2001 chrysler town and country stift och kablar
Re: town and country stift och kablar
Har nu mätt kablarna och mätte t spolen med ohm mätare , alla kablar låg relativt lika i värdet . Även samma med spolen . Hur beter sig bilen om det är fel på tps sensorn ? Kan en lamdasond vara kass fast ingen motor lampa lyser ? Eller finns det nåt typiskt vanligt fel på Voyager som har med ryckningar att göra ? Lådan har jag ju redan kikat på , fräsch olja och rätt nivå . P r n d 3 l gjordes innan kontroll med motorn igång .
Chevrolet caprice 66
Annons
Hmm, låter som ett jäkla mysterium med din bil 
Alla sensorer bör nästan ge felkod varav Check Engine-lampan börjar lysa.. men det är klart, ifall sensorn inte är helt defekt eller inom "godkända värden" för PCM:en så ger dom ingen felkod.
Både TPS (mäter vilken vinkel spjället är i) samt lambdasonden kan ge ryckningar. Detta eftersom lambda justerar bränsletillförelsen och TPS:en automatlådan delvis.
Men det är alltså mest på låga varv den går ryckigt, kan man fundera över bränsletrycket kanske? Ska vara 55 PSI eller?
Jag vill tro att en så dålig sensor som gör märkbar skillnad när man kör ger en lysande Check Engine-lampa.
Alla sensorer bör nästan ge felkod varav Check Engine-lampan börjar lysa.. men det är klart, ifall sensorn inte är helt defekt eller inom "godkända värden" för PCM:en så ger dom ingen felkod.
Både TPS (mäter vilken vinkel spjället är i) samt lambdasonden kan ge ryckningar. Detta eftersom lambda justerar bränsletillförelsen och TPS:en automatlådan delvis.
Men det är alltså mest på låga varv den går ryckigt, kan man fundera över bränsletrycket kanske? Ska vara 55 PSI eller?
Jag vill tro att en så dålig sensor som gör märkbar skillnad när man kör ger en lysande Check Engine-lampa.
Vart sitter bränsle filtret någonstans ? , kikade under bilen men såg inget .
Chevrolet caprice 66
Bränslefiltret på din Chrysler Town & Country sitter på toppen av bensintanken, två skruvar måste lossas så att tanken kan sänkas ned "snett" cirka 14 cm.
Såhär ser filtret ut:

Här är en bild på vart filtret sitter:

Såhär ser filtret ut:
Här är en bild på vart filtret sitter:

Så, ett nytt filter beställt på meca . Är till 99% säker på att det aldrig är bytt . Hoppas det blir bättre efter det . Är det tank banden man får släppa på ?
Chevrolet caprice 66
Aa det stämmer 
Se till att lätta på bränsletrycket innan du gör någonting och (min regel nummer 1) använd skyddsglasögon!
Kommer ihåg när jag var slarvig, trodde aldrig det omöjliga kunde ske med det gorde det, råkade få ansiktet dröpt i ATF-olja
Se till att lätta på bränsletrycket innan du gör någonting och (min regel nummer 1) använd skyddsglasögon!
Kommer ihåg när jag var slarvig, trodde aldrig det omöjliga kunde ske med det gorde det, råkade få ansiktet dröpt i ATF-olja
Chevrolet caprice 66
Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar
En liten "quick guide" på hur man byter filtret
:
1) Släpp efter bränsletrycket genom att ta bort bränslepumpsreläet, kör bilen på tomgång tills den stannar, försök starta den flera gånger, vrid sedan tändningen till OFF och montera tillbaks reläet.
2) Ta bort minuskabeln från batteriet.
3) Höj upp bilen baktill.
4) Stöd bränsletanken med en domkraft elelr liknande.
5) Ta bort bränsleslangen från tanken.
6) Ta bort jordningskabeln.
7) Ta bort hållarna till bränsletanken.
8) Sänk ned bränsletanken cirka 15 cm.
9) Ta bort bränsleslangarna från filtret.
Jag har ingen aning om filtret kan avhjälpa ryckningarna, men vi får hoppas!!
1) Släpp efter bränsletrycket genom att ta bort bränslepumpsreläet, kör bilen på tomgång tills den stannar, försök starta den flera gånger, vrid sedan tändningen till OFF och montera tillbaks reläet.
2) Ta bort minuskabeln från batteriet.
3) Höj upp bilen baktill.
4) Stöd bränsletanken med en domkraft elelr liknande.
5) Ta bort bränsleslangen från tanken.
6) Ta bort jordningskabeln.
7) Ta bort hållarna till bränsletanken.
8) Sänk ned bränsletanken cirka 15 cm.
9) Ta bort bränsleslangarna från filtret.
Jag har ingen aning om filtret kan avhjälpa ryckningarna, men vi får hoppas!!
En fundering , om filtret i automatlådan börjar bli dåligt / tätt , vad bli symtomen då ?
Chevrolet caprice 66
Då bygger den inte upp trycket i convertern lika väl, detta kan ge ryckningar och slirningar när bilen växlar eller så växlar den inte alls beroende på hur pass igensatt det är.
Men det ska inte göra någon skillnad om bilen står på tomgång i PARK eller NEUTRAL, vilket din gjorde när den började rycka och gå orent(?)
Men det ska inte göra någon skillnad om bilen står på tomgång i PARK eller NEUTRAL, vilket din gjorde när den började rycka och gå orent(?)
Hej . Nu har jag bytt filter och olja i lådan , ingen större förändring när det gäller motorgången iaf . Nu vet jag att det är gjort iaf och när . Därimot hittade jag ett fel i egr systemet , en vacuum klocka med en liten elstyrd ventil på . Tyckte att det blöddrade när jag gasade därifrån = otät . Drog tjuvluft den vägen . Plockade isär membranet och gjorde rent , sen var den tät och funkade igen . Har inte hunnit och testat bilen riktigt än . Kan tänka mig att egr ventilen inte har öppnat som den skall . Men den fungerar , satte på en slang på egr ventilen och sög å då gick motort riktigt illa . Vart kan jag få tag på en ny sån ventil med vacuum klocka på om den nu blir otät igen ? Ventilen sitter ihop med egr ventilen .
Chevrolet caprice 66
Enligt reservdelslistan så kan man bara köpa hela EGR-ventilen ihop med allting
Det är samma som på 3.3 litern.
Bör kosta strax över tusningen hos aukt. återförsäljare (om dom följer priserna som Mopar sätter).
Härligt att ATF-oljan är bytt!
Blev det original Mopar?
Bör kosta strax över tusningen hos aukt. återförsäljare (om dom följer priserna som Mopar sätter).
Härligt att ATF-oljan är bytt!
jag köpte unitrans jk och hällde i från swedol . jag sög ur oljan i lådan och kylet innan . behöver man nolla en sån låda efter oljbyte? dum fråga kanske , men ändå 
Chevrolet caprice 66
Aha 
Nej du behöver inte nolla något
Nej du behöver inte nolla något
hej , det har inte blivit nåt bättre .verkar tyvärr som om det har med automatlådan att göra att den rycker och har sig , tycker mig känna tendenser till slirningar när den är varm med, kanske inbillning ? finns det nåt man kan göra åt det eller är det lådbyte som gäller ? tänkte på kärvande ventilpaket kanske? eller tps givaren . det dumma är att ingen varnings lampa lyser 
Chevrolet caprice 66