Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

chrysler Grand Voyager 2008 Tar vatten

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

chrysler Grand Voyager 2008 Tar vatten

Har en Chrysler grnd voyager -08 som har börjat ta vatten får fylla på rätt ofta och tror att topppackningn har gått för när man starta vill den ej gå på alla cylindra närman bakar men kör man framåt så funkar det bättre och så hackar den till ibland..

så är det svårt att byta PACKNING?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: chrysler Grand Voyager 2008 Tar vatten

Tjena!

Google lite så bör det finnas servicemanualer att hämta på de amerikanska forumen :)

Regga dig annars på AllData DIY för 1 års abonnemang, kostar inte alls mycket med 150:- kr eller liknande, då är det ofta OEM manualer enligt deras info.

Vilken motor är det?

Ha det gott.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

Avenger skrev:Tjena!

Google lite så bör det finnas servicemanualer att hämta på de amerikanska forumen :)

Regga dig annars på AllData DIY för 1 års abonnemang, kostar inte alls mycket med 150:- kr eller liknande, då är det ofta OEM manualer enligt deras info.

Vilken motor är det?

Ha det gott.
motorn bensin 3,8l
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Dessa motorer har nästan aldrig problem med topplockspackningen, kanske istället är insugspackningen? Jag kommer ihåg att dom gjorde ett fel med 3.3/3.8 litern och det var årsmodell -95 (tror jag), där kunde dom ha problem med topplockspackningen.

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om det kommer vatten i cylindrarna så brukar det märkas ganska tydligt, speciellt vid kallstart då det brukar ryka vitt rejält.

Jag skulle nog börja med att trycktesta kylsystemet, och om det finns misstanke om läckande toppacking så göra ett gastest i kylsystemet. Vidare kan man göra leak-down test på cylindrarna, men jag antar att det är lika svårt att komma åt att göra det som på Cheva TS.. De två första stegen bör kunna indikera om det finns anledning att misstänka toppackning innan man börjar riva motorn.

Har du kollat oljan så att det inte finns vatten där?
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

Har kollat oljan inget vatten där.. Men rycker en del vid kallstart går som inte på alla cylindrar vid start tills man kört några meter få hår den bättre.
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

Nu har motor lampan tända sig.. Precis innan bes så fick tvåa på det så dom kolla där med dator fel ränning på trean cylinder. Men tändstift och kablar bytta.. Men finns det något sätt att släcka lampan???
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Visst kan man släcka lampan, men felkoden kommer tillbaka om inte problemet är löst.

Om det kommer vatten i cylindern så brukar det tändstiftet se annorlunda ut än de andra, så det skulle kunna ge en indikation.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

Ja det förstår jag men finns det något eget sätt att släcka lampan utan att åka till verkstad??
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Oftast går det att koppla in en OBD-II läsare och rensa felkoder, om inte koden kommer från en modul som man bara kommer åt med Chryslers verktyg vad det nu heter.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Borde även gå att rycka batteriet i 15-20 min, men annars som Sverker säger så borde en vanlig OBD2 kunna lösa problemet samt kolla vilken felkod specifikt, fick du något utdrag/kvitto på felkoderna? Börjar på bokstaven P... ?

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: chrysler Grand Voyager 2008 Tar vatten

Om treans cyl gick rent och fint borde då inte motorlampan slocknat av sig själv efter ett tag?

Eller måste den släckas med antingen ta loss batteriklämma eller obdII?

Om den fortfarande lyser känns det ju som det fortfarande är problem

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

får se nu ska börja skruva nu till helgen, för beställde in sotningsats och nya bultar såfår det på fredag. då börjar jag skruvar i sär bilen och hoppas på det bästa..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ta mycket bilder och märk upp alla sladdar och slangar som du kopplar isär, det underlättar när du ska montera ihop igen. Dessutom kan du sedan lägga in bilderna här :)
Användarens profilbild
Lancer
Minivan

Jo upp märkning blir det med färgglada buntband och mycket bilder. För blir ju en del att skriva bort.
ImageUploadedByTapatalk1349336664.736449.jpg
Skriv svar