Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bad car day.(Hjälp!)

GM's mest populära bilmärke
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Bad car day.(Hjälp!)

Halloj!

Tänkte att jag kunde berätta lite om en riktigt dålig dag för både mig och min bil.
Var ute och körde precis som vanligt när jag märkte att Motor temperaturen började stiga. Stannade så fort som möjligt och plötsligt hoppade kylslangen som går till motorn av. Av någon konstig anledning är det helt fel slang som sitter där med en riktigt kass spänning på nippeln. och all kylvätska åkte ut.

Satt på den igen ( Tur man alltid har sina verktyg i bilen) fyllde med vanligt vatten och åkte hem försiktigt. Ville ej riskera att den hoppa av igen så körde runt 60-70km/h hela vägen hem som mest är nerförsbacke . Gasade knappt (ibland inte alls)och bilen gick stadigt runt 60km/h hela vägen hem. när jag kommer till min utfart dör bilen plötsligt ( Ligger på runt 5km/h) lyckades pakera bilen. När jag försöker starta drar startmotorn igång efter några rundor går bilen igång men dör nästan direkt igen , Prövade två gånger.
Efter det vägrade den Elektriska sidodörren öppnas. ( Gissar på att batteriet inte orkade mer efter jag hade prövat starta den två gånger)

KAn jag ha sådan otur att bränslepumpen bestämde sig för att dö helt plötsligt då motorn blev varmare än vanligt? Eller är det för att den blev FÖR varm och all bränsle som kommer i kontakt med motorn blir till ångor direkt och försvinner då den är för varm? och isf syns det på en OBD-II? Har inskaffat en sådan idag

Ska inte försöka starta bilen igen förens jag har bytat kylsystemet.

Förra ägaren hade kopplat systemet fel så det hade kommit motorolja i hela kylsystemet.... :evil: :evil:

All hjälp och råd uppskattas
Senast redigerad av NickW den fre 23 aug 2013, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
~W
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Kan det vara topplockspackningen eller insugspackningen som gått sönder/är sönder? :shock: Det är ett väldigt vanligt fel på dessa bilar, särskilt tidigare årsmodeller :cry:

Hur menar du att motoroljan är i kylsystemet, hur är det felkopplat? :shock:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Avenger skrev:Kan det vara topplockspackningen eller insugspackningen som gått sönder/är sönder? :shock: Det är ett väldigt vanligt fel på dessa bilar, särskilt tidigare årsmodeller :cry:

Hur menar du att motoroljan är i kylsystemet, hur är det felkopplat? :shock:
Jag vet inte hur förra ägaren kopplade skiten (Ursäkta) men på något sett har han gjort så att motor oljan hade gått in i kylsystemet...Var då tvungen att tömma allt och skölja ur ordentligt och fylla på med ny olja och vatten. Förstår mig inte riktigt på hur han hade lyckats.

Har topplockspackningen eller insugspackningen pajat är det väll bara att kasta bilen har jag förstått.

Synd...Älskar verkligen den här bilen...Blir börja spana efter en ny Chevrolet TS då =( Kommer nog hålla mig till den bilen ett bra tag frammåt
Senast redigerad av NickW den fre 23 aug 2013, 16:42, redigerad totalt 1 gånger.
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Fyfasiken vad tråkigt om det varit så felkopplat :o

Men om packningen/packningarna varit bytta tidigare så är det nog ingen fara, har du något kvitto på det kanske?

Tycker inte att pumpen borde bli så dålig, svårt att felsöka om man inte provar med en annan pump eller försöker sig på startgas direkt när den lägger av för stunden (efter några minuter lägger den av?)..

Hur mycket steg tempmätaren i bilen innan du stängde av?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Avenger skrev:Fyfasiken vad tråkigt om det varit så felkopplat :o

Men om packningen/packningarna varit bytta tidigare så är det nog ingen fara, har du något kvitto på det kanske?

Tycker inte att pumpen borde bli så dålig, svårt att felsöka om man inte provar med en annan pump eller försöker sig på startgas direkt när den lägger av för stunden (efter några minuter lägger den av?)..

