Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

USA-import. Lite råd, tack...

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

USA-import. Lite råd, tack...

Morsning.

Ny här, så hej alla.

Ungarna flyttar ut, familjen krymper, dags att byta Suburban mot en Tahoe. Vi är helt insnöade på år 04 - 06, och färg pewter metallic, med inredning i ljus beige (tan).

Vi letar efter en lågmilare i mint con'd, och det verkar inte finnas nå'n marknad i Sverige. Så vi funderar på att låta ta hem en pärla från USA. Men vet nada om vad man måste tänka på. Själva importen finns det ju firmor som kan ordna, men hur vet man att bilen/säljaren är att lita på, när man inte själv kan kolla/provköra?

Kan någon tipsa om vad man ska tänka på?

- Stater man ska undvika? (t ex risk för fuktskador efter Katrina och Sandy. Eller annat som sliter på bilen)
- Stater som har regler som inte funkar i Sverige (t ex avgasrening)
- Typ av säljare man ska undvika?
- Importfirmor i Sverig som kan rekommenderas?

Vi är ute efter att få hem en bil som vi kan ta över nyckelfärdig (levererad, tullad, momsad, besiktigad, mm) och bara köra iväg med.

En så'n här är det vi är på jakt efter:

[bilder]http://i94.photobucket.com/albums/l117/ ... a83510.jpg[/bilder]

Tacksam för tips. (Och varför ser man bara halva bilden?)

Peter
Senast redigerad av Avenger den lör 26 jan 2013, 15:26, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Redigerade bild-taggen, för bilder större än bredden 600 px använd "BILDER-taggen" =)
Annons
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Re: USA-import. Lite råd, tack...

Tack, Avenger. Trodde jag gjorde det..... ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej!

Välkommen till forumet,

..lite dumt att jag lagt två bildtaggar i inlägget, ska fixa det =)

Vad har ni för någon Suburban idag, liknande årsmodell? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Vi hade en '03 Z71. Men den är såld nu. Nu har vi en Saab 9-3 diesel och en C4 från '95:

https://picasaweb.google.com/1051912893 ... directlink
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

GM hela vägen! :) :D

Fantastisk fin C4!! Den färgen var ju perfekt!

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Tack. Ja, Competition Yellow. GM:s officiella race-färg.

(Bilen kommer ut på blocket i vår.... ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Den rätta färgen, snyggare än röd eller blå! :)

Sälja sommarbilen innan sommaren ens börjat? :P =)

Ang. Tahoe, är det endast intressant med fullservice import eller kan ni tänka er att ombesörja vissa moment själv? =)

Har ni börjat leta upp en bil? Vad är lågt miltal? Kolla autotrader.com, där finns ett tiotal bilar med den färgen, alltifrån 80-120 tusen svenska kronor.

De flesta säljare i USA brukar ta tonvis med bilder så att man som köpare verkligen kan inspektera bilen på så sätt, många har flera hundra bilder och många tagna på minsta lilla skråma.

Carfax är ett absolut måste, det är ledande i USA och inte många bilar som kommer undan deras rapporter om dom varit med om något tråkigt (krockade, översvämning osv..).

Att handla ifrån privatperson kan medföra vissa fördelar, och nackdelar.

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Tack för bra tips. Vissa saker kan jag nog göra själv, men i och med att detta är nytt för mig känner jag mig på djupt vatten och lätt offer för skojare....

Lågt miltal för en så'n bil är för mig max 12000 svenska mil.

Tack för bra tips!!!

Ska kolla runt lite.

Ngra bra importfirmor i Sverige att rekommendera? Några att akta sig för?

Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

12' mil var det inte många som fanns på Autotrader.com (märkligt nog), en del nyare 05-06 i sådana fall, annars var det mest 16-17 tusen mil :(

Kom dock ihåg, CARFAX är bland det viktigaste och bör alltid kontrolleras, turligt nog ingår detta hos bilhandlarna i USA och man kan ofta visa rapporten direkt via Internet (finns till nästan varje bil hos Autotrader.com).

Några firmor jag kommer att tänka på:

door2door.se, swedencustomcars.se, exclusivecars.se, importalen.net, nordtrafik.se, uniqueimport.se (stavning? =), jarudd.se osv..

GBG Performance ska man akta sig för, men det sig säg självt vid det här laget då man bara ser massa varningstrådar på google när man söker :oops:

En rolig sak vore att själv ta hand om allting, fråga om tips & råd ifrån flera olika som tidigare importerat .., så kan man spara in kostnaden på 20-25 tusen som de flesta importfirmor ska ha och istället flyga över till USA och kontrollera bilen själv (innan köp) och köra den till hamnen :P Man kan t ex. samla ihop ett par bilar man ska kika på som ligger inom samma område (därför utesluts Florida och Californien eftersom dit är flyget så dyrt..). Kanske en långsökt idé dock :oops:

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Tänkvärt....

Nå'n som känner till: http://www.amcars.se/home.html" onclick="window.open(this.href);return false; ???

Peter
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag känner inte till dem mer än att jag hört talas om hemsidan och sett ett par annonser på blocket.se.. så jag kanske inte ska säga för mycket om det jag inte vet om .. :oops: ..

MEN, det verkar som att rörelsen startades för mindre än 2 år sedan och att den drivs på deltid (med tanke på omsättningen 2011 som var under 100 tusen). Den kan ju dock ha ökat drastiskt under 2012 men det får vi inte veta ännu. En man och hans fru står skriva som ägare på firman. Dom verkar vara aktiva med annonser på blocket.se och det finns inget som skriker bedragare, men heller inga goda referenser vad jag kan se (man får ha i åtanke att det är nystartat).

Slå dem en signal och se vad du får för första intryck, därefter borde du höra om du kan få ett par telefonnummer med referenser så att du kan få ett ännu bättre (eller sämre) intryck ifrån folk som gjort affärer med dem. Som sista steg kan det vara bra med ett besök innan ev. beställning.

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Låter vettigt. Ska göra det. Mailkontakten har låtit ok, hemsidan likaså. Men referenser är ju alltid bra. Och en personlig kontakt. Tack för företagsinfo och tips....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:)

Det verkar vara en reko firma, hoppas att dom ev. kan hjälpa dig så du kommer tillbaks till GM SUV igen :)

En sak som förvånade mig med Tahoe av den årsmodellen är priserna i USA, dom håller sig fortfarande väldigt starkt = bra bilar!

Bild
Användarens profilbild
ajaxajax2000
Minivan

Japp, det är en härlig bil. Om man kan leva med bensinkostnaden. Och sköter underhållet...

Har haft en '02 tidigare och som sagt, senast en '03 Sub:

[bilder]http://i94.photobucket.com/albums/l117/ ... CF0838.jpg[/bilder]
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Den där var något alldeles extra! :) Helt rätt stuk med färgen och fälgarna/däcken och det övriga tillvalen ni monterat på bilen!

Bild
Skriv svar