Fläkten fungerar i alla fall, provkörde den direkt på batteriet.
Blir att återställa orginalkopplingen o se om det fungerar.
Skriv svar