Hur mycket steg tempmätaren i bilen innan du stängde av?
Bilen dör efter ca två-tre sekunder . mjo steg väll och nuddade precis det röda innan jag märkte det. Sedan höll den sig stadigt på mitten sträcket

Har inga kvitton alls på bilen =(
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Måste du vänta ett tag innan den startar igen? Eller går den igång direkt men dör efter 2-3 sek? Annars kan du prova med startgas och försöka utesluta bränsletillförseln?

Hoppas inget har hänt packningarna! :cry:

Har du provat koppla in OBD2:n och felsökt något, kanske ligger någon aktiv felkod som beskriver varför den inte startar? Kan ju vara något helt annat som inte hör ihop med just det som hände.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Avenger skrev:Måste du vänta ett tag innan den startar igen? Eller går den igång direkt men dör efter 2-3 sek? Annars kan du prova med startgas och försöka utesluta bränsletillförseln?

Hoppas inget har hänt packningarna! :cry:

Har du provat koppla in OBD2:n och felsökt något, kanske ligger någon aktiv felkod som beskriver varför den inte startar? Kan ju vara något helt annat som inte hör ihop med just det som hände.
nja den startar direkt efter men man måste låta startmotorn gå runt någon sekund.Sen dör den direkt efter 2-3 sekunder. Ska pröva med OBD:2 snarast..blir kul att se hur lång den listan blir.

Hoppas verkligen inte det är något med packningen. Men men får fixa det då. Tänkte fixa till hela bilen och svetsa dit nya trösklar och sidosteg.
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Meddela gärna hur det går, hoppas på det bästa!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Då var vi framme igen! Samma sak igen. Bytade en slang till kylaren som ska tåla mer värme och vara rätt för sin plikt.

Bilen funkade fint fint fem minuter. Prövade både tomgång och köra i 0-70km/h utan problem allt lät ok. Allt som stod på skärmen var "Coolant level low" . Tänkte att det var förståligt då en slang hade hoppat av och tömt allt. Antog då att den bara behöver komma upp i temperatur så börjar den pumpa in ny vätska i kylaren.

Dock efter en liten stund började den gå upp i temp. Började höras något konstigt ljud från motorn ( Från kolvarna tror jag, skramlade lite) lyckades köra hem . På utfarten dog bilen igen :evil: :evil: :evil: . Puttade bilen tillbaka på plats då den vägrade starta denna gång. Återigen funkade inte den elektriska dörren att öppna med hjälp av motorn som sitter där.

Motorn rök en aningen när jag hade stannat och öppnat huven. Förstår mig verkligen inte på vad som har hänt...Att bilen bara dör helt plötsligt...
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Går den tungt när du försöker starta den? :( Ungefär detta hände när min gamla Audi skar ihop, den fick en stund :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Hur ser motoroljan ut? Inget vatten där?

Om det kommer motorolja i kylsystemet så är det oftast oljekylaren som läcker, den sitter vid oljefiltret. Jag vet inte var man skulle kunna koppla fel för att få det probleme.. "Low coolant level" kan hänga ihop med det eftersom givaren kläggar igen men kan också vara att det verkligen är lågt, det är lite lurigt att lufta systemet om det varit helt tomt.

Om den blandar kylvätska -> motoroljan så brukar det vara insugspackningen.

Topplockspackningen ett vanligt fel på de här, man brukar kunna se ett tydligt tecken på det om den när den värms upp till drifttemperatur om först tempmätaren går upp för att sedan falla tillbaka när termostaten öppnar, det beror på att det blir en gasbubbla där tills termostaten öppnar och släpper förbi den.

Överhettning och missljud är inte bra tecken, börja med att se om den går runt som den ska när den har fått svalna av och inga mekaniska missljud. Så, gången nu bör vara att kontrollera kylvätska, motorolja och att motorn går runt utan mekaniska missljud. Därefter kan du låta den komma upp i drifttemperatur om den startar medan du observerar temperaturmätaren men stäng av direkt om det skulle bli något missljud.

