Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bränsleproblem CGV 2.5 Diesel

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Diggy_63
Station Wagon

Bränsleproblem CGV 2.5 Diesel

Hej! Har ett jätteproblem som jag behöver hjälp med att kunna lösa.
Efter att bilen bara stannat så monterade jag en "handpump" som jag kunde pumpa fram
disel med till filtret, och sen tar det en stund innan motrn startar, typ 30 - 50 sekunders malande
med startmotorn, sen går bilen fint i ca 3 minuter och sen bara dör den om man inte pumpar upp
diesel till filtret med handpumpen. Vad kan vara fel?
Annons
Användarens profilbild
alex
Minivan

Re: Bränsleproblem CGV 2.5 Diesel

Hej! Jag har ett liknande problem med min 2,5 CRD. Den startar och går en bit. C:a 1 mil, sen bara dör den.Då får man vackert vänta en kvart sen startar den igen men nu är det inte säkert den går mer än några 100 meter. Lite drygt med 8 tim restid mellan Åhus och Växjö. Bytt bränslefilter och gjort ren tanken men det gjorde ingen märkbar skillnad. Några bra ideer mottages tacksamt
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Märkligt att inte nytt filter hjälpte dig då det är ett extremt vanligt fel på CGV dieslarna.

Annars hade jag tittat på crank sensorn och sedan dieselspridarna mest för att vara 100 på att det inte är något underliggande problem du har. Det som talar emot crank är att det lirar när du handpumpar fram - men om pumpen hade haft problem hade du inte kunnat köra alls... En annan tänkbar approach är att du kollar relä till pumpen samt mäter motståndet i pumpen före och efter den börjar tjura.

Att den går en mil, hur ser temperaturen ut i samband med att den stallar? Är det i samband med att den kommer upp i arbetstemp den dör?
Användarens profilbild
alex
Minivan

Det verkar inte vara någon skillnad på varm och kall. Jag startade den igår och varmkörde den. Då dog den efter ett par minuter. Annars brukar den inte stanna när den går på tomgång. Den hostar inte något när den startar igen utan kommer på alla fyra direkt. Var sitter crank sensorn? Jag har inte provat med handpump men jag har funderat på detta. Nämnas kan att jag kände att den missade under färd och då stannade den när jag släppte gasen strax efter. Det började för flera år sen att den bara dog men då var det bara att starta om den igen under färd
Användarens profilbild
alex
Minivan

Väcker liv i en gammal tråd igen. Jag anar att det är kamaxelgivaren som inte vill vara med längre. Vet om en 2,8 CRD motor som står. Är det någon som har koll på om den passar till 2,5 CRD? Verkar ju vara samma spridare iaf.
Skriv svar