Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta kylare på Grand Voyager -05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
hj79
SUV

Byta kylare på Grand Voyager -05

Det går riktigt bra just nu för min Vojje... Nu rök kylaren. Hur avancerat är det att byta?
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta kylare på Grand Voyager -05

Hej!

För ett sådant jobb så är det bra om man får upp bilen från marken en liten bit, t ex. med två ramper som man kör upp fronten på, men det är inte nödvändigt.

Ganska "straight forward": Lossa batteriet > Lossa hela plåten som går över kylaren > Töm ur glykolen ur systemet i ett dräneringskärl (finns en plugg som man lossar) > Ta bort kylarlocket > Lossa el-fläktarna > Dra upp AC-kondensorn så den släpper ifrån fästena som sitter på kylaren > Lossa övre- och undre kylarslangen.

Tar nog ett par timmar, sedan måste systemet fyllas på igen, antingen om du återanvänder den gamla kylarvätska eller häller i ny (beroende på vilket skick den gamla är i).

En ny kylare kostar 1 400:- med frakten ifrån Tyskland, här är ett exempel, ser ut att kunna passa:

http://viewitem.eim.ebay.se/Khler-Wasse ... 52967/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Tror det är betydligt dyrare från bildelsbasen, har inte kikat igenom allt ännu.

P.S, kolla på Youtube, tror det finns en instruktionsvideo där (hur man byter kylare). Vet dock inte om årsmodellen stämmer.
Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

P.S, tråkigt med kylaren, ingen rolig tid på året att få sådana fel :(

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV

Här var en lite snutt. Såg ju inte allt för komplicerat ut...

" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Haha, komisk video :lol: ..ungen försöker vara seriös =D

Men i övrigt perfekt beskrivande =)

Hoppas det går bra med bytet, du får dokumentera med bilder :)

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV

Varför behöver man koppla bort en pol på batteriet när man skall skruva med kylaren?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

När man plockar bort kylfläktarna (som är elektrisk utrustning) så är det regel att alltid plocka bort minuskabeln på batteriet, även om det inte behövs egentligen. Vad man än skruvar på vad gäller elektriska kontakter osv. så brukar man göra så =)

Tar bara 1 minut extra i arbetstid :P

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV

Avenger skrev:När man plockar bort kylfläktarna (som är elektrisk utrustning) så är det regel att alltid plocka bort minuskabeln på batteriet, även om det inte behövs egentligen. Vad man än skruvar på vad gäller elektriska kontakter osv. så brukar man göra så =)

Tar bara 1 minut extra i arbetstid :P
Ahhh. Tänkte inte på fläktarna. Det är iofs inte tiden jag är ute efter att kapa utan var fundersam på om kylaren var i kontakt med strömmen eller inte. Vore ju extremt märkligt om den var det...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jo jag förstod det =) ..tänkte bara skriva det som står i alla manualer =D

Bild
Användarens profilbild
Pally
Minivan

Håller med Avenger. Man ska alltid lossa en batterikabel när man skruvar. Annars gör man ett misstag och lägger en skiftnyckel där man inte ska lägga den så sticker Motordatorn eller nått annat elverk åt helvete ;)
Det kostar mer än en skiftnyckel. Tro mig ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

En skiftnyckel kan också kosta en del ..förr i tiden när Bacho hade sin tillverkning i Sverige! :D , numera går dom väl inte på mer än 200:- för det "finaste" man kan hitta :lol: =)

Kan dock erkänna att jag varit väldigt slarvig med att lossa batteriskon från minuspolen, främst på Sebringen. När jag mekade häromdagen så gjorde jag inte det :oops: (kylan frestade tålamodet). Men när jag skruvade loss bränsletanken och pumpen så glömde jag inte bort det =)

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV

Avenger skrev:Haha, komisk video :lol: ..ungen försöker vara seriös =D

Men i övrigt perfekt beskrivande =)

Hoppas det går bra med bytet, du får dokumentera med bilder :)
Det blev inga bilder på bytet. (Dock en 2 åring som lärde sig att meka av pappa. Ränner in skruvmejseln i byrån och börjar svärandes att bända upp lådan...)

Hur som helst kan jag tillägga att videon, trots sitt komiska inslag, funkar alldeles utmärkt. Den främre AC kylaren eller kondensor vad det nu var för något sitter med snäppfästen som är lite krångliga att få upp så lossa grillen för bättre plats.
Vid tömning av kylaren går det snabbast att lossa nedre slangen och den kommer man åt efter att fläktarna monterats ur. Jag höjde aldrig upp bilen eftersom man når allt uppifrån.

För att öppna kylarlocket öppnar man det först till ventilationsläge, trycker ner det och vrider ett kvarts varv igen. Se tråden http://www.usabilforum.se/viewtopic.php?f=2&t=1653. Här spenderade jag 3 timmar innan jag fick tag på Avenger som kunde ge mig det rådet... (Ja jag skäms över att inte kunna det ja...)

Totalt så tog bytet av kylare ca 2 timmar och var enkel mekning.
Skriv svar