Trimma 2.8CRD-05 Voyager
Trimma 2.8CRD-05 Voyager
Hej!
Jag är trött på att Lock-Up´n hoppar ur och i så fort man petar på gaspedalen! Att åka med cruisecontrol inkopplad innebär risk för wiplashskador! Jag pratar om lagliga landsvägsfarter 80-90km/h.
Jag ser i manualen att automlådans dator får en signal från gaspedalen (upp till 5V tror jag). Man skulle kanske kunna lura den signalen att visa lite mindre, och då kanske LU ligger kvar? Det finns nog andra signaler till datorn som kan manupileras för att få samma effekt!
ELLER, så kan man trimma! Jag tycker att det en djungel därute, och alla vill tjäna pengar men alla är nog inte seriösa! Det finns Trimbox, Trimchip, maptuning samt en hel del andra namn! Någon går in och påverkar enbart insprutningen, verkar vara billigast. Sedan finns det några som påverkar tutbotrycket mm.
Dom flesta lovar 20-30% ökning på både hkr och vrid! men jag tror att 10% ökning vid 2000rpm skulle lösa mina problem.
Nackdelar som jag ser, kan vara större belastnlng på konvertern!
Kom med inspel!!!!
Lempa
Jag är trött på att Lock-Up´n hoppar ur och i så fort man petar på gaspedalen! Att åka med cruisecontrol inkopplad innebär risk för wiplashskador! Jag pratar om lagliga landsvägsfarter 80-90km/h.
Jag ser i manualen att automlådans dator får en signal från gaspedalen (upp till 5V tror jag). Man skulle kanske kunna lura den signalen att visa lite mindre, och då kanske LU ligger kvar? Det finns nog andra signaler till datorn som kan manupileras för att få samma effekt!
ELLER, så kan man trimma! Jag tycker att det en djungel därute, och alla vill tjäna pengar men alla är nog inte seriösa! Det finns Trimbox, Trimchip, maptuning samt en hel del andra namn! Någon går in och påverkar enbart insprutningen, verkar vara billigast. Sedan finns det några som påverkar tutbotrycket mm.
Dom flesta lovar 20-30% ökning på både hkr och vrid! men jag tror att 10% ökning vid 2000rpm skulle lösa mina problem.
Nackdelar som jag ser, kan vara större belastnlng på konvertern!
Kom med inspel!!!!
Lempa
Annons
Re: Trimma 2.8CRD-05 Voyager
Nu är det ett tag sedan jag höll på med trimning och spec dieslar så ja kanske är ute på djupt vatten. Men dieseltrimning ska man vara varsam med. De flesta (framför allt de billiga) boxar är bara ett motstånd till för att lura pumpen. Fuskar man med pumpen leder det ofta till havererad pump. Nu är detta generellt för dieslar och inte Chrysler.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Här är även andra bra tankar citerat från ett annat forum:
Ett problem vid dieselmotortrimning är att det är lätt att cylindertrycken blir för höga. Trimmar man bensinmotorer så brukar motorn börja knacka innan man har akuta problem med skadligt höga cylindertryck. Men som bland annat en av Audis motorchefer har sagt så kan motorhaveriet komma plötsligt hos en dieselmotor. Motorn går bra ända tills man går över gränsen varvid motorn totalhavererar. Med tanke på att de flesta som petar i programvaror eller trimmar dieselmotorer på annat sätt inte har tillgång till mätutrustning var att kunna mäta cylindertrycket så är det lätt att det blir fel.
Det kan även vara lockande att öka laddtrycket och de flesta mindre trimmare har inte heller tillgång till utrustning för att mäta turbovarvtalet. Havererad turbo är dock lite billigare än havererad motor, men ändå inte kul att råka ut för.
Försöker man lura styrsystemet så kan man också få problem med högre utsläpp och att regenereringen av partikelfiltret inte fungerar som det ska. Sot kan också ge problem för EGR systemet. Dessa problem kan man också få om man mappar om och ställer insprutningen relativt sent för att inte få för höga cylindertryck.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Hej!
Det enklast och billigast är kanske att försöka ändra någon signal till TCM!
Lempa
Det enklast och billigast är kanske att försöka ändra någon signal till TCM!
Lempa
Hej!
Vår 2.8 CRD -05 är ju på 150 hk, men en senare årsmodell av 2.8:an
är på 163 hk!
Någon som vet vad som är ändrat?
lempa
Vår 2.8 CRD -05 är ju på 150 hk, men en senare årsmodell av 2.8:an
är på 163 hk!
Någon som vet vad som är ändrat?
lempa
Min gissning är att dom bara ökat effekten på turbon och insprutningen, såsom en eftermarknads trimbox.
