Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport -02
Re: Påbörjat byte av topplockspackning på Cheva Trans Sport
Får jag gissa så har packningen klarat sig, vet om en bil (ej Trans Sport dock) som kördes i ett par månader som gick uppåt 115 grader varje gång den kördes.
Annons
- Diesel Nordlöf
- SUV
Ja det känns ju som om den borde trycka ut övertrycket på något annat ställe än toppackningen. Men jag känner ändå en viss ångest.
Är i Stockholm och jobbar i 2 dagar nu men på onsdag när jag kommer hem ska jag köra och lufta mer och det blir väl eldprovet för bilen.
Förövrigt måste denna bil ha tidernas effektivaste AC, ska mäta tempen ur utlåsen men jisses vilken brutal kyla, helt extremt jämför med alla andra AC jag haft de senaste 15 åren.
Är i Stockholm och jobbar i 2 dagar nu men på onsdag när jag kommer hem ska jag köra och lufta mer och det blir väl eldprovet för bilen.
Förövrigt måste denna bil ha tidernas effektivaste AC, ska mäta tempen ur utlåsen men jisses vilken brutal kyla, helt extremt jämför med alla andra AC jag haft de senaste 15 åren.
MVH Stefan
VW Sharan 2.0 TDI 4-Motion
XC70 D5 -04
Har genom åren ägt totalt 6st Trans Sport varav 5st AWD
XC70 D5 -04
Nästan så AC:n blir för kall då?:) Blir nog bra de dagar det blir tropisk värme.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Vilket elände det är att få ur luften. Funderar på om det skulle gå lättare om jag ställde bilen i en rejäl uppförbacke och att man kanske kan få luften att komma till luftnipplarna då luften bör sträva uppått. Som det är nu så klarar den inte att pumpa runt vattnet genom värmepaketet på tomgång men varvar jag upp bilen kommer det varmvatten till paketet och varmluft i kupén. Det utgår jag ifrån beror på luftficka
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Jo, det är ett elände att få ur luften speciellt till bakre paketet. Det brukar släppa efter ett tag när man fått det att cirkulera tillräckligt för att kunna köra. Det är inte omöjligt att du också har en dålig vattenpump så blir det inte snart bättre så kan det vara värt att titta på den.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Angående vattenpumpen, om alla "skovlar" finns på den kan den då vara dålig? Uräkta min dumma fråga 
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Nej, då ska den vara ok
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Om inte skovlarna är nedslitna förståss
- Diesel Nordlöf
- SUV
Oerhört sant!sverker skrev:Om inte skovlarna är nedslitna förstås
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
- Diesel Nordlöf
- SUV
Projektetets framgång lyser med sin frånvaro...
Följande hände idag:
Trodde till en början att jag hade fått ur varenda lite droppe luft för jag stod i en backe modell värre idag och luftade och efterfyllde och den börja blåsta varm luft även på tomgång. Så kör jag iväg och allt känns frid och fröjd i 2 mil, så märker jag att tempmätaren börjar röra sig lite märkligt och jag skyndar mig att slå på full värme och ingen värme kommer, jag stannar och ser att den spottar ut vatten långt ner under EGR-ventilen, dock omöjligt att se exakt vart. Lätt den stå en stund och jag hade inte mer än någon kilometer hem så jag beslutade att köra den sista biten och när jag kommer hem så pyser det för fullt och skiten kokar.
Helt klart är det nått skit i bakkant, kanske toppackningen gått där igen eller så är det någon slang eller koppling som är väck och att den kokat pga lite vatten.
Känns dock inte så deprimerande som tur är, kommer ju gå avsevärt fortare att riva den nu när jag vet vad man ska göra och inte göra på toppjobb på denna modell.
Funderar om jag kan tillverka nått så jag kan provtrycka den och då kanske se om någon slang i bakkant är väck, får man bort gasspjället lättar det ju upp en hel del så man kan pressa in huvudet alternativt någon spegel och kanske se vart den trycker vattnet och förhoppningsvis är det inte ur toppen.
Följande hände idag:
Trodde till en början att jag hade fått ur varenda lite droppe luft för jag stod i en backe modell värre idag och luftade och efterfyllde och den börja blåsta varm luft även på tomgång. Så kör jag iväg och allt känns frid och fröjd i 2 mil, så märker jag att tempmätaren börjar röra sig lite märkligt och jag skyndar mig att slå på full värme och ingen värme kommer, jag stannar och ser att den spottar ut vatten långt ner under EGR-ventilen, dock omöjligt att se exakt vart. Lätt den stå en stund och jag hade inte mer än någon kilometer hem så jag beslutade att köra den sista biten och när jag kommer hem så pyser det för fullt och skiten kokar.
