Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Får man mer hk vid import?

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Route66
Station Wagon

Får man mer hk vid import?

Jag har fått för mig att en USA bil som importeras får mer kraft med europeisk bensin. Om jag t ex tar hem en Scion FRS som ger 200 hk på deras 91 oktan. Får jag märkbart mer på vår 95 då?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Får man mer hk vid import?

Hej!

Deras 87-oktan är som våran 95 och deras 91 är lika med vår 98 (ungefär), så det blir inte så hög ökning tyvärr =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Route66
Station Wagon

Jaha, det har jag aldrig förstått.

Tack
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Får man mer hk vid import?

Hade jag ingen aning om. Trodde oktan 95 var samma överallt.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

USA har alltid följt sina egna enheter :lol:

Men tror jag skrev fel, i nuläget är det nog 95 = 91 och 98 = 93 som gäller, EU vs USA. Men för ett årtionde var det väl 87 som var det mest vanliga i USA ?..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Malu
SUV

Det vanligaste på mackarna i USA vad jag sett är 87, 89 och 91 (regular, super/plus/etc, premium). Tror att det är så att vi kör med RON mätning/standard för oktan, medan de kör RON+MON/2 vilket ger olika värden för samma kvalitet. VIll minnas att 95(sv) ligger mellan 87 och 89(usa) och 98(sv) ligger över 91, precis som Avenger påtalar.

Har för mig att om man till exempel kör med någon tuner (diablosport el dyl) så ska man välja mappning för 89 om man kör på 95 i Europa.

Sen kör de med 10% etanol i soppan i USA, medan vi bara kör med 5%, så man bör få lite bättre breänslekonomi (marginellt, men ändå) med europeisk soppa. När jag väl får tummen ur och reggar in bilen kan jag jämföra lite, har nästan ett års bränslelogg från när vi bodde I USA.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Får man mer hk vid import?

Kul. Hade varit roligt och höra om det blir någon skillnad

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar