Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tuning för 2011+ Dodge/Chrysler

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Tuning för 2011+ Dodge/Chrysler

Verkar som våra kompisar på Diablosport lyckats knäcka PCM och därmed kommer att kunna tuna 2011+ challengers, chargers, JGC och 300C via ODB2. Initiellt kommer Trinity att fungera som tuner, men iNTUNE kommer uppgraderas så småningom med korrekt mjukvara för att klara av flashningen.

Diablo kommer släppa mjukvaran under SEMA och börjar skeppa enheter och mjukvara kort därefter. Dock har 2011+ PCM en flash counter så man kan i efterhand se om man tunat när man lämnar in bilen även om man lagt tillbaka orginalmjukvaran.

Oh happy happy. Nu kan jag köpa en 2012 Charger Super Bee.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Tuning för 2011+ Dodge/Chrysler

Den nyheten missade jag! :) Det var inte en dag för sent med andra ord, nu blir allt 11plus-folk glada :D

Då blir det samma som på BMW, där historiken sparas permanent =( Inte så bra vid garantiärenden eller försäkring, men å andra sidan, inte alla bilverkstäder klara läsa av =)

Så få du inte prata, nu blir man ju avis, dom bilarna är sjukt fina, färgen är perfekt! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
VDB
Minivan

Yes! Äntligen. Hur många mer hk kan man räkna med? :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

30 HK skulle jag gissa på, helt org. maskinmässigt :P

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Om 2012 motorn beter sig som 6.1 liters så får du dryga 20 hästar till med bara tunen, men vad som är intressant är att den går att mappa helt - så du får mjukvaran som matchar ditt nya insug, headers, avgas osv. The sky is the limit! Varför inte en procharger och ladda 1 bar? :)
Användarens profilbild
VDB
Minivan

Kameramannen skrev:Om 2012 motorn beter sig som 6.1 liters så får du dryga 20 hästar till med bara tunen, men vad som är intressant är att den går att mappa helt - så du får mjukvaran som matchar ditt nya insug, headers, avgas osv. The sky is the limit! Varför inte en procharger och ladda 1 bar? :)
Det var lite för avancerat för mig.? vad är mappa ? ladda 1 bar?
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Okej

Såhär fungerar det. När du köper en Diablo Trinity (verktyget du ändrar bilens mjukvara med) kommer den med fyra olika tunes (inställningar) även kallade canned tunes (inställningar på burk).

De som följer med är

91 Octane without cold air intake
91 octane with cold air intake
93 Octane without cold air intake
93 octane with cold air intake

Oktanen skall du inte titta på rakt av då de kör RON och vi kör AKI som mätning. Jag brukar slarvigt säga att 91 Oktan RON (alltså den amerikanska) motsvarar vår 95 och deras 93 motsvarar vår 98. Inte exakt men lagom.

Dessa canned tunes är utvecklade efter tusentals timmar på väg och på testbänk och det är dessa som ger ca 20hk (kanske 30 med ett öppet insug).

Men det slutar inte där. Diablo Trinity kan också skriva specialskriven mjukvara till din bil och för att göra det behöver du följande

1) Ladda in en canned tune i din bil
2) Börja logga enligt instruktioner från Diablo med hjälp av din Trinity. Det är lite olika scenarion de vill se. Fullgas från 0, cruisa i 70, halvgas till helgas till halvgas osv.
3) Skicka dina loggfiler till en custom tuner i USA (Exempelvis vår svenska stolthet Johan (Diablotoona)
4) Betala fakturan
5) Spara filen du får tillbaka och överför denna till din Trinity
6) Uppdatera bilen med din custom tune

Specialskrivna tunes är bättre då de är specifika för din bil, men om du inte har några större mods på den är kostnaden orimlig. Jag däremot som kör med headers, nytt avgas, annan kam, portade toppar, större spjällhus, kompressor och lustgas är beroende av en custom tune.

Själva inställningen av bilen till optimal prestanda kallas ofta för att man mappar bilen.

HEMI motorn är orginal en sugmotor, dvs den kommer aldrig att ta in mer luft än 1 atmosfärstryck, men om du installerar någon form av överladd (kompressor eller turbo) kan den ta in mer luft än 1 atm och därmed kunna spruta in mer bensin = mer effekt. 1 bar är ett mått på hur mycket mer luft du plockar in.

Kompressor är det absolut roligaste man kan göra med bilen och ger 150-175 hjulhästar till på din annars starka SRT8 motor :9
Användarens profilbild
VDB
Minivan

Har en 5.7 HEMI 370 hk med ett nytt MagnaFlow system. Med chipet, Blir det samma effekt eller lite mer?
Ungefär vad kostar det?
Kompressor är väl svin dyrt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Finns att köpa här:

http://www.ebay.com/itm/DIABLOSPORT-TRI ... aa&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..men skulle tro att det tillkommer tusen kronor i tull/moms:(

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Beggade brukar de gå mellan 420 och 500 beroende på tillbehör och skick. Bättre att köpa från privatpersoner då det fungerar bättre att slinka igenom tullen då - gift eller sample funkar inte längre.. Jag skall över i Januari och kan ta hem en åt dig.

Men med avgas och insug på en 5.7a räkna med en 25-30 häst om du tankar v-power och kör en canned 93 cai tune.

Kompressor dryga 35000 + frakt + moms + montering. Jag tog hem min i en resväska och gjorde monteringen själv = 35000 totalt + glykol, servoolja och lite mutor till grabbarna på hydroscand.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Får man inte ens "sample" längre?? :shock: Det var det på en bärarm som vägde 10 kg, men den hade ett lågt varuvärde också, så det var nog det med, frakten kostade mer än armen tror jag =)

Bild
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Nix, står i tullförordningen nuförtiden att samples eller gifts som överstiger om det var 75 USD inte är tull eller momsfria längre. Tar inte gift på beloppen men ni förstår principen.

Vad är det för jävla larm som väger 10 kilo
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

En bärarm, no "larm" :D

Bild
Användarens profilbild
VDB
Minivan

Jag kommer nog att be SCC eller Exlusive cars fix Chip trimningen åt mig när jag har bestämt mig. Har själv ingen koll på det. :?
Eller så byter jag till en Challenger SRT8 2012/13 till våren och chip trimmar den.
Svåra beslut. Men jävligt kul :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:D

2013-modellen är ju runt hörnet, kommer väl snart till SCC ska du se :)

Bild
Skriv svar