Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Trans Sport problem....

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
MathiasHansen
Station Wagon

Chevrolet Trans Sport problem....

Hej, vi har ett problem med vår Chevrolet Trans Sport, nämligen att bilen helt plötsligt verkar vara utan tomgång t.e.x kan den då vi närmar oss en korsning och farten sänks helt plötsligt bara dö! Vid startläge går den på tomgång om än knappt, då drive läggs i så dör den igen!! Vad är det för fel egentligen? Har det med luftmasse mätaren att göra eller är det någon tomgångsventil ? (var sitter den i så fall?? ) Mvh Mathias
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chevrolet Trans Sport problem....

Hej!

Uppstår problemet när bilen är varm eller kall?

Prova kolla automatlådeoljan, kör bilen varm och sedan med motorn igång så kollar du oljenivån (bläddra igenom växellägena), är det låg nivå så stannar förmodligtvis convertern kvar i växel och får bilen att stängas av/låg tomgång, speciellt på låga växlar vid inbromsning och när du kör iväg (varm motor främst eftersom tomgången ännu inte lagt sig normalt = sjunkit som den gör vid varm motor).

Prova också att skruva dän spjällhuset och rengör, kanske är tomgångsmotorn som har sotat och är "seg".

Men det viktiga för att gå vidare är om felet uppstår vid varm eller kall motor?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MathiasHansen
Station Wagon

Visst var det för lite växellådsolja som ställde till det! Ilade iväg och köpte ett gäng liter och vips var problemet som bortblåst.... :) Tack för tipset!! Mvh Mathias.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Härligt att det ordnade sig :)

Men tror du bilen läcker olja? Hur mycket fick du hälla i?

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
MathiasHansen
Station Wagon

Ja den läcker faktiskt lite har jag sett när jag tittar under den och jag fick hälla i ca:3,5 - 4l innan det blev tillräckligt. Jag ska ta och byta filter/packning och olja så fort min gravida tjej har fött! Känns lite våghalsigt att ge sig på det projektet innan bara!! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ojdå, det var en hel del olja du fick hälla i :shock:

Bra att du servar lådan sen i alla fall :)

Var tror du den läcker? Från en slang till oljekylet kanske? Bara skruva dit ny slangklämma kanske?

Bild
Användarens profilbild
MathiasHansen
Station Wagon

Det verkar som om läckan är mellan tråget och själva lådan, men eftersom jag inte kunna stå/ligga under bilen helt och hållet är det svårt att veta exakt! Men som sagt det verkar som om läckan är mellan tråg och låda. Mvh Mathias
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha okej, kanske bara är en dålig packning då, och det får du nog ny när du köper filtret :)

Mvh
Jonathan

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van

Går kanske att dra åt tråget lite, fick göra det på min tar ju inte så lång tid om man bara kommer under.
Sedan ta ny packning mm när du ska serva den, när det kanske blir bättre med tid. Tråkigt med oljefläckar

wepe
Användarens profilbild
MathiasHansen
Station Wagon

Ja jag hoppas det är så enkelt som en kass packning..... :)
Användarens profilbild
martinjansson74
Station Wagon

Kan det bli samma effekt om man har för mycket olja? Tyckte att det var väldigt mycket olja i transmissionen. Har köpt bilen ganska nyligen

Jag har en Trans sport -99 som far och lägger av ibland vid rödlysen och när man stannar. Ingen motorlampa som lyser och bilen går bra i övrigt, men det är lite irriterande

Tacksam för snabbt svar
Mvh
Martin
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Kontrollera nivån med varmkörd olja och motorn igång för att det ska bli korrekt.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag har endast upplevt problem med ryckningar i växellådan om jag haft för mycket olja, då kunde den slänga i växeln stenhårt =/

Bild
Användarens profilbild
Jockakim
Station Wagon

MathiasHansen skrev:Hej, vi har ett problem med vår Chevrolet Trans Sport, nämligen att bilen helt plötsligt verkar vara utan tomgång t.e.x kan den då vi närmar oss en korsning och farten sänks helt plötsligt bara dö! Vid startläge går den på tomgång om än knappt, då drive läggs i så dör den igen!! Vad är det för fel egentligen? Har det med luftmasse mätaren att göra eller är det någon tomgångsventil ? (var sitter den i så fall?? ) Mvh Mathias
Jag tycker ju att det låter som EGR ventilen ..
Användarens profilbild
Gert
Station Wagon

Hej, Jag har ett liknade problem min Transport 99:a den tjuvstoppar när motorn är varm och går på tomgång, den liksom gasar till någon eller några gånger för att sedan dö (man ser att varvräknarnålen går upp och ner). Den kan även stanna när man kör i låg fart, lite farligt eftersom man måste stanna helt och lägga i park för att kunna starta igen :( .
Tacksamm för tips!
Skriv svar