Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ABS och TRAC fel

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Hej igen!

Nej tyvärr så vet jag ingen hemsida, men jag kollade lite och enligt försäljare i USA så passar enbart likadant modellnummer, men i manualen verkar det bara finnas 2 st olika moduler/styrboxar, en UTAN trac-control och en MED trac-control.

Ska fortsätta kolla, det kan ha med att ABS:ens dator inte passar mjukvarumässigt med bilens dator i sådana fall, eftersom den "fysiska" formen stämmer.

UPPDATERING: jag TROR personligen att alla fungerar så länge det är samma årsmodell och har trac-control, flera hemsidor listar dette generellt utan modellbeteckning.[

Kollade på en amerikansk hemsida som sålde styrboxen/modulen och det framgick inte mer än om det var MED eller UTAN trac-control, inga modellbeteckningar eller liknande./b]

Återkommer i ärendet om du inte hittar svar först ;)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

Har precis köpt och fått en beg komplett ABS/Trac-limpa.
Ska planera in bytet någon gång denna vecka, så får vi se hur det går.

Är det något jag behöver tänka på innan jag gör bytet?
Första läget är att bara byta kontrollmodulen och se om detta hjälper.
Behöver jag diagnostikinstrumentet efter bytet? Är det någon som vet?

Tacksam för tips och råd!
I min servicemanual så är instruktionen att ta bort batteriet och batteriplattan för att komma åt att byta kontrollmodulen. Jag har monterat isär den begagnade enheten utan problem, så det borde inte vara några problem att lossa den nuvarande.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Hej!

Det är "bara" att byta modulen; lossa allting så du kommer åt (kan ge dig instruktioner om så behövs) och montera den nya modulen (givetvis kopplas batteriet ur men det sker ju automatiskt när allt annat lossas).

Ingenting ska behöva återställas, om det inte är något fel på ABS-systemet så lyser inte lampan längre.

PS, hur mycket köpte du modulen för? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

Hela "limpan" kostade 3500kr inkl frakt.
Då fick jag ändå ner priset från 4200kr inkl frakt.

Hade säkert hittat någon billigare men problemet var att veta vilka som är kompatibla med min befintliga.
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Hej igen!

Ja det är bäst att ta det säkra före det osäkra, om du hade köpt en från ebay för 1200:- så kanske det hade fungerat men kanske inte..

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

Måste skriva av mig lite frustration.
Skulle byta kontrollmodul i helgen.
Lossade batteriet, batterihyllan för att komma åt modulen.
Med lite oro i magen så provade jag lossa skruvarna som håller modulen på plats, jippi de lossade utan problem.
Sedan var anslutningskontakten till givarna mm som skulle lossas, inte heller några problem här eller, det går som på räls.
Sist men inte minst nu skulle kontakten till motorn på hydraulpaketet lossas, F-N gick inte att rubba den. Försökte i en timma att klämma på låsbyglarna (fasiken att man inte kan meka med en bil utan blodvite) och vicka/bända mm utan success! Trångt och jäkligt och man ser inte bakdelen på kontakten, slutade med att jag fick montera tillbaka allt utan byte.

Nästa försök blir ev på onsdag, hoppas på bättre lycka och ett större tålamod :D detta försök.

Så nu hoppas jag att alla har problem när de mekar bilar, ska jag ha misslyckas så ska alla misslyckas, det är ett solidariskt samhälle :lol:
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Tråkigt att höra, men hoppas att det inte tog alltför lång tid? :)

Haha, för mig går det också dåligt att skruva på bilar, vet ej varför men alltid ska någonting gå sönder, är nog pga. att jag stressar arbetet så mycket ;)

Jag får inte ens dän tändstiften på min Dodge :oops: Men det har nog med fel hylsa att göra :)

Å andra sidan har jag försökt att skruva dän IAC-motorn på spjällhuset, men den sitter enormt hårt, går inte att rubba skruvarna, ska ju byta alla packningar på övre insuget och tändstiften men än så länge får jag inte ens av sakerna :( Och utomhus orkar man inte stå alltför länge så jag gör som du, tar lite i taget :)

PS, igår gick också ena bromsen sönder på vår Voyager, så det blir att skruva på den också :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

Skönt att höra att fler än jag stöter på problem :D

Lycka till med skruvandet, det som inte går med lite våld går med mycket våld :twisted:
(stämmer inte i alla lägen, då skiten går sönder och skapar ännu mera jobb)
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

PS, jag måste erkänna, jag är inte den som gillar att ta det lugnt, så just nu har jag rundat skruvarna som håller fast sensorn med spjällhuset :oops: blir till att borra ut skruvarna och gänga om eller liknande, när man orkar :?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

Du har mina sympatier.

Själv lyckades jag byta kontrollmodul, men felet kvarstår :cry:

Blir att boka en tid på verkstaden, vet inte om den nya enheten måste aktiveras för att fungera.
Det var en beg.

Vet inte om det kan vara kabelbrott, kan man mäta kabeln mellan diagnostikuttaget till kontakten för ABS-enheten?
//Apollo11
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Vad tråkigt att felet kvarstår :(

Det ska inte krävas återställning.

Men du vet inte riktigt om felet kvarstår, det kanske var ytterligare fel än modulen, så nu kanske verkstaden kan läsa av vilken sensor som är defekt om det finns någon?

Men om verkstaden fortfarande inte kan läsa av så borde du returnera köpet av modulen, om bildemoneteringen går med på det.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
supersam
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 02 feb 2011, 11:25

Re: ABS och TRAC fel

Hade samma fel på min Voyager -02.
Vid felsökning var det ingen kontakt med styrdonet, därifrån mätte dom fram till kabelbrott.
Tydligen ett klassiskt fel på dessa bilar
Kostnad lagning och felsökning 2500kr.
Apollo11
Van
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 13:09
Ort: Åmål

Re: ABS och TRAC fel

OK!
Vet du var kabelbrottet fanns?

Är det någon som vill ha en billig Chrysler? :P
//Apollo11
Användarens profilbild
supersam
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 02 feb 2011, 11:25

Re: ABS och TRAC fel

Vet ej var kabelbrottet var på min, dom drog en ny kabel.
Det ska tydligen vara en fästpunkt på kabelhärvan till styrboxen som skaver på kablarna, försökte hitta det på min, men gick bet.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS och TRAC fel

Apollo11 skrev:OK!
Vet du var kabelbrottet fanns?

Är det någon som vill ha en billig Chrysler? :P
Har du tröttnat på Voyagern? :( För många fel?

Själv har jag bara haft positiva erferenheter av just Voyager, aldrig några större problem..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar