Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Strul igen med min Chr Vouager 3,3 97:a - Generator problem

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Strul igen med min Chr Vouager 3,3 97:a - Generator problem

Min generator skar i hop så jag köpte mig en bättre beg från 2006,,enligt säljaren så skulle den passa min Chrysler..satte dit den i tron om att allt var bra,,,körde några dagar och så började batterilampan ysa och det luktade någon kemisk substans inne i bilen..öppnade motorutrymmmet och hör hur det pyser kring batteriet..batteriet har kokat..enligt en säker källa så är det felaktig ampertal på generatorn..så mitt batteri bränns sönder...

Fixar ånyo en nya generator som är rätt med modell och allt..köper även nytt kol som jag sätter dit..när jag väl skall starta bilen så kommer det soppa den ger ström men den startar inte..
vad kan ha hänt..startreläet tändmodlen eller va fasiken har jag bränt sönder ?

Tacksam för hjälp...
Turboturbo
Senast redigerad av Avenger den tis 28 aug 2012, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Strul igen med min Chr Vouager 3,3 97:a - Generator prob

Hej,

Får den gnista också?

Skifts plats på alla relän som är nödvändiga för motorstyrningen, byt plats mot andra som styr "oviktiga" funktioner. Kolla även ALLA säkringar.

Felkoder kan du kontrollera med antingen en OBD2-läsare eller via bilens inbyggda läsare (Vrid till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, avsluta i ON, vrid inte för snabbt! ..läs av ev. koder genom att räkna hur många gånger motorlampan (gul/orange) blinkar, det kan ta en stund innan den börjar blinka i sin sekvens..).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej Avenger..okay tack det skall jag göra..

Vänligen
turboturbo
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Hej igen..
Har fixat ett bra batteri nu...motorn drar runt i "rätt" hastighet,inga synliga felkoder efter att jag gjort som du beskrev...däremot så verkar han/hon inte bilda någon gnista ...ändrade även om bland reläna...men utan något positivt resultat...
Tändmodul ?
Tändboxen eller vad det heter där tändkablarna utgår i från...vet ej vart tändmodulen sitter,,vanligtvis brukar ju dom sitta mot plåten någonstans synligt,,men hittar ej tändmodulen på min..

Vh Turbo turbo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Känns som att batteriet kanske var dåligt från början som därmed orsakade något, en för kraftfull generator borde inte orsaka något problem eller, komponenterna i bilen drar ju det dom behöver? -96-97 årsmodell kör på runt 90 eller 100 AMP medans -98-00 kör på 130 AMP och -01-07 har 140 eller 160 AMP.

Tror att allting sitter i fördelarblocket, både fördelaren, tändspolen och modulen, är dock lite osäker.. =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar