Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp med val av delar till en 2,4l voyager -01

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Hjälp med val av delar till en 2,4l voyager -01

Hej..kan presenter mig då jag är ny på forumet
Jag heter Janne och är ägare till en Gran jeep cherokee -97 4,0L som jag haft sedan 2000, en kanon bra bil som jag är mycket nöjd med. Nu har frun köpt en Voyager -01 SE -2,4L som jag inte kan något om ännu :)
Nu till problemet som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med, det är dax att byta kamrem och då tänkte jag byta kamrem, spännaren och vattenpumpen men är lite osäker på vilka delar som passar hennes bil
Chassinummer:1C8GYN2B41U108990
Har läst lite på forumet och tror att det är mekanikspännare på denna bil men inte säker :oops:
tror nog ni kan hjälpa mig med vilka delar som passar på hennes bil

Passar på att önska alla ETT GOTT NYTT ÅR.....
Mvh Janne
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Hjälp med val av delar till en 2,4l voyager -01

Välkommen till forumet!! :)

Då är Jeepen en rktig trotjänare, 13 år!! :P Nu gjorde du ju mig ännu mer intresserad av en Jeep ZJ, de årsmodellerna sägs ju vara skottsäkra i både motor och låda, 4.0-litern är det ingen som kan förstöra :D

Jag tror att bältesspännaren till vattenpumpen är mekanisk på den årsmodellen, men jag är inte säker! Det framgår heller inte i manualen eller sprängskissen :(

I Sverige (via Hansen Racing) kostar de delar du söker ca 4 tusen, om du handlar ifrån USA så blir det under 1 500:- kr MED frakt:

http://www.ebay.com/itm/97-02-2-4L-Dodg ... a5&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..ovan annons innehåller den mekaniska spännrullen, jag hade dock börjat skruva ned allting och beställa delarna när man ser vilket man ska ha, detta förutsatt att din fru klarar sig utan bilen i de dagar som krävs för lev.tiden :( ..det blir ju säkert 6-8 vardagar för delarna att komma till Sverige. Annars om man tar den högre kostnaden genom att köpa det i Sverige, men då förlorar man samtidigt pengar =/

..sista alternativet är om man chansar på att det är mekanisk spännrulle och beställer kitet och river allting när man fått hem leveransen.. :oops:

VIN/Chassinummer "B" stämmer med din bil, åttonde siffran i chassinumret B = 2.4 liter.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Och juste, GOTT NYTT ÅR! :mrgreen:

Bild
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Tackar för ett snabbt svar, jag kommer att skruva ner och kolla vilken spännare det är, blir nog jag som blir utan bil :lol:
jeepen har varit kanon inte mycket som går sönder på den bilen, på 13år har jag bytt avgasrör, lysena fram, packbox till utgåendeaxeln på lådan, främre lambdasonden,
sparklådor bådasidorna och några reläer som tyvär går sönder lite då och då samt vanlig service med oljor och annat slitmaterial
nästintill skottsäker :D har nu gått 28k mil

Mvh Janne
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Kanske går att köpa en "Jeep-cykel" så länge, att ta sig fram på :D Det finns ju Mustang, Lincoln osv., kanske går att hitta en Jeep-också =)

En sådan Jeep skulle man ha! Nu får jag blocket-surfa bara för det =)

Bild
Användarens profilbild
closse
Station Wagon

Haha.. ja du lycka till med sökandet av cykel :lol:
borde dock finnas en uppsjö av begagnade jeepar dom är ju inte dom billigaste i drift om man tittar på bensinförbrukning ca 1-1,1 landsväg och ca 1,3-1,4 blandad sommar som vinter, men slår man ut det med dom låga repkostnaderna så blir den billig att äga ändå.
motor och låda samt axlar har det aldrig varit fel på, övriga saker som jag bytt har varit från ca 25k mil eller ca 3 år tillbaka
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Nu under vinterhalvåret är priserna riktigt höga på de årsmodellerna (96-98) :( ..men riktigt roligt hade det varit att äga en ikon som Jeep Grand Cherokee! :) Jag hade lätt valt en 96-98 före en 99-01, i sådana fall ska det vara 02- och framåt om man ska ha en WJ.

Får hoppas att det dyker upp något bra objekt som kanske vill byta mot en Sédan :D

Bild
Skriv svar