Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Grand Voyager -96 - Clockspring fel?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan

Chrysler Grand Voyager -96 - Clockspring fel?

Hej på er!

Då familjen växt funderar vi på att köpa en CGV. Har hittat en för ett förmånligt pris tycker vi. Bilen har stått ett tag dock. Saken är den att det finns följande fel: strålkastarinställning, bromsar ligger på fram. Signalhorn ur funktion, airbaglampa lyser. Vid provkörning märker jag också att cruisern inte fungerar. Inga andra kända fel, förutom lite småskavanker..

Lyset och bromsar är väl en smal sak. Jag har läst mig till på detta eminenta forum att det med stor sannolikhet är den sk clockspringen som är boven till de andra felen? Eller vad tror ni? Är det samma som på svenska kallas signalkudde/signalring?
Senast redigerad av Avenger den sön 23 sep 2012, 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan

Re: Chrysler Grand Voyager -96

Jo just det ja, kanske kan man få det åtgärdat på Chrysler genom recall? Har inte kunnat kolla då jag inte har hela chassinr.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Grand Voyager -96

Ja det låter verkligen som om det kan vara clockspring/kontaktspolen i ratten :P (kärt barn har många namn, särskilt på svenska i detta fall =)

Vore otroligt om det var tre separata fel på grejerna.

Ja, kolla med Chrysler om recall, detta ska dom ordna gratis under hela bilens livstid eftersom det är en fråga om personsäkerhet, så om dom säger nej så måste man stå på sig och ev. kontakta andra högre makter (Fiat Sverige!?).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Chrysler Grand Voyager -96 - Clockspring fel?

Känns så fel att det är Fiat man ska kontakta.

Som avenger säger vore ju helt otroligt om det skulle vara fel på alla tre saker med separata fel.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Chrysler Grand Voyager -96 - Clockspring fel?

Fick min fjäder bytt utan problem eller kostnad på en -98. Dessutom skulle det dit mera isolering i bakänden vilket de också fixade. De= Hedins som fakturerade Chrysler.
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan

Saken är löst, det var kontaktspolen som det var fel på! Översyn av bromsar och framljusinställning nästa, sen besiktning!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fick du det åtgärdat kostnadsfritt? :P Eller köpte du en egen clockspring? Oavsett så är det ju goda nyheter att det är ordnat :)

Bild
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan

Bytte själv, drog en chansning och bytte mot en jag hittade på lokala skroten. Skön känsla se lampan slockna!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Bra att det fungerade :) Den lampan ställer ju även till det vid besiktning sedan 1 jan i år :(

Kanske blir att polera upp strålkastarna? :P Dom är kända för att bli riktigt blekta på dessa årsmodeller, men det finns fina guider på hur man kan gnugga upp dom till nästan nyskick beroende på hur skadat det är.

Vi får hoppas den går igenom bes. utan problem!

Bild
Användarens profilbild
Janne0498
Minivan

Yes, har läst den guiden, men i detta fall är det inställningen som är fel. Lyktorna är fina just nu. Vad gäller bromsar skall jag ta loss klossarna och putsa bort all smuts som samlats. Besiktningen anmärkte på anliggning men för övrigt var bromsvärdena bra. Nån som har något bra råd eller tips? :)
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Glöm inte att de även kollar dimljusens inställning!
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

På min -98 var det två recall som skulle åtgärdas (klockspringen lampan/dioden lyste, ABS) och isolering i skuffen längst bak. Kostade inget, men var lite före Fiat!

Hade tidigare en Mercedes och samma sak där med rattfjädern/"clockspringen", d v s byttes utan kostnad. (Den var oförskämt dyr.)

Uppmanas ju annars av vst. med en viss försiktighet med att pilla runt krockkudden om man inte vet vad som gäller, d v s spänningslöst ca 30 min (rekommenderat enl. vst.)
Skriv svar