Har förmodligen fel på min oljetryckssensor eftersom oljelampan lyser vis kallstart men slocknar vid omstart och är släckt när motorn startas varm.
Var sitter den sensorn och hur svårt är det att byta den?
Bil: Chrysler Grand Voyager 2005 3.3 V6
Byta oljetryckssensor. Chrysler Grand Voyager 2005
Byta oljetryckssensor. Chrysler Grand Voyager 2005
Senast redigerad av Avenger den mån 13 aug 2012, 09:56, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken samt texten.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken samt texten.
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Re: Byta oljetryckssensor. Chrysler Grand Voyager 2005
Tjena!
Oljetryckssensorn sitter på adaptern till oljefiltret, så ett oljebyte kanske passar bra att göra samtidigt =)
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... sensor.jpg[/bilder]
Finns på ebay.com för under 200:- med frakten:
http://www.ebay.com/itm/BWD-Automotive- ... 88&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även på Hansen Racing för 375:- kr.
P.S, om du byter givaren, var noga med att inte skruva dit den nya sensorn för hårt, den ska endast ha 23 Nm, så om du har en momentnyckel så är det bra att använda den. Annars man kan ju gå på känslan, 23 Nm är cirka 2,3 kg om man har 1 meters skaft på verktyget..
Vad är det för olja i bilen nu och när byttes den? Kanske inte enbart är sensorn som är felet =(
Oljetryckssensorn sitter på adaptern till oljefiltret, så ett oljebyte kanske passar bra att göra samtidigt =)
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... sensor.jpg[/bilder]
Finns på ebay.com för under 200:- med frakten:
http://www.ebay.com/itm/BWD-Automotive- ... 88&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även på Hansen Racing för 375:- kr.
P.S, om du byter givaren, var noga med att inte skruva dit den nya sensorn för hårt, den ska endast ha 23 Nm, så om du har en momentnyckel så är det bra att använda den. Annars man kan ju gå på känslan, 23 Nm är cirka 2,3 kg om man har 1 meters skaft på verktyget..
Vad är det för olja i bilen nu och när byttes den? Kanske inte enbart är sensorn som är felet =(
1000 tack. Oljan byttes förra veckan (och filter)... Trodde att det var den som var för gammal men felet kvarstod så Chryslerverkstaden tyckte att jag skulle prova byta sensor. Kostade 360:- hos verkstaden.
Kommer oljan att rinna ur när jag byter denna?
Kommer oljan att rinna ur när jag byter denna?
Aha, då förstår jag 
Tror inte att oljan kommer rinna ut, ev. någon droppe men sensorn och filtret håller sig nog ovan oljetråget en bra bit
Tror inte att oljan kommer rinna ut, ev. någon droppe men sensorn och filtret håller sig nog ovan oljetråget en bra bit
Ok, tack. Skulle ju vara lite surt att behöva fylla på olja igen efter en veckas användning...Avenger skrev:Aha, då förstår jag
Men håll något fat under ifall ifall det åker ut lite, så kan du ju bara hälla i det igen. Men om sensorn hade suttit under tråget och du hade behövt tömma ur allting så hade du ju ändå kunnat spara det =) Men nu gör den inte det =)
Re: Byta oljetryckssensor. Chrysler Grand Voyager 2005 [LÖST
Med bilen uppkörd på ramper så den lutar bakåt lite så rinner det ut ca 2 dl olja när man tar bort sensorn.
Och det är trångt att byta men med lite jävlarannamma så
Och det är trångt att byta men med lite jävlarannamma så
Har du bytt sensorn? Löste sig problemet?
Jodå, sensorn löste problemet.Avenger skrev:
Har du bytt sensorn? Löste sig problemet?
Kan informera om att man behöver en 27mm extra lång hylsa för att få loss sensorn. Det är det enda som får plats.