Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Handbroms grand voyager -00

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bobie81
Van

Handbroms grand voyager -00

Den tar inget vidare, så kommer aldrig gå igenom besiktning för det. Vad är vanligast
på vojje att inte handbromsen tar ngt vidare?
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Handbroms grand voyager -00

Det är en automatisk wire sträckare i parkerings pedalen. Finns också en skruv i varje hjulhus back som man skruvar på för att pressa bromsbanden mot trumman. I mitt fall var jag tvungen att ta loss skivan för att kunna skruva på den pga fjädrar var i vägen.

Om du tittar på baksidan hjulet så ser du ett avlångt hål som gör att du kan titta in i bromstrumman. Lys med en ficklampa så ser du "skruven". Är som små vingar där du för in en mejsel och skruvar. Kommer dock ej ihåg vilket håll man skruvar( uppåt och nedåt). Är ju inget man gör varje dag. Denna skruv trycker ut bromsbanden mot trumman så skruvar du åt rätt håll och en stund känner du hur dom tar i trumman om du snurrar på däcket lite då och då

Hoppas den halv tarvliga förklarningen hjälpte dig något.
Annars försöker jag igen:-)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Senast redigerad av Arvid78 den tis 31 jul 2012, 09:05, redigerad totalt 1 gång.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
bobie81
Van

Re: Handbroms grand voyager -00

får kika på det sen när det finns tid över :)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Gör så. Hålet är nästan längst ner på bromstrumman. Väldigt lätt att se:-). Börja du där. Eftersom bromsarna tar dåligt har dom säkert slitits ner och behöver komma närmare trumman. Högst upp är det med hjälp av wiren som banden pressas ut men nere är det denna skruv som håller ut som mot trumman

Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
bobie81
Van

idag tog jag tid på mig att kika på handbromsen, var ingen trumma utan det var skiva och handbromsen
går på oken, rullar bilen bakåt tar handbromsen bra men inte framåt, allt verkade funka iaf, men bromsbelägget på ena sidan var dåligt så kanske är det som gör att den inte tar bra? Tänkte köpa
ny belägg och pröva med det
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Gör det. Aldrig fel med nya belägg. Nån skillnad gör det alltid.
Tror inte som handbroms går via skivbromsen utan att handbromsen går in i bromsskivan därför jag kallade det bromstrumma. Men är inte säker på hur 00 ser ut på bakhjulen.

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
bobie81
Van

Går som en liten arm som vajern från handbromsen trycker in kolven mot skivan. Såg så
ut iaf när ja drog i handbromsen
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

En arm från oket? På min går armen ut genom skydds plåten,

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
bobie81
Van

Kanske var genom skyddsplåten ;) ska nog byta imorrn om ja har tid och då
kan jag ta en bild på hur det ser ut :)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Då ligger handbromsen på insidan bromsskivan. Jäkligt lätt att byta och konstruktionen e simpel därinne. Om du ska pilla med parkeringsbromsen smörj upp den där armen som sticker ut. Min var helt stum. Fick ligga i Deisel i en dag och sen fram med tänger för att få armen att röra på sig. Sen gott med fede (fett):-)

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
bobie81
Van

Var som du skrev. Bromsbackar innanför trumman. Nu en fråga till, kan man bara justera på
skruven som sitter mellan backarna? Alltså den man kommer åt om man plockar bort en gummisak när
hjulen är på och allt. Första gången i mitt liv som jag byter ngt, men gick ganska bra. Jävligt
o få dit fjädrarna bara :)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Ja dom e lite spända men det går.

Ja du ska kunna skruva på den nedre skruvens "krans" genom att sticka in en mejsel utifrån och snurra kransen. Se till att du snurrar åt rätt håll. Dom ska spänna bromsen själv av vad jag hört men det gör den inte på min bil. Fjäder som ligger ivägen och vet inte om den är komplett

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
bobie81
Van

exakt här oxå, fjädern ligger ju emot lite ;) tyckte det var spänt o bra när jag försökte snurra med skivan på. Men sen när hjulen o allt var på och stog i lite medlut så rullade bilen väldigt sakta framåt när typ fjärde hacket var på pedalen, femte hacket så stod den stilla. Så då är det bara och justera på skruvarna då :) En fråga till så jag vet att allt blivit rätt, visst ska den fjädrande armen som jag ringat in med rött ligga och trycka under kanten på oket och inte uppe på? För är den uppe på så trycker den ju upp belägget? Tänkte aldrig på hur dom gamla beläggen satt :(
Bilagor
51-09-994_large_0.jpg
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Armen till handbromsen? Nä den ska ligga med bromsband inuti skivan.
Läste nog fel där:-)
Ja precis så som du säger så ska den ligga under.

Voyager V6 -04

Användarens profilbild
bobie81
Van

Armen på bromsbelägget menade jag :) va bra då blev det rätt dit satt :)
Skriv svar