Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge magnum 2005, 5.7l hemi ojämn gång vid lätt gas, för högt lambda värde

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Joakim2002
Station Wagon

Dodge magnum 2005, 5.7l hemi ojämn gång vid lätt gas, för högt lambda värde

Hej!

Jag försöker felsöka ett problem på min 2005 Dodge Magnum R/T 5.7 HEMI och börjar få slut på idéer.

Bilen har cirka 20 000 mil och är i övrigt väldigt fin.

Problemet:
Motorn kan gå lite ojämnt/sväva på tomgång när den är varm och även vid lätt gas. Jag kan ibland känna små ryck runt 2 000 rpm och cirka 50–70 km/h. Vid kall motor och vid hårdare gaspådrag går den betydligt bättre. Gick ej igenom besiktningen då lambdavärdet låg på 1,05. Bilen går alltså magert

Detta är bytt: ny olja samt filter motor och låda
Nya tändstift
Spolat samt nytt kylarvatten etylen
Rengjort spjällhus samt kalibrerat
Nytt luftfilter
Ny egr ventil
Ny kamaxelgivare
Ny vevaxelgivare
Ny map sensor
Ny pcv ventil
Nya bränslepumpar, primära och sekundära

Tändspolarna är fortfarande original.

Jag använder ett Autel-instrument. Efter att jag raderat felkoder och kört bilen ligger misfire counters nu på 0, även när jag ibland fortfarande kan känna att motorn går lite ojämnt.

Har genomfört många herrans timmar felsökning och genomfört tester och analyserat live data värden och har kommit fram till att allt ser bra ut. Bränsletryck, tändning samt motorns vakkum verkar allt stämma väldigt bra, och har helt slut på ideer då detta inte känns logiskt längre. Fel på ECU? Kompressionstest?
Vad skulle ni undersöka härnäst?

Ska tilläggas att jag rök testat motor samt avgassystem flertalet gånger utan att se någon konkret läcka

Finns det något Chrysler-specifika PID-värden eller tester som jag borde kontrollera och som ett mer generellt Autel kanske inte visar?

Jag vill helst inte börja öppna motorn om det inte finns några tydliga tecken på ett mekaniskt fel. Någon som haft liknande problem?

Alla idéer och erfarenheter uppskattas!