Hejsan! Första posten. Blev ägare av en Chrysler Grand Voyager -99 igår kväll. Har inte åkt Chrysler sedan farsan ägde en ny 97-a samma år.
Bränslemätaren på bilen jag köpt är trasig, och enligt tidigare ägaren går den till ungefär halvtank sedan är soppan slut. Vad kan denna felberäkning bero på? Var ska jag vända mig för att fixa detta?
Tidigare ägarna nollställde alltid tripmätaren när dom tankade och körde på känsla, men jag fixar hellre problemet.
Tackar i förhand för hjälp!
Bränslemätare trasig Grand Voyager -99
- flapattack
- Station Wagon
Annons
Re: Bränslemätare trasig Grand Voyager -99
Hej!
Grattis till bilköpet och välkommen till forumet!
Jag har nyligen mixtrat med två st bränslemätare och felen var nivågivaren, ibland kan rengöring åtgärda felen om det finns någon beläggning, men ofta är det smidigast att köpa en ny eller beg. givare.
Menar du att mätaren går från fulltank > halvtank och därefter visar den noll? Eller är det tvärtom, den går från tom till halvtank och därefter visar den noll?
Vad är det för motor i bilen? Ingen 4WD?
Grattis till bilköpet och välkommen till forumet!
Jag har nyligen mixtrat med två st bränslemätare och felen var nivågivaren, ibland kan rengöring åtgärda felen om det finns någon beläggning, men ofta är det smidigast att köpa en ny eller beg. givare.
Menar du att mätaren går från fulltank > halvtank och därefter visar den noll? Eller är det tvärtom, den går från tom till halvtank och därefter visar den noll?
Vad är det för motor i bilen? Ingen 4WD?
- flapattack
- Station Wagon
Tack för välkomnande och svar!
Det är en 2wd 3.3 liter.
När mätaren når halvtank är det slut på bensin. Så den går från full till noll men visar halvtank.
Det är en 2wd 3.3 liter.
När mätaren når halvtank är det slut på bensin. Så den går från full till noll men visar halvtank.
Aha Okey, då är det samma symtom min mätare hade
Jag vet inte om det är samma fel på din, men det låter som om det är något vajsing med givaren?
En ny kostar 750:- inkl. frakten ifrån ebay.com:
http://www.ebay.com/itm/NEW-FUEL-PUMP-M ... 2e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
..då inkl. bränslepumpen i samma paket, fastän det går att separera dem med en "klämma".
Men jag hade först kollat på bildelsbasen.se, kontakta någon bildemontering som säljer till bensinmodellerna, kvittar om det är 2.4 med manuell låda eller 3.3 med automat osv., dock inte dieselversionen, den har en annan givare fastän det ser ut att vara samma (tror jag). Om det ska löna sig att köpa ifrån någon demontering så tycker jag att dom borde ge ett pris på max 350:- med frakten (fråga om dom kan lossa enbart givaren). Annars hade jag köpt den på ebay, det positiva är att man får en pump i reserv samt en ny givare ist för en beg. =)
Det tråkiga är att man måste lossa bränsletanken under bilen
- flapattack
- Station Wagon
Tackar för svaret! Har en polare som har tillgång till lift så ska nog gå att få loss tanken 
Återkommer om några veckor med hur projektet fungerade!
Återkommer om några veckor med hur projektet fungerade!
Perfekt då ju!
Inget roligt att ligga under bilen å skruva.
Hoppas det löser sig, håll oss uppdaterade
Hoppas det löser sig, håll oss uppdaterade