Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpråd: Chevrolet Astro - 1997

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ricky
Minivan

Köpråd: Chevrolet Astro - 1997

Jag går i funderingar på att köpa en Astro me 189hk motor med automatlåda. Men undrar vad som brukar vara standard fel på dessa bilarna. Som man bör ha kolla på, tex rost och sånt. Någon som vet vad dom drar milen? på landsvägen och vid stadskörning? Hur är dom att dra tunga släp med? klarar växellådan av det eller brukar dom ge sej med tiden? Hur är det med reservdelar till dom nya och beg. Ni som har Astro berätta gärna lite vad ni tycker om dom och vad ni har haft för problem med dom.

Tack på förhand :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Köpråd: Chevrolet Astro - 1997

Vi har ägt en -97, väntar du tills imorgon så kan jag göra en liten write up (eller vad man nu kallar det) :)

Trevlig kväll.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
okim78
Van

Beror lite på vilket typ du skall ha.... bakhjulsdriften kan ja inte så mycket om
jag har ägt en 4x4...

men kaross mässigt så kan dom rosta i trösklar en del framskärmarna nederkant som ligger ann mot kofångare är ganska standard att dom rostar men... hitta du en rostfri så rostskyddsbehandla trösklar samt skärmar... Bakdörrar nederkant brukar rosta med... min var dock rostfri i alla dörrar.

När det kommer till vortecen så är den ganska skottsäker maskin om man följer serviceintervallerna hyfsat...
(Oljebyte viktigt) Stötstångs 6a så man behöver inte hålla på o vela med varken rem eller kjedjespännare..
Min All Weeldrive drack allt mellan 1 -1,8 milen 100km/h på motorvägen är ekonomiskt allt över 100 är dyrt..

Automatlådan är väl tilltagen rätta mig om ja har fel någon men Th 700 tror ja det sitter i den va?
i vilketfall så orkar lådan med det motorn kräver av den... och lite till.... dra släp och annat är inga som hellst bekymmer. Väljer du 4x4 så funkar det bra krånglar nästan aldrig. i vilketfall inte på den ja hade.. vi bytte fördelningslådan en gång och då hade bilen rullat 29000 mil ca. så förtst då bytte vi något.. det är rätt bra betyg tycker jag. dock är sekvent oljebyte viktigt även i denna bakaxel.. Läckandeolja från bakaxeln tyder på att en packbox inte håller tätt.. eller att du slarvat med tätningen på difflocket...

I överigt är det en ganska billig bil att äga... billiga reservdelar (amerikanskt ;) )
Skivbromsar runt en 600ing give a take... /st tex.

Inredningen i en -97a är bekväm luftig och känns aningen lyxig.. (mitt tycke) bullig instrumentbräda har du skinn i bilen så höjer det enu mera lyxfaktorn.. Luxerytouring tex ingår juh nästan allt man vill ha...

det var allt jag kunde komma på att hjälpa dig med :D

lycka te
Jocke var namnet :D
Astro Ext All Wheeldrive -91
Jeep Grand cherokee I6 -94 SÅLD
Jeep Grand cherokee 5,2 -94 SÅLD
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jocke fick med det jag tänkte skriva :D

Bakaxeln är viktigt att hålla koll på som sagt, vår klarade sig över 30 tusen mil dock =)

Överlag en hållbar drivlina som tråkigt nog är aningen törstig, men man kan köra ekonomiskt om man är lätt på gasen, annars finns det enorm kraft i de motorerna, 193 HK gör sig väldigt bra! :)

Bild
Användarens profilbild
ricky
Minivan

Någon som vet hur höga dom är från marken upp till högsta punkten på taket? Så jag kan mäta om den går in i mitt garage.

Bilen jag är intresserad av har stått i ca 2,5år, Så finns säkert lite saker som behöver kollas över innan besiktning. Den laddar tydligen inte, något standard fel på dom?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Höjden är 194 cm på den årsmodellen om det inte är något extra ditkopplat på taket, vi hade en utsugsfläkt på vår Cargo =)

Inget standardfel med laddningen, kan ju vara något enkelt fix som generatorn =)

Håll även koll på låsmekanismen till bakdörren (den vänstra), kan lossa ifrån fästena så man behöver köpa ett nytt).

Det tråkigaste felet med Astro är rosten, tycker den börjar krypa ganska mycket på alla GM-bilar av de årsmodellerna :( Så kika efter rost på trösklarna, framskärmarna, bakdörrarna och på motorhuven (i framkant).

Trevlig kväll.

Bild
Användarens profilbild
okim78
Van

Generatorfel med all säkerhet om den slutat ladda....
inte dyra att köpa heller och sitter hyffsat till med så den byter du galant... sitter på toppen framkant på motorn lyft på huven o TADA där satt den :P

stämmer ganska bra där med 192- 195 cm över havet vet att jag fick lägga en klossbit i mellan porten o gångjärnen för att få in den i garaget... ;)
Användarens profilbild
ricky
Minivan

Typiskt, har max höjd på 185cm vid portarna :(
Användarens profilbild
okim78
Van

ricky skrev:Typiskt, har max höjd på 185cm vid portarna :(
Kan du inte göra som ja gjorde då??? klossa upp dom? eller ta det i då?

eller förslag nr 2 : sänk astron :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Let me present to you, OPTION nr 3! :

Go for it!

[bilder]http://i.ytimg.com/vi/x0rZs4WZP8Y/0.jpg[/bilder]

Bild
Användarens profilbild
okim78
Van

Avenger skrev:Let me present to you, OPTION nr 3! :

Go for it!

[bilder]http://i.ytimg.com/vi/x0rZs4WZP8Y/0.jpg[/bilder]
GILLAS! :lol:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:lol: ..frågan är bara, blir det garagetaket som flyttar sig eller taket på Astron :mrgreen: :oops:

Jag har precis nog med utrymme i garaget för att få in min Dodge, så det är oumbärligt att röra sig där inne just nu, ska jag hämta ett verktyg så får man ta på sig mjukisbyxor så man inte repar bilen, sedan måste jag hoppa över kablarna till respiratorn (underhållsladdaren) för att ta mig allra längst bak i garaget =) Hoppas våren kommer snart så man kan ta ut bilen en stund, sedan tänka över andra förvaringsmöjligheter till nästa vintersäsong :P

Bild
Användarens profilbild
ricky
Minivan

Någon som vet vad astron drar med vanligt släp efter och med tungt släp så som 2tons biltransport med bil på
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Luftmassamätare Chevorlet Trans sport

Börja med att kolla att den får dra så mycket, BE behövs hur som helst.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
ricky
Minivan

Jopp den får dra 2ton och Be körkort finns :)
Skriv svar