Jag undrar om det finns begagnade möjligheter att komma runt verkstädernas hutlösa ockerpris på databoxar. Min Stratus databox har lagt av och nu vill de ha ca 9500:- för ny box och omkodning, vilket blir runt 11000:- inkl felsökning.
Finns det inget begagnat alternativ eller måste jag köpa nytt?
Nytt styrdon/databox till en Chrysler Stratus?
Annons
Re: Nytt styrdon/databox till en Chrysler Stratus?
Hej!
Vad är det för motor i bilen?
Vad är det för motor i bilen?
P.S, såg nu att du har en 2.5 V6 i tidigare inlägg =)
Det är lite knepigt med dessa EU-sålda Stratus, dom är inte samma som de som såldes i Nordamerika, men en riktig Chrysler-verkstad bör ha kvar sina program/mjukvara så att man kan montera en beg.
Det framgår inte riktigt i manualen om startspärren sitter i PCM:en eller någon annan modul (det sitter ju en separat modul till startspärren som i sin tur lägger en spärr på en modul, TROR KANSKE att det är BCM:en).
Jag har en Stratus 2.5 ståendes som reservdelsbil, kan sälja databoxen (PCM/insprutning) för 450:- + frakt (69:- kr med Schenker Privpak), den fungerade bra när bilen ställdes av för demontering. Hör av dig via PM vid intresse, kan skicka bild på delen så kan du höra vad Chrysler säger om eventuell programmering.
Mvh
Det är lite knepigt med dessa EU-sålda Stratus, dom är inte samma som de som såldes i Nordamerika, men en riktig Chrysler-verkstad bör ha kvar sina program/mjukvara så att man kan montera en beg.
Det framgår inte riktigt i manualen om startspärren sitter i PCM:en eller någon annan modul (det sitter ju en separat modul till startspärren som i sin tur lägger en spärr på en modul, TROR KANSKE att det är BCM:en).
Jag har en Stratus 2.5 ståendes som reservdelsbil, kan sälja databoxen (PCM/insprutning) för 450:- + frakt (69:- kr med Schenker Privpak), den fungerade bra när bilen ställdes av för demontering. Hör av dig via PM vid intresse, kan skicka bild på delen så kan du höra vad Chrysler säger om eventuell programmering.
Mvh
Re: Sv: Nytt styrdon/databox till en Chrysler Stratus?
Det är ett ruskigt bra pris avenger ger dig.
Kolla med en Chrysler verkstad vad som säger om startspärren. Är den inte i boxen är det bara koppla in och köra.
Annars kan dom fixa det med sina datorer. Även om det så skulle kosta en tusenlapp är det billigt.
Kolla så era boxar har samma anslutningar och produkt nummer om det behövs.
Är inte helt med på dessa Bilar för e själv ny jänke ägare visserligen byggd i Österrike men ändå:-),
Men har lärt mig om pcm den sura vägen:-)
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Kolla med en Chrysler verkstad vad som säger om startspärren. Är den inte i boxen är det bara koppla in och köra.
Annars kan dom fixa det med sina datorer. Även om det så skulle kosta en tusenlapp är det billigt.
Kolla så era boxar har samma anslutningar och produkt nummer om det behövs.
Är inte helt med på dessa Bilar för e själv ny jänke ägare visserligen byggd i Österrike men ändå:-),
Men har lärt mig om pcm den sura vägen:-)
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Jättebra pris på PCM:en =) Jag hör av mig om det blir aktuellt.
Problemet jag har är att det är Chryslers verkstad i Stockholm som påstår att databoxarna är hårdkodade till varje enskild bil och att man således MÅSTE köpa en helt ny.
Det lät som rappakalja i mina öron eftersom det endast rör sig om mjukvara, men jag ville vara säker. Därför bad jag om hjälp här.
Varför skulle man annars sälja begagnade boxar på skroten, undrar jag? Nåväl.
Problemet jag har är att det är Chryslers verkstad i Stockholm som påstår att databoxarna är hårdkodade till varje enskild bil och att man således MÅSTE köpa en helt ny.
Det lät som rappakalja i mina öron eftersom det endast rör sig om mjukvara, men jag ville vara säker. Därför bad jag om hjälp här.
Varför skulle man annars sälja begagnade boxar på skroten, undrar jag? Nåväl.
Re: Sv: Nytt styrdon/databox till en Chrysler Stratus?
Det är beroende på vilken årsmodell. Min 04 gick men vet inte vilken det inte gick. Verkstaden jag har min på sa samma. Inte aukt Chrysler verkstad. Skulle vara nån årsmodell innan och äldre som det inte gick på. Då var man tvungen med ny box. Alt likadan box med identiskt produkt nummer.
Ska hämta bilen till veckan och kan fråga om vilka årsmodell och boxar det gäller.
Ska hämta bilen till veckan och kan fråga om vilka årsmodell och boxar det gäller.
Voyager V6 -04