Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vintermörkret suuuger - Belysning Voyager -1997 Extraljus

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Vintermörkret suuuger - Belysning Voyager -1997 Extraljus

Har en Chrysler 3,3 V 6 1997 vars lysen nu på vintern är lite klena...har haft 2 extra och ville koppla på ytterligare 2 extraljus..men bilel är inte min starka sida..någon som kan kopplingsschemat ?

God fortsättning alla medlemmar önskar Turboturbo :?:
Senast redigerad av Avenger den ons 02 jan 2013, 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Vintermörkret suuuger

Hej!

Javisst är det dåliga lysen på 90-talets Chrysler-bilar :( Håller helt med dig!

Hur är nuvarande lampor kopplade? Om reläet är tillräckligt starkt (beroende på vilken Watt befintliga har?) så kanske man bara kan ansluta två till extraljus utan några större omständigheter.

Försök gärna skissa/beskriva hur det är kopplat på dem du har på bilen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
carawelle
Van

Avenger skrev:Hej!

Javisst är det dåliga lysen på 90-talets Chrysler-bilar :( Håller helt med dig!

Hur är nuvarande lampor kopplade? Om reläet är tillräckligt starkt (beroende på vilken Watt befintliga har?) så kanske man bara kan ansluta två till extraljus utan några större omständigheter.

Försök gärna skissa/beskriva hur det är kopplat på dem du har på bilen.
Gör helst inte så...varken relä eller kablar är anpassade för detta
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men om han sitter på ett riktigt kraftfullt relä/kabelsats som är anpassat efter 4 extraljus från början så borde det fungera fint? :P ..troligen är det inte kopplat så, men ifall ifall =)

Annars är det inte jobbigt att dra om kablarna, beroende på om man vill ha separat knapp i bilen eller enbart matning från helljusen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Alla extraljusen har jag seriekopplat och dragit fram till vänster strålkastares helljuskabel med en säkring pålagd..när jag då slår på helljuset slocknar allt..slår jag av helljuset slås halvljuset på.
Jag har dessutom bytt till H 4 80 w/100 w.Bytt till nya strålkastare med fina plastglas och reflektorer..så dom torde ge rätt bra ljus enbart med helljuset.
När det är riktig vinterväglag gillar jag att ha två strålkastar lite dragna ut mot vägkanterna just på grund av viltets ögon syns rätt bra då..nu är det så att nästan all snö smält undan så den ger ingen extra effekt..är alltså i stort behov av bra belysning då man lixom bor i en liten stad på landet.

Ja ett tag trodde jag inte lysena var påsatta ens..så visst är dom dåliga..

Turboturbo
carawelle
Van

Avenger skrev:Men om han sitter på ett riktigt kraftfullt relä/kabelsats som är anpassat efter 4 extraljus från början så borde det fungera fint? :P ..troligen är det inte kopplat så, men ifall ifall =)

Annars är det inte jobbigt att dra om kablarna, beroende på om man vill ha separat knapp i bilen eller enbart matning från helljusen.
Beräkna alltid kabelarea efter förbrukning!
Hittade en enkel kalkylator efter lite sökande

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Det är två separata kabelsystem..med två stycken relän och två säkringar,,dvs originalkabel till respektive..undrar om jag kopplat fel när jag lagt båda dessa system enbart på vänster strålkastare,kanske ska dela upp dom på respektive och dra två till höger o två till vänster..
Att enbart ha dragit dessa till en halva kan ju vara felet ?? Kablarna i sig är säkert rätt...men men som sagt jag är inget bra på el och kommer aldrig att bli..

Vh Turboturbo
carawelle
Van

turboturbo skrev:Alla extraljusen har jag seriekopplat och dragit fram till vänster strålkastares helljuskabel med en säkring pålagd..när jag då slår på helljuset slocknar allt..slår jag av helljuset slås halvljuset på.
Jag har dessutom bytt till H 4 80 w/100 w.Bytt till nya strålkastare med fina plastglas och reflektorer..så dom torde ge rätt bra ljus enbart med helljuset.
När det är riktig vinterväglag gillar jag att ha två strålkastar lite dragna ut mot vägkanterna just på grund av viltets ögon syns rätt bra då..nu är det så att nästan all snö smält undan så den ger ingen extra effekt..är alltså i stort behov av bra belysning då man lixom bor i en liten stad på landet.

Ja ett tag trodde jag inte lysena var påsatta ens..så visst är dom dåliga..

Turboturbo
Du kan ju böja med att mäta antal volt vid huvudstrålkastares lampor först och främst.
Har varit med om nedåt 10 volt vid lampsocklarna vilket ger 50% sämre ljus1

Avlasta alltid med relä då extraljus monteras.
polerna på relä kopplas enl
30= 12v Batteriström
85= 12v från helljuslampa
86= jord
87= Till extraljus

Beräkna alltid alla kablars area
utom 85 och 86 som är styrström till reläts funktion dår det räcker med 1 kvadrat mm
Kalkylator för kabelarea http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
turboturbo
Minivan

Kanontack..det där ser lovande ut..ska testa i morgon..Tack..Turboturbo
Skriv svar