Synd att det inte blivit ordning på din automatlåda, att verkstaden lämnar bilen så
Synd att det inte blivit ordning på din automatlåda, att verkstaden lämnar bilen så
Enligt firman som öppnade lådan och bytte den trasiga låsringen,
som jag skrivit om i en tidigare tråd, så blir det inte bättre än vad det är!
Jag åkte ner till Örebro enkom för att få han som gjorde jobbet att
provköra bilen både före och efter att TCM blev nollställd för ny adaption!
Eftersom han inte är knuten till Chrysler ville jag ha hans neutrala åsikt.
Firman som skruvade i lådan ska tydligen vara duktiga på amerikanska
automatlåder men är mer inriktade på GM bilar. Han ansåg att lådan
fungerar rent mekaniskt bra, men att styrningen av den inte var helt optimal!
Har märkt att innan motorn kommit upp i rätt temperatur så funkar lådan bäst,
men inte bra!
Kanske ett stort oljekyl utan termostat kan hjälpa till!
Gott att någon man kalla bolla med
Lempa
som jag skrivit om i en tidigare tråd, så blir det inte bättre än vad det är!
Jag åkte ner till Örebro enkom för att få han som gjorde jobbet att
provköra bilen både före och efter att TCM blev nollställd för ny adaption!
Eftersom han inte är knuten till Chrysler ville jag ha hans neutrala åsikt.
Firman som skruvade i lådan ska tydligen vara duktiga på amerikanska
automatlåder men är mer inriktade på GM bilar. Han ansåg att lådan
fungerar rent mekaniskt bra, men att styrningen av den inte var helt optimal!
Har märkt att innan motorn kommit upp i rätt temperatur så funkar lådan bäst,
men inte bra!
Kanske ett stort oljekyl utan termostat kan hjälpa till!
Gott att någon man kalla bolla med
Lempa
- rogerkarlsson
- Van
Hej! jag har en crd 2.8 07 Har exakt samma problem som du, går det lite uppför på motorvägen vill hellvetet växla och varva och all effekf försvinner jag satt i en diselkraft box med turbotrycks justering blev lite bättre, jag tror att största problemet är lådan som är ampassad för en bensin motor. så fort bilens varvtal går under 2000 varv vill bilen växla trots att motorens högsta vridmomen ligger i dom varvtalen. jag tror på en om programering av lådans styrning men är inte säker om lådan håller för det
mvr Roger
Re: Sv: Trimma 2.8CRD-05 Voyager
Har själv en 3.3 bensin och den är likadan. Är vanligt på våra bilar. Är lådan kall vill den gärna växla ner för att få upp tempen på oljan. Sen är det irriterande att den ändå växlar för ett litet lut
Voyager -04 3.3l V6
Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Hej Rogerkarlsson!
Du har alltså redan provat med effekt och vridmomentshöjning
utan att bli nöjd?
Då är det bara att hoppas på att någon kan lägga in en annan mjukvara i TCM
Lempa
Du har alltså redan provat med effekt och vridmomentshöjning
utan att bli nöjd?
Då är det bara att hoppas på att någon kan lägga in en annan mjukvara i TCM
Lempa
- rogerkarlsson
- Van
Ja jag har testat diselkrafts billigaste modell för runt 3500kr hade problem för att det vart övertryck i insprutningspumpen och bilen tvärstanna hela tiden. nu har jag diselkrafts värsta box funkar fint i över 90kmh då ligger lock uppen i hela tiden det blir en klar förbättring men jag förväntar mig mer med 440 i vrid . lådan är inte jord för en diselmoton tackvare att disens efektkurva är för kort bensinaren har en jämnare och längre effekt kurva (3.3 v6), disens effekt kurva väldigt högt men i få varvtal. har jag fått lärt mig rätta gärna om jag har fel. mvh Roger
Precis som du säger, lådan är egentligen framtagen till V6:an, som har en helt annan effektkurva.
I Jeep fungerar motorn bättre, där är den ett erkänt bra alternativ, särskilt för lite offroad med Wrangler
I Jeep fungerar motorn bättre, där är den ett erkänt bra alternativ, särskilt för lite offroad med Wrangler
- rogerkarlsson
- Van
vet du om Jeep Cherokee 2.8crd har en annan låda och om den funkar bättre? för då antar ja att dom har en annan styrning på lådan?
Wrangler har tyvärr en helt annan låda =/
5-växlad automat, 545RFE ..medans lådan i Voyager 2.8 CRD är en modifierad 41TE som sitter i 3.3 V6.
5-växlad automat, 545RFE ..medans lådan i Voyager 2.8 CRD är en modifierad 41TE som sitter i 3.3 V6.
- rogerkarlsson
- Van
åå det var synd annars kanske man kunde mecka ihop något och löst problemet för gott men ja ska jobba vidare för att få ladan o dra lite längre