Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta spindelled Voyager 2004

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Byta spindelled Voyager 2004

Han skickar nya armar till mig:-). Körde en fuling så jag slipper pressa och köra fram och tillbaka. Men nu är det nog lite pronto att kolla vad det är som durar. Blir värre fort tycker jag. Tur man har semester

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Då kom dom nya armarna idag:-).
Made in Taiwan, borde väl inte bli förvånad. Allt kommer ju därifrån nu för tiden

Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta spindelled Voyager 2004

Till min Sebring så stod det samma sak, lite tråkigt med chassidetaljer :( ..synd att dom inte är tillverkade i Canada.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Hade känts lite mer kvalité med järn från annat land. Elektronik får gärna komma därifrån, dom kan sånt.

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Precis, man vill att stålet kommer ifrån Nordamerika :D ..men original gör det de, endast en del eftermarknad som tillverkas i andra länder, så det är iaf positivt :)

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jag kan leva med svenskt och Finländskt stål med. Kvalité det:)
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Nästa vecka börjar jag skruva på bilen. Får hålla på medans den ena pojken är på dagis.

Behöver skaffa en fettspruta för att fylla spindeln efteråt annars har jag nog allt. Ska man bara fylla till gummit är fullt eller läcker det ut någonstans? Annars har jag nog det jag ska behöva hoppas jag.

Har läst lite snabbt i service manualen och jag får väl hoppas på 3 tim på ena sidan och lite snabbare på andra.
Funderar på om man måste lossa styrleden och ifall fjädringen måste pressas ihop.
När länkarmen lossas trycks fjädern längre ner då?

Ja lite fler frågor kommer säkert senare.

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Spindeln ska inte behöva smörjas något alls, ska inte behövas om jag minns rätt ifrån manualen, ska dubbelkolla dock :)

Blir nog att du får lossa styrleden, smörj den ordentligt så att du kan hålla emot med nyckeln underifrån medans man lossar styrleden, brukar sitta som fasiken och man vill inte runda insexhålet eller om det är torx :(

A och O är en riktig domkraft, särskilt till dessa stora bilar :)

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Avenger skrev:Spindeln ska inte behöva smörjas något alls, ska inte behövas om jag minns rätt ifrån manualen, ska dubbelkolla dock :)

Blir nog att du får lossa styrleden, smörj den ordentligt så att du kan hålla emot med nyckeln underifrån medans man lossar styrleden, brukar sitta som fasiken och man vill inte runda insexhålet eller om det är torx :(

A och O är en riktig domkraft, särskilt till dessa stora bilar :)
Ska låna en domkraft som är barnsligt stor och pallbockar av en vän. Ska börja spraya alla bultar idag tänkte jag, sen blir det nog några duschar på bultarna varje dag.

Ang leden, den är tom på fett (smörjnippel följde med) och den kan flyttas för hand riktigt lätt så den måste väl fyllas med fett för att bli stum förmodar jag.

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jaha då läger jag ner detta projektet.
Åkte till verkstan för att kolla om jag hade problem med hjullager, visade sig att det var en broms som ligger på lite så det ska bli att smörja till veckan.
Iaf passade på att kolla hur jag skulle gå tillväga med länkarmen, vi kände lite på det meken och jag, minsann inget fel på spindeln, dock ett gott glapp i båda styrlederna.

Har aldrig haft något av dessa fel på föregående bilar så visste inte hur det skulle kännas för olika fel(lärt mig nu).
Så istället för länkarms byte blir det att beställa styrleder. Så nu sitter jag på två länkarmar. Kanske behövs nån dag:-) :roll:
Och jag som ville meka till tisdagen.

Iaf kommer en ny tråd om styrled senare och dumma frågor om hur man gör för att inte sabba hjulinställningen helt.

Skickat från min B1-A71 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Viktigaste frågan är nog vilka styrleder (fabrikat) du köper. Min uppfattning är att det säljs en del skräp, även från stora importörer. Finns fler trådar om detta som du kan söka upp. Rekommenderar starkt att inte köpa något annat än original då denna detalj är en säkerhetsfråga. De extra hundralapparna är värt det, styrleder byts ju inte så ofta.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Anders Ason skrev:Viktigaste frågan är nog vilka styrleder (fabrikat) du köper. Min uppfattning är att det säljs en del skräp, även från stora importörer. Finns fler trådar om detta som du kan söka upp. Rekommenderar starkt att inte köpa något annat än original då denna detalj är en säkerhetsfråga. De extra hundralapparna är värt det, styrleder byts ju inte så ofta.
Har du ju helt rätt i.
Kan ju kolla vad det kostar på lokala butiken och se vilken tillverkare det är

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Här kan du se min motivering:

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php ... led#p21052" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

När jag läste det nu känner jag igen det. Är en jäkla skillnad måste jag säga.
Dom som sitter på nu har inga nipplar men såg ut som det suttit där någon gång. Var inte så vackra. Ska kolla på dom imorgon och jänmföra från bilderna.

Skickat från min B1-A71 via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det var inget kul med länkarmarna :( Hade besiktningen skrivit en "bra att veta" förra gången eller var det bara klonkande ljud eller liknande?

Bild
Skriv svar