Helt klart är det nått skit i bakkant, kanske toppackningen gått där igen eller så är det någon slang eller koppling som är väck och att den kokat pga lite vatten.
Känns dock inte så deprimerande som tur är, kommer ju gå avsevärt fortare att riva den nu när jag vet vad man ska göra och inte göra på toppjobb på denna modell.
Funderar om jag kan tillverka nått så jag kan provtrycka den och då kanske se om någon slang i bakkant är väck, får man bort gasspjället lättar det ju upp en hel del så man kan pressa in huvudet alternativt någon spegel och kanske se vart den trycker vattnet och förhoppningsvis är det inte ur toppen.
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Du behöver en adapter till kylarpåfyllningen med en nippel så att du kan pumpa upp trycket till 16 psi, för det är det tryck systemet ska hålla innan den släpper ut till expansionkärlet. Det borde gå att tillverka från ett gammalt kylarlock.
Alternativt skaffar du dig en sådan här sats:
http://www.ebay.de/itm/Kuhlsystemtester ... 51bd6b602c" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt skaffar du dig en sådan här sats:
http://www.ebay.de/itm/Kuhlsystemtester ... 51bd6b602c" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt denna, som är samma sats med köp-nu pris istället för auktion:
http://www.ebay.de/itm/Kuhlerabdruckger ... 4d1cc04c98" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Kuhlerabdruckger ... 4d1cc04c98" onclick="window.open(this.href);return false;
- Diesel Nordlöf
- SUV
Jag gjorde en snabbvariant igår och tryckte lite lätt med kompressorn i slangen som går till expansionskärlet och det blev någorlunda succé för den blåste ut anslutningen vid det svarta rör som är instuckit alldeles vid termostaten. Så jag ska på min ny o-ring där ikväll och prova på nytt.
Trycksatte på känn, svårt att bedöma trycker utan manometer
Trycksatte på känn, svårt att bedöma trycker utan manometer
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04
Generellt rekommenderar jag att byta alla slangar när man har insuget borta och det går lätt att komma åt, ska tydligen vara en av slangarna till värmen som ofta läcker och som är omöjlig att komma åt. Det blir nog lite väl högt tryck från kompressorn men skadar inte att byta de o-ringarna. Risken med för högt tryck är att man kan blåsa packningar som inte håller för så mycket, topplockspackningarna klarar sig nog men värre med insugspackningarna.
Jag har funderat på att borra igenom ett kylarlock och sätta en nippel där, sedan en manometer och en cykelpump.
Jag har funderat på att borra igenom ett kylarlock och sätta en nippel där, sedan en manometer och en cykelpump.
- Diesel Nordlöf
- SUV
Peppar peppar så tror jag allt är grönt efter fix av det svarta rörer bakom termostaten. Inget synligt läckage vad jag kan se och några mils provkörning ikväll gav ingen indikation på att det skulle vara några problem. Måste dit med en ny termostat då jag moddade orginalet då jag något naivt trodde den var väck och inte öppnade förut, men det är ju en smal sak.
Däremot har jag tappat vänster hel/halvljus (lampan är inte trasig), höger elskjutdörr fungerarr inte, stolsvärmen har lagt av och vänster blinkers beter sig milt utryckt lite märkligt, den blinkar på samtliga lampor men svagt samt att positionsljuset också blinkar. Sen tror jag inte AC-kompressorn slår till längre för det var väldigt ljumen luft ikväll mot tidigare isande kyla.
Allt ovanstående funkade tidigare, snabb koll på säkringarna tyder inte på att dessa är knas så vad finns för minsta gemensamma nämnare tro? Är det säkringsdosan kanske?
Däremot har jag tappat vänster hel/halvljus (lampan är inte trasig), höger elskjutdörr fungerarr inte, stolsvärmen har lagt av och vänster blinkers beter sig milt utryckt lite märkligt, den blinkar på samtliga lampor men svagt samt att positionsljuset också blinkar. Sen tror jag inte AC-kompressorn slår till längre för det var väldigt ljumen luft ikväll mot tidigare isande kyla.
Allt ovanstående funkade tidigare, snabb koll på säkringarna tyder inte på att dessa är knas så vad finns för minsta gemensamma nämnare tro? Är det säkringsdosan kanske?
MVH Stefan
XC70 D5 -04
XC70 D5 -04