Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dodge RAM 1500 -99 a.k.a "MallCrawler"

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
4x4power
Station Wagon

Dodge RAM 1500 -99 a.k.a "MallCrawler"

Hej alla.
Jag är ny här, har tidigare hängt på 4x4sweden.se, har länge hållt på med 4x4 och ny för några månader sedan köpte jag mej en Dodge ram 1500 att ha som bruks och drag bil.
Fantastik bil, men elen blir jag inte klok på....

Kan ju börja att presentera mej. Jag heter Oliver, jag är 19år gammal från Jönköping. Jag är inne på min 7 terrängbil där jag aldrig haft en bil i original utförande speciellt länge. Håller på med allt som gäller motorer, men framförallt 4x4 bilar och båtar.
På sommaren kör jag en Wellcraft Scarab 22 med en 7,4l v8 på 350hk+ och terrängbilen som är byggd på en range rover med willys kaross där allt är egen tillverkat ;)

Bild
Bild

Då går vi över till Dodgen istället.
Som sagt, det är en Ram 1500 från sent 1999/ tidig 2000.
Motorn är en 5,2l med automat.
1,5hytt
Än så länge är bilen original förutom extraljus på lastgallret.
Har även haft inne bilen på lack för att slippa det grå längst ner på dörrarna och flaket, blev mycket fetare utan!
Planerna är även att höjja bilen 6"+ :twisted:
Bild
[bilder]http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 2596_n.jpg[/bilder]
[bilder]http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 8203_n.jpg[/bilder]

Nu blir det mycket text, hoppas bara det finns nån som är kunnig på el här..

Det började med att backljuset som sitter monterat på stöten bak var väldigt dåligt kopplat så det kortslöts, i samma veva slutade även dimljusen fungera. Har kollat säkringen för "Fog light" vilken är hel, hittar ingen säkring för back/arbetsljuset inte heller något relä.
Sedan nu när jag kopplat in extra ljuset så har jag kivats en hel del med bilen innan jag kom på hur jag skulle koppla styrströmmen, men i ett vredesutbrott så lyckades nån kabel hamna lite dumt och kortsluta, en av två säkringar till extra ljusen som är uppdelade på två olika kretser gick sönder, Men!
Det är nu det börjar dumma sej, Nu slutar extraljusen fungera helt när de är kopplade på bilen, funkar fint och man kör den direkt +-.
Och samtidigt så slutar höger hel/halvljus spöka, lyser bara på halv effekt, har mätt upp så det kommer full ström till lampan. Kan tillägga att extraljus kablarna är kopplade till denna lampa.
Blir ingen skillnad på ljuset om jag kopplar bort kablarna till extra ljusen eller inte, och inga säkringar sönder denna gången heller. Finns fler säkrings centraler än den på instrumentpanelen på förarsidan och boxen i motorrummet?
Vad styr ljuset, finns det nån styrbox som sköter växlingarna mellan hel halvljus eller hur funkar det där. Verkar ju onekligen som det är någon box eller relä som gett sej..

Tacksam för svar! :mrgreen:
Annons
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan

Re: Elfel Dodge Ram -99

ta ur och kolla alla säkringarna var för sig, brände en på torkarna nu när det var kallt ute men säkringen var hel men då hade det bränt till sig utanpå stiften så kontakten försvann och inte sjävla säkringen som gick.
Användarens profilbild
4x4power
Station Wagon

Får ta och kolla detta, får ta och byta till nya säkringar på de berörda ifall det är oxid med kanske så de glappar :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Välkommen till forumet! :P

Trevlig fordonspark du har! :D Grymt bygge den där offroadmaskinen =)

Håller med, mycket snyggare med nerlackat i röd färg som bilen :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Swedde
SUV

Hej jag monterade Ex ljus på min Dodge 1500 Hemi nyss och jag fick åka in på verkstaden för att få igång dom då det visade sig att jag va tvungen att stänga av halvljus automatiken för att ljusen skulle funka då det pulserade ström på tillslags kabeln då den va i parkerings läge .

vet ej om du vart nå klokare men
2003 Dodge Ram 1500 4X4 Hemi såld
Användarens profilbild
4x4power
Station Wagon

Det är nu fixat och klart, funkar kanon med extraljusen.
Strålkastaren var en säkring som brännt men inte synligt.. så blev byte av fler säkringar haha :lol:

Sedan är glödljus i x-ljusen inkopplade och även backljus. Blev ett vanligt litet fyrkantigt arbetsljus under stöten bak och två hella ovala ljus som blev xenon konverterade. Nu ser man minst lika bra som i dags ljus när jag backar :twisted:

Beställde xenon sats till strålkastarna i fredags, är alergisk mot halogen..... :mrgreen: Lampa 9007 bixenon 6000k från xenonkungen, men visst fan hade de skickat fel idag när de kom, fick vanligt H4 4300k.... Hoppas att rätt kommer på onsdag, sedan saknas bara xenon i extraljusen men det får vänta pga ekonomin. Åker till miami om tre veckor och med hem därifrån ska en 3" bodylift och en 3" chassihöjning. Passar även på att köpa mej en Superchips box som ska ge ett 20tal extra hästar och lite annan växling och ställa in hastighetsmätaren efter de nya större däcken som kommer.

Bild
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Här händer grejer! Kul! :)

Blir riktigt snyggt med extraljusen, det är så en Pickup ska vara!

Vad roligt med en resa till USA, mycket godis att plocka med sig till bilen :)

Bild
Användarens profilbild
4x4power
Station Wagon

Nu var en 8-9" höjningsats beställd och ett superchips trimchip.
får det nästa torsdag så fort jag kommer till lägenheten i miami :twisted:
Sedan när jag är tillbaka i sverige kan bygget börja !!!

Nån som har koll på om det går att byta rubrik här?

Kan ju heta "Dodge ram 1500 "MallCrawler"" eller nått ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Maffigt höjningskit, kan inte bli fel där! :) Superchip är bra, perfekt tuning för motorn.

Sunny Miamio Beach! :D Då slipper du snö och slask här hemma i Sverige!

Jag fixar rubriken åt dig =)

Bild
Användarens profilbild
4x4power
Station Wagon

Re: Dodge RAM 1500 -99 a.k.a "MallCrawler"

Bilen höjd 4" till en början, har inte så mycket bilder.. men ett par bjuder jag på

Bild
Bild
Bild
Bild
SS TSL SX 35x15,5x15" American racing ventura fälgar 15x8"

har ytterligare 3" liggande som ska på såfort jag får hem bilen från lack, sen blir de nytt avgassystem..

och en liten bild på en annan maskin jag leker lite med
Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Dodge RAM 1500 -99 a.k.a "MallCrawler"

Fyfan vad det kommer bli snyggt med höjningen och offroadhjulen!! Precis så ska en RAM se ut! :)

Varför ska den lackeras, nyfiken!!? :)

Bild
Skriv svar