Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa freon från USA

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Köpa freon från USA

Hej!

Har en ac som läcker, har sett att det finns repkitt att köpa på ebay,
frågan är om det är lagligt att ta hem dessa?

E ju lite restriktioner för freon i detta land.

Vad e det värsta som kan hända om paketet fastnar i tullen? Nån som gjort detta?
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa freon från USA

Jag har för mig att det går att köpa, det är ju den "moderna" gasen som gäller, 134a eller liknande, och den finns väl för runt 400:- inkl. frakt om jag inte minns helt fel :)

I ägarmanualerna står det till och med att man "kan" fylla på själv tror jag, paketet man köper brukar inkludera det mesta såsom burk, slangar och ventiler.

Läcker gasen eller är den slut?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa freon från USA

PS, kikade runt lite på ebay.com det finns som sagt ganska billiga burkar med R134a, men nackdelen är väl att dom måste skickas med fartyg, så det lär väl ta minst en månad att få hem dem från USA, flygfrakt är inte lagligt när det gäller "gas".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Köpa freon från USA

Systemet läcker, fyller man det håller det ca 4 månader.

Tyvärr har jag inte kvar min kontakt för detta, han håller inte på längre :cry: .

Kikade runt lite och såg då att det fanns kit med både läckstoppare och olja och gas förståss, frågan är ju om det kommer genom tullen utan problem, blir ett hyfsat stort paket.

Kan tänka mig att det blir problem, eftersom vi har restriktioner vem som får hålla på med dessa medel, certifiering mm mm.

Så min undran e ju om det är någon som tagit hem från USA eller om någon vet mer om vad som händer om det fastnar i tullen ?
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa freon från USA

:(

Jag har ingen erfarenhet men tror nog chansen är 50/50, och då är det ju inte så roligt om den blir stoppad, säkert massa extra avgifter..

Men testa kylsprayet på Biltema? :roll: De innehåller ju Tetrafluoretan som är R134a :roll: 95-100% skriver dom..

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray/

Annars kan du kanske blanda propan- med butangas om du har erfarenhet av det, men då bör man vara aukt.

Eller åka till verkstad och felsöka läckan och fylla på, dom brukar ha erbjudanden nu under våren, de flesta lokala verkstäderna..

PS, anledningen till att tullen förmodligen stoppar paketet beror på att denna gas blev olaglig 1:a Juli 2007 tror jag (men ändå får Biltema sälja kylspray som är samma som R134a, konstigt, men det kanske beror på beteckningen och mindre skillnader i innehållet :roll: )

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Köpa freon från USA

Hmmmmm

nu uppstår det ju en annan fråga, nämligen vad har man för köldmedium i bilar som tillverkas idag om R134a är förbjudet sen 2007 ?

Kände på mig att det är krångel med tullen, och är det förbjudet så lär det stoppas :x

Det där med biltemas kylspray är ju lite skumt.
Kan nog vara lite svårt att få in den i systemet.


Det lutar nog åt att låta ac:n vara som den är, suck :(
Kostar ju en hel del att lämna den till en certifierad nisse, å bilen e ju trots allt en 96:a.

Tack för informationen i alla fall :) :)
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa freon från USA

Nej nej, R134a används sedan -92/93 och är lagligt idag, men inte att hantera av privatpersoner utan "certifikat".

Tror du kan köpa på Biltema, 99:- kronor burken, sedan ska det finnas någon adapter tror jag som man kan montera och som passar på både bilen och burken, vetj ej säkert men det är en intressant tanke, billigare blir det också :)

Kanske kan köpa hem slangar/ventiler osv. från ebay.com och burken på Biltema? :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Elegancej
SUV
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 17:21
Ort: Snavlunda

Re: Köpa freon från USA

Hittade i filerna.

Instruktion, R134A Topup KIT
VARNING
· Får endast användas på bilar system designade för R134A eller konverterade system.
· Kombinera inte med andra köldmedium.
· Läs varningstexten på flaskan/tuben.
· Överladda inte systemet.
· Arbeta alltid i ett väl ventilerat utrymme.
· Fyll inte ditt AC-system om du inte är säker på vad du gör.
· Detta kit innehåller endast köldmedium R134A, det förutsätter att du redan har olja i
ditt system. Kitet är därför inte lämpligt för ett helt tomt system. Ett tomt system bör
dessutom vakuumsugas.
GENOMFÖRANDE
· Snurra kranen på slangen motsols så långt det går. Kontrollera att stiftet som ska sticka
hål på flaskan/tuben är ordentligt tillbakadraget. Anslut därefter slangen till
flaskan/tuben.
· Leta reda på lågtrycksporten för ditt AC-system, anslut under inga omständigheter till
högtrycksporten. Ta bort eventuell skyddshatt på lågtrycksporten och anslut
snabbkopplingen. Dra tillbaka ringen på snabbkopplingen när du ansluter och släpp
ringen när snabbkopplingen är i rätt läge. Var försiktig så att inte porten eller
snabbkopplingen skadas och kontrollera att snabbkopplingen sitter ordentligt.
· Starta motorn och sätt AC, kyla och fläkt på max.
· För att påbörja laddningen av ditt AC-system vrid kranen på slangen medsols tills
flaskan/tuben punkteras. Vrid därefter motsols för att öppna ventilen och påbörja
fyllningen. Flaskan/tuben ska vara i upprätt läge.
· Vrid kranen medsols för att stoppa fyllningen när processen är klart.
· Koppla loss snabbkopplingen och sätt tillbaka eventuell skyddshatt.
· Om det finns kvar köldmedium i flaskan/tuben låt slangen sitta kvar.
Mer info på
http://recold.no-ip.net/?prodid=61869954" onclick="window.open(this.href);return false;
Lycka Till

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Skriv svar