Man kan provtrycka kylsystemet för att se om det läcker, att den ryker lite kan i bästa fall vara att du har någon läcka på någon kylslang som tömmer systemet och skulle kunna förklara att den blir varm. Nästa steg kan vara att testa om det kommer gaser i kylsystemet.
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

sverker skrev:Hur ser motoroljan ut? Inget vatten där?

Om det kommer motorolja i kylsystemet så är det oftast oljekylaren som läcker, den sitter vid oljefiltret. Jag vet inte var man skulle kunna koppla fel för att få det probleme.. "Low coolant level" kan hänga ihop med det eftersom givaren kläggar igen men kan också vara att det verkligen är lågt, det är lite lurigt att lufta systemet om det varit helt tomt.

Om den blandar kylvätska -> motoroljan så brukar det vara insugspackningen.

Topplockspackningen ett vanligt fel på de här, man brukar kunna se ett tydligt tecken på det om den när den värms upp till drifttemperatur om först tempmätaren går upp för att sedan falla tillbaka när termostaten öppnar, det beror på att det blir en gasbubbla där tills termostaten öppnar och släpper förbi den.

Överhettning och missljud är inte bra tecken, börja med att se om den går runt som den ska när den har fått svalna av och inga mekaniska missljud. Så, gången nu bör vara att kontrollera kylvätska, motorolja och att motorn går runt utan mekaniska missljud. Därefter kan du låta den komma upp i drifttemperatur om den startar medan du observerar temperaturmätaren men stäng av direkt om det skulle bli något missljud.

Man kan provtrycka kylsystemet för att se om det läcker, att den ryker lite kan i bästa fall vara att du har någon läcka på någon kylslang som tömmer systemet och skulle kunna förklara att den blir varm. Nästa steg kan vara att testa om det kommer gaser i kylsystemet.
Då har jag varit nere och pillat. Ingen olja har blandats med vatten.

Satt igång bilen på tomgång blev inte för varm ( Stod på tomgång i över en timme utan problem). Dock så verkar det inte cirkulera något vatten. Inga missljud alls denna gång.
Tog bort en slang för att se om det kommer något vatten alls ( Slang från motorn ner till bredvid oljefiltret)
Kom inget alls. Bara massa ångor/luft. Upptäckte då att motorn började gå ojämt gick upp till 1,5k varv sedan ner till ca 0,7k varv. Dock rök det lite ur motor oljestickan . Verkar tycka om olja ialla fall =)

Förstår mig inte alls på varför det inte kommer något vatten.
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Drog den kylvätska under tiden? Kanske är något som droppat vid oljestickan som ryker, hur länge kom det rök?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Avenger skrev:Drog den kylvätska under tiden? Kanske är något som droppat vid oljestickan som ryker, hur länge kom det rök?
nope drar ingen kylarvätska alls. kom rök de första tio minuterna .

Öppnade nyss ventilen där slangen från kylvätske behållaren och kylar'elementet' (?) möts. Då började det bubbla och komma rök (vit) från Kylvätske behållaren.

Låt mig poängtera att all rök som har kommit ut från bilen har varit vit.

Mvh Nick
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Bad car day.(Hjälp!)

Hittade följande på ett annat forum om en TS -04

"Kan vara topplockspackning, varmkör motorn utan locket på vattenbehållaren på, bubblar det i vattnet så är topplockspackning väck, kolla om det är vatten i oljan eller olja i vattnet.
Annars gör komptest."

Allt mer pekar på att det är en Topplockspackning som kanske gick sina sista km då slangen hoppade ut första gången och motorn blev för varm?

Kanske lika bra att köpa en ny motor? Funderar på om jag ska ge mig på att laga topplockspackningen själv. Har ej pengar till ny bil detta året då mitt företag har ätit upp min plånbok. Kan jag inte byta den så är det bara att skrota den som jag skulle gjort i vilket fall som helst.

Ny motor ligger på ca 5-6k på Laga.se och det finns massor av samma år och typ. Frågan är om det är billigare att bota motor än att försöka laga topplocket. Visst jag har ingen erfarenhet att byta motor...Men kan väll inte vara FÖR svårt om man har lite sunt förnuft
~W
Skriv svar