Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med lambdasond Cheva Blazer S10 4.3 -94

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Problem med lambdasond Cheva Blazer S10 4.3 -94

Hej!
Har skrivit tidigare om min bil cheva blazer S10 4,3l V6 94 4*4
Har fått felkoder om lambda och knacksensor.
Plockade bort lambdan idag och den var den helt sotig och igensatt i hålen, gjorde rent den testmätte och monterade dit den igen.
den har 3 trådar
kopplade 12 volt på svart- och röd+ mätte mellan den lila kabeln och minus, värmer på med en liten gasolbrännare får värden mellan 0,2 och 1,1 volt, har digital multimeter så det är lite svårt att se exakt.
Eller mäter jag fel??
Nu får jag felkod 12 och den finns inte ?
http://www.troublecodes.net/GM/94-95_43Z.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Vad står den för, 13 och 43 som den larmade för förut är borta
lambda chevan.JPG
Senast redigerad av Avenger den lör 19 jan 2013, 20:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Problem med lambdasond

Kod 12 betyder att systemet fungerar,

12 ERROR CODE - DIAGNOSTIC SYSTEM FUNCTIONING CORRECTLY

http://www.gnttype.org/maint/malf.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kör ett tag och se om lambdakoden kommer tillbaks, kan ta ett tag om man har lossat batteriet.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Ok!
Är lite lustigt för jag tog bort lambdan för att hitta en likadan på ebay, var ute nu och skulle se vad den visade för något utan lambda, då får jag 12 och 43 (knacksensor) fast den inte har någon lambda ikopplad.
och när jag fick koden 12 när lambdan var ikopplad så tändes motorlampan på kod 12 och inget annat.
Tycker att om systemet är ok (kod12) så ska väl inge motorlampa tändas upp och lysa, eller ??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det kan ta en stund innan någon felkod visas, men som du säger, mysko att den enbart visade kod 12, det borde den inte göra med en lysande motorlampa, endast om du kollar av felkoder genom att jorda kontaktstiftet i diagnostikuttaget.

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Ja något fel är det.
Men provade att mäta lambdasonden en gång till med en analog mätare, hettade upp den med varmluftspistol först sedan en gaslåga, visade olika värden sen blev de inga utslag alls.
Antar att den gick sönder nu, kanske har varit på gång att gå sönder.
Köpte en på ebay idag, återkommer när jag fått den så får vi se vad motorlampan säger.
carawelle
Van

skogsbilen skrev:Ja något fel är det.
Men provade att mäta lambdasonden en gång till med en analog mätare, hettade upp den med varmluftspistol först sedan en gaslåga, visade olika värden sen blev de inga utslag alls.
Antar att den gick sönder nu, kanske har varit på gång att gå sönder.
Köpte en på ebay idag, återkommer när jag fått den så får vi se vad motorlampan säger.
Lambda sensorns uppgift är att ta reda på hur mycket syrgas som finns bland avgaserna
därför får du inget vettigt mätvärdevärde genom att elda på den

En Lambdasensor består av en kropp av keramiskt material ytan har platinaelektroder fulla av porer.
En elektrod påverkas av den omgivande luften (referens värde)
Den andra av avgaserna (mätvärde).
När mängden syrgas på elektrodernas båda sidor skiljer sig åt bildas en spänning.

Därför ska alltid provmätning ske på plats där sensorn ska sitta.
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

OK
Fick veta att man kan kolla den om man värmer upp den till ca 400grader med en liten gasolbrännare, provade det och den vandrade mellan 0,2-1,1 volt, men nu är den död och en ny är beställd.
Men...hur många grader klarar en lambdasond.

Hur man testar en lambdasond
http://nordicaudi.com/index.php?url=ark ... 2.php&var=" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
tobbebobbe
Minivan

Lambdan jobbar på de volttalen. När det är fler än en kabel till den så är det fövärmning på dem.
Jeep Wrangler -89
Dodge Caliber -07
Chrysler Grand Voyager -09
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

nu har lambdan kommit och ditmonterad.
Felkoden försvann men 43 knacksensor är kvar :x
Min fråga är, på själva sensorn sitter det som en hylsa ca 5 cm lång med kabelanslutning på upptill.
Kan man vrida loss den eller är den skruvad i sensorn. Själva sensorn är skruvad i blocket.
Bilagor
knacksensor.jpg
knacksensor.jpg (8.24 KiB) Visad 6014 gånger
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kontakten är bara ipluggad i sensorn =)

Kontrollera så att det inte glappar till sensorn, låt någon sitta i kupén medans du vrider och vänder på kablarna så ser ni om lampan slocknar eller ej.

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Tack, det var det svaret jag ville ha :D , den sitter riktigt illa till under ett par metallrör.
Känner man på hylsan så sitter den lite löst men vågade inte vrida på den, men imorgon så gör vi ett försök.
Går det att testa så att signalen kommer fram till databoxen, ex kortsluta ledningarna eller ?????
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Hej igen :cry:
Var ute i garaget och skulle lossa hylsan från knackgivaren. vred lite försiktigt och den lossnade(gick av) oljetrycksgivaren!!!!!!!!! så nu bllir det att byta oljegivare för den gick av på mitten :twisted:

Då är frågan?
VAR sitter min knacksensor
Bredvid termostaten sitter en givare, antar att det är tempgivaren, tar man bort den när motorn är kall så reagerar motorn på det.

Sen sitter det en på vänster sida vid grenröret ungefär på mitten, den har en kabel, lossar man givaren så kommer det kylvatten.

Hittar inga mera givare , så var sitter knacksensorn!!!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:cry:

En del modeller av oljetrycksgivaren ser nästan likadan ut som knacksensorn, så det är lätt att ta misste :(

Men du fick ut givaren, för den sitter inte kvar eller??

Vet inte om jag fick fram rätt information, men kanske finns 2 st knacksensorer på den årsmodellen, en vid tändstiften (förarsidan) och en annan vid fördelaren (passagerarsidan, sitter ganska dolt).

Ska se om jag hittar en bra bild i min manual.

Bild
Användarens profilbild
skogsbilen
Van

Det sitter en givare vid grenröret på vänster sida (om man står framför bilen)
Jag fick inte ut hela givaren utan den gick av på mitten, ska köpa en ny nästa vecka, vill inte köra utan att veta att jag har olje tryck.Ska gå igenom HELA motorn imorgon OM det inte är 20 minus :-( och leta alla givare jag kan hitta
Senast redigerad av skogsbilen den lör 19 jan 2013, 21:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Problem med lambdasond Cheva Blazer S10 4.3 -94

Hej igen,

Jag ska försöka ta fram en sprängskiss på sensorerna till den årsmodellen, så man kan reda ut vad som är vad.

Bild
Skriv svar