Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tips vid köp av s10

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Tips vid köp av s10

Hej på er!

Ny på forumet och ny på USA-bilar. Har tänkt köpa en mindre pick-up, troligen en tidig s10. Tips på vad jag ska tänka på? Är det en bil man kan lära sig meka lite själv med, eller är det väldigt mycket el och svårt att lista ut hur man ska göra? Finns det kanske andra alternativ, typ Ford Ranger?

Tacksam för hjälp.

Mvh Pege
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips vid köp av s10

Hej!

Vilken årsmodell och motoralternativ har du kikat på? Jag har själv ingen s10 men har kollat upp massvis med grejer inför ett ev. köp både tidigare och framöver..

Kollar du amerikanska websajter så får 2.2:an med manuell låda toppbetyg på flera ställen/recensioner, verkar vara en gedigen bil som är överkomlig att meka med. 4.3:an med automat är ju genast krångligare pga. storleken, samma som sitter i Astro om jag minns rätt, så det är ett stort paket i en "liten" s10.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

Årsmodell får du gärna tipsa om, jag är lite osäker. Enda egentliga kravet är 4wd, annat är lyx. ;) För övrigt vill jag ha den så billig som möjligt avseende reparationer/reservdelar, och även bränslemässigt. Vilken årsmodell skulle du främst rekommendera?
Användarens profilbild
Ilpo
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 18:38
Ort: Gävle

Re: Tips vid köp av s10

jag har en med 4,3L.
Gillar motorn, draget.
AC går hela tiden så den drog 1,3l/mil första fulltankningen.
Hade en Kingcab med 2,4l motorn med 101 hk. den var alldeles för slö för bilstorleken.
Kopplat ur AC kopplingen tillfälligt tills det finns tid att lösa det på.
Vet att startmotorn kan vara ett mindre helv... att byta.
Och soppapumpen kan visst paja om den går tom länge vid soppatorsk, då soppan även skall kyla och smörja den.
Lycka till.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tips vid köp av s10

Jag har fått tips om årsmodell -96 o framåt, då har en del barnsjukdomar försvunnit och tillägg i utrustningen tillkommit :)

Men det finns inte så många med manuella lådor tyvärr, tror att 4.3 med automat är bästa valet i så fall.

Mycket av reservdelarna går att hitta i USA till väldigt bra priser, såväl motordelar till chassi osv., rockauto.com eller ebay.com handlar jag nästan alltid ifrån, rockauto är överlägset egentligen, hittar man inte delen på ebay så finns nästan allting hos dem, precis som mekonomen men tusen gånger större utbud :P

Du får räkna med runt 1,5 liter blandad körning med 4.3 V6:an.

Som Ilpo säger, draget är enormt bra i V6:an, du drar lätt en 325:a 8-)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

Tackar för tipsen! :)

Så från -96 och framåt då alltså. Finns en hel del fina då. Nåt speciellt man ska titta efter? Nåt vanligt fel? Är den fortfarande hyfsat lättmekad för en amatör mellan kanske -96 och -99?

Finns det inte en hel begagnade delar här i Sverige också? Jag menar Blazern är väl ganska mycket samma bil vad jag hört. Har även hört att samma V6:a sitter i Astron. Stämmer det?

Sitter just nu och dreglar över några på Blocket, och försöker övertala tjejen att vi måste ha en sån NU! ;)
Användarens profilbild
Ilpo
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 18:38
Ort: Gävle

Re: Tips vid köp av s10

Lättmekat?
Innan jag handlade en felkodsläsare bytte jag stift (iridium) 700:- 6 st. och en motortempgivare 100:- hos en en bra handlare.
de bakre 4 stiften byts via hjulhuset. de båda främre ovanifrån.
Verktygen förutom stifthylsan är i princip alla olika per stift.
Men, stiftbytet var ändå snabbare och enklare än stiftbyte på min 320 CE -92 mercedes.
fastän Chevan verkade så hemsk i starten.
Jag hade en rörtång, 3 olika långa förlängningar, tillhörande spärrskaft, 11mm hylsa(till rattstången, vänster mitten stift), muttermaskin, garagedomkraft. pallbockar.
näbbtång till stifthattarna.
låt inte detta skrämma dig.
Hade mer problem att byta stift i mercan. då sitter stiften mitt i den meterlänga topplocket mitt i motorrummet.
Var mer plocka ner i mercan än chevan.
Dock var stiften till mercan ca 1/3 av priset.
Alla säger amerikaner är lättmekade.
var skeptisk innan jag verkligen bytte stift.
Dom kanske har rätt.
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

Om jag förstår dig rätt, så är det inte avancerat, bara krångligt och tidsödande? Och kräver ett gäng olika verktyg och svordomar? ;) I så fall kan jag leva med det. Känner en bilmekaniker som kan hjälpa till också, men han saknar utrustning för avancerade saker...
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Tips vid köp av s10

Typ som denna då? ;)

http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=14&t=1089" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Ilpo
Minivan
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 21 aug 2012, 18:38
Ort: Gävle

Re: Tips vid köp av s10

Svordomar vet jag inte. Mest förvåning på hur amerikanerna har löst saker och ting.
Detta var min usabilpremiär.
Kommer väl förvånas en massa gånger.
Lycka till med S10 inköp. jag gillar min iallafall.
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

Skönt att höra. Tack för tipsen! Ska ha dom i åtanke när jag kollar runt. Skriv gärna fler om ni kommer på nåt. :)

Ang länken till bilen som var till salu, så var den jävligt fin! Ta bort sänkningen, kjolpaketet och (troligen) en del av priset så är den perfekt! :D ;)
Användarens profilbild
ragger
Minivan
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 10:25
Ort: Rosvik

Re: Tips vid köp av s10

Väldigt små och trånga, 2 eller 4 burkar för lite. Men V6an går väll helt OK. De har ju rätt klena lådor. Hade satsat på en silverado istället, 100 gånger mer rejäl på alla sätt!
Bild
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

Är inte silveradon ganska mycket dyrare i drift? Om man tänker sig en äldre, ganska billig i inköp. Eller har jag fattat fel?
Användarens profilbild
ragger
Minivan
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 10:25
Ort: Rosvik

Re: Tips vid köp av s10

Pege skrev:Är inte silveradon ganska mycket dyrare i drift? Om man tänker sig en äldre, ganska billig i inköp. Eller har jag fattat fel?
Man får nog räkna med 1,5 liter milen vid blandad körning. Men då är det en bil man kan lita på till 100%. De är väll något dyrare än en S10, men det är värt att betala mellanskillnaden. 8-)
Bild
Användarens profilbild
Pege
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 14:37

Re: Tips vid köp av s10

1,5 liter/mil, är det dieselversionen eller bensin? Enl vissa drar den mer, t o m med dieselmotor. Finns nån till salu nu med 6,5 l TD-motor som enl ägaren drar 1,1-1,2...
Skriv svar