Hej!
En liten fråga jag har funderat lite på, hur mäter färddatorn förbrukningen? På bränslepump? på någon sensor /genomströmning?
Hur mäter färddatorn förbrukning?
Hur mäter färddatorn förbrukning?
// Adam
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
http://www.privat.sitter.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Chrysler Voyager -95
Annons
Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?
Hej!
Tror den mäter hur mycket spridarna sprutar in bensin i motorn samt i vilket läge gasspjället är i, finns en sensor bredvid tomgångsmotorn som känner av vinkeln på gasspjället heter TPS-sensor, sedan är det nog lite mera som spelar roll
TPS-sensorn fungerar även ihop med automatlådan och hastighetssensorn, så den vet när den ska växla.
Mvh
Jonathan
Tror den mäter hur mycket spridarna sprutar in bensin i motorn samt i vilket läge gasspjället är i, finns en sensor bredvid tomgångsmotorn som känner av vinkeln på gasspjället heter TPS-sensor, sedan är det nog lite mera som spelar roll
TPS-sensorn fungerar även ihop med automatlådan och hastighetssensorn, så den vet när den ska växla.
Mvh
Jonathan
Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?
"Väger" inte bilen soppan, dvs, en sensor innan motorn och en efter på returen för att sedan addera skillnaden på dessa två nån gång i sekunden?Avenger skrev:Hej!
Tror den mäter hur mycket spridarna sprutar in bensin i motorn samt i vilket läge gasspjället är i, finns en sensor bredvid tomgångsmotorn som känner av vinkeln på gasspjället heter TPS-sensor, sedan är det nog lite mera som spelar roll
TPS-sensorn fungerar även ihop med automatlådan och hastighetssensorn, så den vet när den ska växla.
Mvh
Jonathan
Voyager SE -96 3.3 Aut, 38.500+ mil.
Re: Hur mäter färddatorn förbrukning?
Tror inte Voyager har det kanske
Grundprincipen med att räkna ut förbrukning är ju att man gör det i efterhand, man tankar ett visst antal liter och kör ett visst antal mil, men det går ju som sagt inte med färddatorn, där är det realtid, så väldigt många sensorer spelar roll, och för datorn så är det enkelt att räkna ut med hur mycket bensin bilen gör åt (via spridarna) hur fort man kör (hastighetssensorn) hur varm bilen är (hör ihop med spridarna + lambda, MAP osv.) sedan hur graderna är i spjället (TPS-sensor), dvs. hur mycket luft man släpper in etc etc..
Men en del bilar har olika färddatorer, en del mer basic än andra, men dem fungerar i stort sätt desamma.
Man märker lätt hur förbrukningen stiger så fort man kör fullgas (spjället öppnas och motorn behöver mer bensin från spridarna).
Grundprincipen med att räkna ut förbrukning är ju att man gör det i efterhand, man tankar ett visst antal liter och kör ett visst antal mil, men det går ju som sagt inte med färddatorn, där är det realtid, så väldigt många sensorer spelar roll, och för datorn så är det enkelt att räkna ut med hur mycket bensin bilen gör åt (via spridarna) hur fort man kör (hastighetssensorn) hur varm bilen är (hör ihop med spridarna + lambda, MAP osv.) sedan hur graderna är i spjället (TPS-sensor), dvs. hur mycket luft man släpper in etc etc..
Men en del bilar har olika färddatorer, en del mer basic än andra, men dem fungerar i stort sätt desamma.
Man märker lätt hur förbrukningen stiger så fort man kör fullgas (spjället öppnas och motorn behöver mer bensin från spridarna).