Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbag passagerare fram Chrysler grand voyager LE 1996

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Chryslervoyagernoobi
Van

Airbag passagerare fram Chrysler grand voyager LE 1996

Jo vi köpte en Chrysler grand voyager LE -96 igår. Vi har 2 barn och bilhandlaren sa att det bara var att koppla ur krockkudden där framme men så läser man på olika sidor att det inte går?? Är det sant ?? Jag hoppas inte det.... Måste väl gå att koppla loss strömmen till den eller?

Mycket tacksam för svar :)
Chrysler grand voyager LE -96
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Airbag passagerare fram Chrysler grand voyager LE 1996

Om du kopplar ur airbagen på passagerarsidan så kommer lampan i mätarhuset att börja lysa, vilket ej godkänns av Bilprovningen sedan 1:a Januari i år (2012).

Du behöver inte plockar bort den helt och hållet, räcker med att koppla ur sladdarna till den, därefter koppar du in ett motstånd så att lampan slocknar i panelen (tror inte ens du behöver återställa lampan med ett verktyg, den slocknar automatisk om allt står rätt till).

Jag vet inte vilket motstånd det ska vara, men om du provar dig fram med 4, 5 och 6 ohm kanske :roll:

Här är lite från Chryslerforumet:

[bilder]http://i284.photobucket.com/albums/ll36 ... 131320.jpg[/bilder]

[bilder]http://i284.photobucket.com/albums/ll36 ... 131321.jpg[/bilder]

[bilder]http://i284.photobucket.com/albums/ll36 ... 131322.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Airbag passagerare fram Chrysler grand voyager LE 19

Är bara att dra ut den. Min kontakt satt som skam men med lite våld från en liten mejsel då kom den. Som du ser på bilden är airbag kontakten gul så hår inte att ta fel. Sen om du inte hittar nåt motstånd är det bara att sätta i kontakten igen. Själv drog jag av polen på batteriet när jag gjorde detta. Vet inte om nåt kan hända men ville inte få en kudde i plytet och bli döv i örat om når skulle hända.

Min kontakt satt långt upp till vänster innanför handsfacket.

Set på bilden att den kontakten satt under brädan. Är väl lite olika på olika årsmodeller

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Chryslervoyagernoobi
Van

Okej men räcker det att dra loss kabeln då? Kudden kan inte utlösas ändå? Går det inte få lampan släckt då på verkstad eller kostar det multum efter man dragit loss kontakten?

Eller ska jag bara sätta i kontakten igen sen vid bes och sen rycka den efter igen ? :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Airbagen borde absolut inte kunna utlösas om kontakten är urdragen. De flesta airbags fungerar väl genom att en gnista antänder massa kristaller som bilder en gas :roll: Om du dragit ur tändstiften på gräsklipparen så kan den inte starta.. typ =)

Nej, det går inte att släcka lampan om man inte har ett motstånd ditkopplat, men jag tror för övrigt att man inte behöver släcka den om man ordnar ett motstånd, den släcks automatiskt om felet rättas till.

Man bör ju kunna göra som du säger och koppla ur/koppla i den inför varje besiktning, men jag är inte helt hundra på om man kanske behöver släcka den hos Chrysler med ett DRB-verktyg, ska kolla upp det i manualen.

Det bästa är nog att koppla dit ett motstånd och beställa någon dekal som indikerar att passagerarairbagen är urkopplad :)

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Jag har plockat bort airbagen på våran. statisk elektricitet kan tända den om den är losskopplad och polerna inte är terminerade. (elektriskt utjämnade. dvs sätt ett motstånd mellan kablarna så är den säkrad sen.) Det är i vilket fall inte så mycket mer jobb att plocka ur den helt när man ändå rivit sig fram till kontakten. Jag satte ett motstånd på 2 ohm och då slocknar lampan. den slocknar även av sig själv om man haft kudden bortkopplad och sätter dit den igen, eller ett motstånd. Vill man återställa sen om man tex ska sälja bilen är det ju bara att sätta i kudden igen. tar kanske en timme allt som allt. sitter med 6 skruvar om jag inte minns fel. (Det finns även sk airbag-simulator att köpa på ebay. kostar typ 80:- plus frakt.)
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Chrysler Grand Voyager-98.
Chrysler Sebring LImited-05.

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja precis, det glömde jag ju :o :oops:

Mycket bra guide dessutom :) Den lär nog komma till användning :P

Bild
Användarens profilbild
Chryslervoyagernoobi
Van

Okej så bättre att demontera hela kudden då? Får jag nog kolla upp först så jag har koden till stereon innan jag börjar mickla med batteriet :/

Förstår dock inte hur jag ska montera motståndet och var jag ska köpa det isf :P
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Eller göra som föregående beskrev, så slipper man plocka bort hela kudden och det står "öppet" :P

Motståndet ska monteras mellan kontaktstiften eller kablarna om man kommer åt dem =)

Elfa.se är ett bra ställe för elektronikprylar, men även ebay.com har en hel del.. kanske "Mr Andersson" kan ge tips hur han gjorde på bästa sätt samt vart delarna köptes? :)

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

När du plockar isär kontakten kan du sticka in benen på motståndet i hylsorna på "bilens" kontakt om man säger. det räcker med det, men vill man vara extra seriös kan man troligen åka till nån skrot och få klippa loss en kontakt från en skrotad bil och löda fast motståndet i den.
Vad jag menade med terminering är helt enkelt att man sätter ett högohmigt mostånd (typ några kiloohm) mellan "airbagens" kontaktstift och på så sätt ser till att det aldrig kan bli nån spänningsskillnad mellan tändarens "sidor" eller hur man ska förklara. airbagen är då säkrad och kan inte tändas av statisk elektricitet. (det är typ som om man sätter en loppa på tändstiftet med flit. = Ingen gnista)
Annars är det lika lätt att plocka ur kudden helt. det enda som skiljer är att man får lossa högtalaren, och de 6 (?) skruvarna som håller airbagen. några sitter från handskfackssidan. Man får även lossa en klamma till kabeln för att göra det enklare att lyfta ur den. Sen är det bara att vicka upp den på högkant och lirka ut den. Du ser när du kommer så långt. Kom bara ihåg att lossa batteripolen en stund innan du börjar rycka i kablarna.Tror det står 10 minuter i manualen eller nåt? Och utjämna din egen spänning genom att ta i bilens kaross innan du börjar. ;)

Motstånd går att köpa lite var som helst. Elfa, kjell & kompany, någon hifi-affär som säljer komponenter för tex tillverkning av delningsfilter osv. (Man kan även klippa loss ett från nån skrotad radio eller vad som helst) Jag satte ett 2 ohms motstånd, men det funkar säkerligen med lite högre motstånd också. ( 4-7 ohm har jag hört nämnas) Sen är det nog att rekommendera att det klarar åtminstone 5w. Styrdonet till airbagen mäter inte faktiskt motstånd, den mäter befintlighet. Dvs den kontrollerar att det inte är avbrott i tändkretsen. Skulle tro att det funkar med ett gem mellan hylsorna också, åtminstone en stund :) Men vad du gör, Mät aldrig(!!!)med en ohm-mätare över tändenheten för att kolla motståndet. Mätaren skickar ut en spänning som gott och väl kan räcka för att tända laddningen i kudden.

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

För att förtydliga:
Du behöver alltså 2 motstånd om du ska "säkra" kudden och inte plocka ur den. ett på ca 2 ohm som ska sitta liksom istället för kudden, och ett högohmigt ( Kiloohm-Megaohm) som ska sitta över kontakten till själva kudden.

Skriv svar