Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vad är skillnaden mellan.... Köpråd Chrysler "modern jänka..

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Jimmyhoffa
Minivan

Vad är skillnaden mellan.... Köpråd Chrysler "modern jänka..

Tjoo
Är på jakt efter en småbil som frugan kan drälla runt i. O självklart vill man ju ha en till "jänkare" (även nu den vi redan har kanske inte är så mycket jänkare o inte dom jag kommer fråga om heller, så inga påhopp om de).

Kollat runt en del och kikat på Chrysler PT Cruiser, men hittade även en som hette Chrysler Cirrus...? :shock:

Är de nån här som vet vad exakt eller kanske vet lite om vad de är för skillnad på dom bägge?

Tack o hej
Senast redigerad av Avenger den fre 23 nov 2012, 20:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vad är skillnaden mellan.... Köpråd Chrysler "modern jän

Hej!

Jodå, Chrysler PT Cruiser är en riktig jänkare med Chryslers egna plattform ;) Även Chrysler Stratus (Cirrus).

Vad har ni för budget till bilen?

Chrysler PT Cruiser och Chrysler Cirrus (i Sverige heter som Chrysler Stratus medans dom i USA heter Chrysler Cirrus eller Dodge Stratus eller Plymouth Breeze) är olika bilar i designen, så du inte kikat på någon annons dom skrivit fel namn? =)

Är manuell eller automatlåda på önskelistan? :)

Hållbara drivlinor är 2.0 motorn med manuell låda, finns både som SOHC och DOHC (singel eller dubbla kamaxlar). Motorerna finns i Stratus 95-00, PT Cruiser, Neon (helst årsmodell -01 och uppåt). Jag hade nog valt en PT Cruiser 2.0 eller Neon 2.0, riktiga arbetshästar som har bra förbrukning och gediget byggda! Har dom dessutom rullar 14-15 tusen mil så är det ett stort plus i kanten, då har dom många härliga mil framför sig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jimmyhoffa
Minivan

Hej
Kollade nu upp den jag hitta på fordonskoll i nallen nu och fick då se att dom måste skrivit fel i annonsen...

Måste ha automat och då är utbudet för mindre bilar ganska litet.

Så hur är de med automatlådan i pt cruiser då? Har en Grand voyager som jag är hur nöjd som hellst med i lådan o allt..

MVH
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha =)

Jag vet inte riktigt er budget eller vad ni är villiga att spendera i driftkostnader vad gäller bensin.

De bilar inom Chrysler-familjen som är mest driftsäkra vad gäller drivlinan (nu pratar vi om automat givetvis) är PT Cruiser, antingen 2.0 eller 2.4, Chrysler 300M 3.5 (ej 2.7:an!), Chrysler Sebring 05-06 (2.7, vid de årtalen har motorn uppdaterats). Detta tillämpar senare 90-tal och 00-talets början.

Chrysler Stratus 2.5 med automat anser jag aningen sämre baserat på egen erafarenhet, den motorn från Mitsubishi dricker mycket soppa, tycker nästan den går på lika mycket som 3.5:an hos 300M. Samt att automatlådorna kan strula på tidigare modeller om dom rullat långt, detta beror främst på tidigare ägares service, men man bör inte chansa. I sådana fall årsmodell 98-00 och max 15 tusen mil på mätaren.

Ni kanske även inriktar er på andra märken utöver Chrysler? =) Såsom Chevrolet?

Bild
Användarens profilbild
Jimmyhoffa
Minivan

oki hittade precis en stratus 2.5... en 00:a med 19000 mil för 15000:-... så de är inget o ha då?? svårt o säga kanske...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

-00 är en bra årsmodell, uppgraderad automatlåda (njae, inte såpass uppgraderas som -01 o framåt på andra modeller, men tillräckligt från 95-97 på Stratus).

Även problemet med mätarhuset (kallödning/glapp) är åtgärdat på den årsmodellen.

Priset borde man kunna få ner till runt 12 tusen, annars hade jag kollat vidare, om den nu inte är extremt välskött med dokumenterad servicebok.

Autostick finns på automatlådorna från 98, smidigt att man kan växla själv =)

En mycket viktig sak är att hålla koll på fjärrdosan om bilen har startspärr, helst ska det finnas två dosor och bägge ska vara i bra skick med ständigt utbytta batterier, man vill INTE att dom ska sluta fungera eller tappa minnet på något sätt, väldigt krångligt att få igång bilen därefter.

Bild
Skriv svar