Chrysler blir helägt av Fiat, enl. artikel i dag.
- Anders Ason
- Pickup Truck
Chrysler blir helägt av Fiat, enl. artikel i dag.
Fiat tänker köpa hela Chrysler 2014
Fiat tänker köpa resterande aktier i Chrysler senast 2014, säger Fiat-chefen Sergio Marchionne till tidningen La Repubblica. I dag ägs Chrysler till 62 procent av Fiat, övriga aktier ägs av det amerikanska biltillverkarfacket United Auto Workers pensionsfond Veba.
SVD
3 februari 2013 kl 13:26 , uppdaterad: 3 februari 2013 kl 14:18
Fiat tänker köpa resterande aktier i Chrysler senast 2014, säger Fiat-chefen Sergio Marchionne till tidningen La Repubblica. I dag ägs Chrysler till 62 procent av Fiat, övriga aktier ägs av det amerikanska biltillverkarfacket United Auto Workers pensionsfond Veba.
SVD
3 februari 2013 kl 13:26 , uppdaterad: 3 februari 2013 kl 14:18
Annons
Re: Chrysler blir helägt av Fiat, enl. artikel i dag.
Jag tror att det kan bli positivt, än så länge har det bara gått framåt sedan 2010-2011, flera nya bilmodeller samtidigt som dom behåller sin integritet (nu pratat vi om amerikanska marknaden). Här i EU borde Chrysler dock komma tillbaks, som det diskuterats om tidigare, en del nyheter från Allpar.com indikerar nästan på att namnet Lancia kommer slopas i framtiden, om försäljningen går i samma takt som nu (HOPPAS!!).
Det viktigaste (enligt mig) är att Chrysler/Dodge/Jeep inte blir en vardaglig bil, dom ska sticka ut vad gäller utseende och även prestanda, amerikanskt designspråk! Det bästa vad gäller design syns ju på Challenger och RAM, mer amerikanskt än så blir det inte 2013 =) ..så vi får hoppas på att Barracuda går i samma former som Challenger, och inte tar efter BMW, Audi osv.. Nya Mustang verkar ju skippa sin amerikanska identitet och bli en "world car" med design ifrån Mondeo
..hoppas dock INTE det.
Det viktigaste (enligt mig) är att Chrysler/Dodge/Jeep inte blir en vardaglig bil, dom ska sticka ut vad gäller utseende och även prestanda, amerikanskt designspråk! Det bästa vad gäller design syns ju på Challenger och RAM, mer amerikanskt än så blir det inte 2013 =) ..så vi får hoppas på att Barracuda går i samma former som Challenger, och inte tar efter BMW, Audi osv.. Nya Mustang verkar ju skippa sin amerikanska identitet och bli en "world car" med design ifrån Mondeo
- Kameramannen
- SUV
De kommer våldta Cudan - den kommer se ut som vilken småbil som helst. Jag mrnar, hur sexig är Dart egentligen?
[bilder]http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... art628.jpg[/bilder]
Skulle ju lika gärna kunnat vara en japan, korean eller sydeuropé... Nej, jag tror att de kommer att behålla foromspråket på vi säger challenger och charger och sedan bygga kaffelatte bilar för övriga världen. RAM är ju redan utbrytet ur huvudorganisationen, precis som SRT.
[bilder]http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com ... art628.jpg[/bilder]
Skulle ju lika gärna kunnat vara en japan, korean eller sydeuropé... Nej, jag tror att de kommer att behålla foromspråket på vi säger challenger och charger och sedan bygga kaffelatte bilar för övriga världen. RAM är ju redan utbrytet ur huvudorganisationen, precis som SRT.
Vi får hoppas att dom inte går så långt (och ta till fängelsemetoder!
)..
Dart är 50/50 känns det som, jag hade iaf hellre ägt en sådan än en Golf t ex.
RAM och SRT står på egna ben nästintill, det är gött! Keeping the American Spirit Alive!
Dart är 50/50 känns det som, jag hade iaf hellre ägt en sådan än en Golf t ex.
RAM och SRT står på egna ben nästintill, det är gött! Keeping the American Spirit Alive!
Har man haft svårt att sälja Lancia Voyager? Det finns gott om 2012'or kvar hos handlarna på blocket.
Enligt alla nyhetsartiklar jag läst så går försäljningen riktigt segt av Lancia, både Thema och Voyager. Det kanske blir en uppenbarelse för Fiat att gå tillbaks till namnet Chrysler, som enligt mig är det enda rätta på Voyager och 300c, Lancia kan ha sina egna modeller om det tvungen måste finnas kvar =)
Ja det är en katastrof för Chrysler och Dodge att byta namn i Europa till Lancia och Fiat. Dom är fan inte riktigt navlade. Det enda stället som det heter Chrysler och Dodge är i England av någon anledning
Conspiracy mot oss i övriga EU
!!
Men det har varit prat ifrån Chrysler/Fiat Chefen om att 2015 så skulle kankse namnet Chrysler komma tillbaks, eller så har jag uppfattat det fel, tycker den artikeln jag läste var lite luddig
Men det har varit prat ifrån Chrysler/Fiat Chefen om att 2015 så skulle kankse namnet Chrysler komma tillbaks, eller så har jag uppfattat det fel, tycker den artikeln jag läste var lite luddig
Re: Sv: Chrysler blir helägt av Fiat, enl. artikel i dag.
Måtte de få ha kvar Chrysler och Dodge som namn.
Bilmodellerna från usa blir bara mer lik "vanliga" bilar med vanliga modell namn. Tex chevas småbilar.
Voyager -04 3.3l V6
Bilmodellerna från usa blir bara mer lik "vanliga" bilar med vanliga modell namn. Tex chevas småbilar.
Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Kommer aldrig att köpa en bil det står Fiat eller Lancia på.Arvid78 skrev:Måtte de få ha kvar Chrysler och Dodge som namn.
Ang. chevas småbilar så är det ju Daewoos modell program som Gm köpte upp för att ha som Västeuropa modeller.
För några år sedan var jag hos Svenska bil för titta på en ny cheva. Efter flera varv i lokalen frågade jag en försäljare var chevorna var. Han pekade på ett gäng småbilar. Så jag frågade var det riktiga chevorna var inte leksaks bilarna. Nä vi säljer bara Europamodeller nu (daewoo med cheva märke på), vill du ha "riktiga" chevor måste du privatimportera.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Fast fler och fler "riktiga" Chevor börjar komma även till Europa, fast man kanske inte ska kalla dem riktiga, deras modellprogram börjar inrikta sig globalt
..t ex. Malibu, snart kommer väl även Impala ska ni se (den är framhjulsdriven även nya modellen som baseras på Saab 9-5 plattform som från början är Opel Insignia.. =(
Ford US har även tänkt att avsluta deras ikon, Van! Och ersäta med Transit.. javisst, det är skillnad och man får in mer last osv. i en Transit högskåp, men det känns ändå inte rätt, varför inte åtminstone behålla utseendet istället för det europeiska Transit, som finns i såväl små- och stora modeller.
Ford US har även tänkt att avsluta deras ikon, Van! Och ersäta med Transit.. javisst, det är skillnad och man får in mer last osv. i en Transit högskåp, men det känns ändå inte rätt, varför inte åtminstone behålla utseendet istället för det europeiska Transit, som finns i såväl små- och stora modeller.
Det var bättre förr... 
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
+1Snowman skrev:Det var bättre förr...
..men ibland förvånar biltillverkarna oss, som med Dodge Challenger, där lyckades dom in i minsta detalj