Testa AC Chrysler Voyager -96
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Testa AC Chrysler Voyager -96
Ja då har jag ännu en fråga då ( skäms )
Tänkte fråga om jag själv kan kolla om det finns köldmedel i och om man kan kolla om AC pumpen startar eller har beckat ihop?
Tänkte fråga om jag själv kan kolla om det finns köldmedel i och om man kan kolla om AC pumpen startar eller har beckat ihop?
Senast redigerad av Avenger den lör 28 jul 2012, 20:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Chrysler grand voyager LE -96
Annons
Re: Testa AC
Har du en hyffsat bra termometer så kan du kontrollera om AC:n fungerar enligt tillverkarspec. :
*Sätt dig i bilen och stäng alla rutor och dörrar.
*Starta motorn och gör följande inställningar vid instrumentet: AC = Påslagen, Luftriktning från kupéfläkten = Panel/Instrument (ej vindrutan eller benutrymmet!), Återcirkulering = Påslagen.
*Varva motorn på 900-1100 rpm i 4-5 minuter.
*Kontrollera med termometern (på vänster utblås i panelen/instrumentet) om temperaturen ligger på cirka 5 grader (vid en yttertemperatur av cirka 25 grader som vi haft i Sverige de senaste dagarna
).
*Sätt dig i bilen och stäng alla rutor och dörrar.
*Starta motorn och gör följande inställningar vid instrumentet: AC = Påslagen, Luftriktning från kupéfläkten = Panel/Instrument (ej vindrutan eller benutrymmet!), Återcirkulering = Påslagen.
*Varva motorn på 900-1100 rpm i 4-5 minuter.
*Kontrollera med termometern (på vänster utblås i panelen/instrumentet) om temperaturen ligger på cirka 5 grader (vid en yttertemperatur av cirka 25 grader som vi haft i Sverige de senaste dagarna
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Re: Testa AC Chrysler Voyager -96
problemet är dock att det bara kommer varm luft när AC knappen är på
Så tänkte om man kunde kolla om det är kylmediumet som är slut eller magnetkopplingen
Kopplingen slår inte till om det är lite gas i systemet, den känner av det med hjälp av en sensor.
Sätt kupéfläkten på "låg-nivå" och tryck på AC-knappen, du bör höra om kopplingen slår till eller inte, annars kan man kontrollera det exakt genom att seriekoppla en multimeter mellan batteriet och kopplingen (säg till om du vill ha exakta instruktioner).
En del verkstäder provtrycker systemet gratis och gör påfyllningar till låga summor, speciellt nu under sommaren
Sätt kupéfläkten på "låg-nivå" och tryck på AC-knappen, du bör höra om kopplingen slår till eller inte, annars kan man kontrollera det exakt genom att seriekoppla en multimeter mellan batteriet och kopplingen (säg till om du vill ha exakta instruktioner).
En del verkstäder provtrycker systemet gratis och gör påfyllningar till låga summor, speciellt nu under sommaren
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Okej ja gärna lite mer exakt instruktion om det
Känner till en i Borensberg som fyller Ac för futtiga 200 kr
därav jag vill veta om det är lågt med gas eller om det är något dyrare fel...
Känner till en i Borensberg som fyller Ac för futtiga 200 kr
Bästa är att åka till en verkstad som är aukt. på AC, så kan dom kontrollera om systemet är laddat, därefter (om det finns gas) så kan man felsöka kopplingen osv. 
Enklaste sättet att kolla om det finns någon gas i systemet är att leta reda på påfyllningsventilen som ser ut som en däcksventil. Peta på pinnen i mitten med en liten skruvmejsel eller liknande, om det pyser så är inte systemet helt tomt och bör alltså vara hyfsat tätt.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Hmm okej var kan jag hitta denna då? Har kikat me
Inte lyckats hitta den :/
Inte lyckats hitta den :/
- Mr_Andersson78
- Van
Den har en svart plasthatt. sitter en på kompressorn och en lite längre in på en av slangarna. den ser ut som en däcksventil innanför hatten om man säger. det är egentligen snabbkopplingar till påfyllningsutrustningen.
[bilder]http://ww2.justanswer.com/uploads/drive ... 2004_1.gif[/bilder]
Inte bästa bilden kanske, men det är alltså 6 och 7 som är portarna eller ventilerna om man så vill
[bilder]http://ww2.justanswer.com/uploads/drive ... 2004_1.gif[/bilder]
Inte bästa bilden kanske, men det är alltså 6 och 7 som är portarna eller ventilerna om man så vill
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Chrysler Grand Voyager-98.
Chrysler Sebring LImited-05.
"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
- Chryslervoyagernoobi
- Van
Ska kolla imorgon
skruva av den svarta hatten och sen trycka försiktigt och se om det pyser ?
Använd en liten skruvmejsel eller pinne, om det finns gas i systemet så blir den väldigt kall när den förångas så det går i värsta fall att få köldskador på fingrarna.
- Chryslervoyagernoobi
- Van
- Mr_Andersson78
- Van
Re: Sv: Testa AC Chrysler Voyager -96
det finns väl påfyllningsKit att köpa på ebay tror jag? går det att få hem ett sånt eller blir frakten dyrare än att gå till en firma och fylla? min är också typ tom nämligen 
Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Re: Sv: Testa AC Chrysler Voyager -96
Finns också att köpa i Sverige
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit