Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trasig lambdasond hög bränsleförbrukning

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Trasig lambdasond hög bränsleförbrukning

Hej!
En fråga, har en cheva blazer s10 94a 4*4 4,3 l v6a
innan jag skulle till besiktningen slog jag i en flaska k-sprit (för co halten tänkte jag) och en flaska insprutnings rengöring på ca 25 liter bensin, körde bilen ca 2 mil sen tänds motorlampan, får kod 13 och 43 dvs lambdasond och knacksensor.

13(Oxygen sensor voltage stays between 0.35 and 0.55 volts for 30 seconds when the TPS signal was above 0.55 volts. The engine had been running for at least 40 seconds with an engine temperature above 110° F.
Heated Oxygen Sensor (HO2S) Circuit )

43(Knock sensor signal was either above 3.5 volts or below 1.5 volts for at least 20 seconds.)

Min fråga är, kan k spriten och inspsutnings medlet ta död på lambdan?? bränsleförbrukningen ligger på ca 3-4 liter mil :(
Om lambdan är slut kan det påverka förbrukningen så mycket? har knacksensorn något med bränslet att göra?

Hur många lambdor sitter det på min bil, har inget garage att åka in i men läste i en annan tråd att vissa modeller har 4 st :(
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Trasig lambdasond hög bränsleförbrukning

Hej!

Både lambdasonden och knocksensorn kan bidra till högre förbrukning.

Din bil (årsmodell) har inte 4 st sensorer, detta kom först år -96 och främst i Californien i USA (pga. deras hårda regler med utsläpp). Senare år blev det vanligt överallt med "mer och mer" lambdasonder.

Årsmodell -94 har endast 1 st sensor om jag skriver rätt nu, förslagsvis köper du en ny sensor ifrån ebay.com, men eftersom du ska besiktiga bilen igen(?) så kanske Biltema är ett alternativ, var noga med att löda ihop kablarna och använd krympslangar.

Knocksensorn har jag inte någon erfarenhet av på den motorn, ska läsa vad det står om den i manualen =)

..och Ja, tilläggssatser i bränsletanken kan förstöra lambdasonden, men det är inte så vanligt, den var/är nog redan på väg att gå sönder/förbrukad.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Ok, kan man mäta lambdan om den är trasig eller är det bara att byta?
Knacksensorn, var sitter den, har hittat en givare vid grenröret som går in i motorn på vänster sida framifrån sett.
Köpa lambdasond på biltema, passar alla lambdor om kabelantalet är rätt på alla bilar ????

Tittade på ebay, finns en del så det är bara att skruva bort den gamla och se hur den ser ut.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nu var det längesedan jag felsökte en lambdasond, jag har bara bytt ut dem (typ) :)

När jag testade så lät jag den sitta kvar på bilen, men det blev inga bra värden för min del.

Du kan annars plocka bort den och koppla in en voltmätare mellan jordkabeln och signalkabeln (nu vet jag inte hur många kablar det är på årsmodell -94 med ska kolla upp det, mät inte över de vita kablarna, dom är endast till extra uppvärmning om det finns). Svart kabel är nog signalkabel och grå kabel är jordkabeln.

Spänningen ska väl ligga på cirka 0,6V, är det 0,8-0,9 så är det för fet blandning, och under 0,6 är för magert. Kolla även hur snabbt den reagerar från fet till mager blandning.

OBS, för att mäta med en voltmätare med sonden urkopplad så behöver du givetvis värma upp sonden till den temperatur där den verkar, cirka 400 grader Celsius. Detta bör göras över en ganska sotfri låga, t ex. propan?

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Ok!
det blir nog att ta bort den och köpa en ny på ebay, dom var inte så dyra där.
Knacksensorn vart sitter den någonstans, enda givaren (sensorn) jag hittat mer är den som sitter vid grenröret in i motorn på vänster sida.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Kontrollera kontakten så att den stämmer (om du beställer en ny sensorn) :) ..då är det plug-n-play vilket är smidigt, då slipper man löda och använda krympslangar.

Jag funderade lite, du säger att förbrukningen är uppemot 4 liter ibland? Då undrar kan om det kanske inte beror främst på knacksensorn, och att lambdasonden visar dålig avläsning i sin tur.. jag vågar dock inte säga något 100%, bara lite funderingar. Har nämligen aldrig sett en lambdason öka förbrukningen såpass mycket på "före -96/OBD2-bilar". En BMW e36 -94 kommer jag ihåg att den bara ökade lite grann, inte så jättefarligt men ändå dåliga värden på bes. osv.

Knacksensorn sitter under motorfäster på passagerarsidan (rakt in i motorblocket) ..(enligt en sökning på google).

Man ska också vara vetsam om att det kan vara andra fel som i sin tur påverkar dessa sensorer.., därav det jobbiga med felsökning :(

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Hej!
Har googlat runt och hittat några olika knacksensorer, dom jag har hittat sitter ovan svänghjulet bredvid fördelaren, på en annan bild sitter en vid grenröret på vänster sida.

Tempmätaren visar inget, men tog bort kontakten vid tempgivaren när jag startade den kall, och motorn går genast sämre om jag tar bort den så jag antar att den fungerar fast signalen till mätaren är trasig.
Det har kommit ca 5 cm nysnö så det är inte så lockande att mecka bil just nu ute :-(

Jag ska försöka ta mig under och se om jag hittar lambdasonden.

Kan även tala om att innan bilen började krångla så var det inte en sotfläck i avgasröret, drar man med fingret nu så blir man kolsvart.

Tack för alla svar hittils. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Du har rätt! :) På din årsmodell sitter den vid fördelaren är jag ganska säker på.

Aa jag såg det också, bilen är klädd av ett nytt snötäcke idag igen :(

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Lyckades ta mig in i motorrummet, hittar ingen vid fördelaren utan måste vara den som sitter vid grenröret, eller har jag fel, bild från internet, ser likadandt ut på min.

http://images.search.conduit.com/ImageP ... t=0&pos=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar