Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur mäter färddatorn förbrukning?

Alla Chrysler-bilar här
Adamzon
Van
Inlägg: 80
Blev medlem: mån 21 feb 2011, 11:39

Hur mäter färddatorn förbrukning?

Hej!
En liten fråga jag har funderat lite på, hur mäter färddatorn förbrukningen? På bränslepump? på någon sensor /genomströmning?
// Adam
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?

Hej!

Tror den mäter hur mycket spridarna sprutar in bensin i motorn samt i vilket läge gasspjället är i, finns en sensor bredvid tomgångsmotorn som känner av vinkeln på gasspjället heter TPS-sensor, sedan är det nog lite mera som spelar roll :)

TPS-sensorn fungerar även ihop med automatlådan och hastighetssensorn, så den vet när den ska växla.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
plll
Minivan
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 mar 2011, 18:14
Ort: Gbg

Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?

Avenger skrev:Hej!

Tror den mäter hur mycket spridarna sprutar in bensin i motorn samt i vilket läge gasspjället är i, finns en sensor bredvid tomgångsmotorn som känner av vinkeln på gasspjället heter TPS-sensor, sedan är det nog lite mera som spelar roll :)

TPS-sensorn fungerar även ihop med automatlådan och hastighetssensorn, så den vet när den ska växla.

Mvh
Jonathan
"Väger" inte bilen soppan, dvs, en sensor innan motorn och en efter på returen för att sedan addera skillnaden på dessa två nån gång i sekunden?
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?

Tror inte Voyager har det :roll: kanske :oops:

Grundprincipen med att räkna ut förbrukning är ju att man gör det i efterhand, man tankar ett visst antal liter och kör ett visst antal mil, men det går ju som sagt inte med färddatorn, där är det realtid, så väldigt många sensorer spelar roll, och för datorn så är det enkelt att räkna ut med hur mycket bensin bilen gör åt (via spridarna) hur fort man kör (hastighetssensorn) hur varm bilen är (hör ihop med spridarna + lambda, MAP osv.) sedan hur graderna är i spjället (TPS-sensor), dvs. hur mycket luft man släpper in etc etc..

Men en del bilar har olika färddatorer, en del mer basic än andra, men dem fungerar i stort sätt desamma.

Man märker lätt hur förbrukningen stiger så fort man kör fullgas (spjället öppnas och motorn behöver mer bensin från spridarna).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar