Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hur varm blir eran voyager 2.8 CRD

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Robbis74
Minivan

Hur varm blir eran voyager 2.8 CRD

Hej! Har en voyager 2.8 Crd 2007 som extravärmaren går hela tiden. Den ger värme i bilen som den ska men tempmätaren går bara till strecket innan halv varmt som kallt ute. Vore roligt att veta hur era står innan jag beställer än ny thermostat, Mvh Robban
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Hur varm blir eran voyager 2.8 CRD

Det vanliga är ju att bilar håller runt 90 grader. Det låter som bilen har svårt att komma upp i temperatur.
En termostat är nog ingen dum idé

Menar du att den står på 1/3 och inte 1/2 av mätaren?
Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
lempa
Minivan

Re: Hur varm blir eran voyager 2.8 CRD

Robbis74 skrev:Hej! Har en voyager 2.8 Crd 2007 som extravärmaren går hela tiden. Den ger värme i bilen som den ska men tempmätaren går bara till strecket innan halv varmt som kallt ute. Vore roligt att veta hur era står innan jag beställer än ny thermostat, Mvh Robban
Hej Robban!
Lika på vår bil, 2.8 CRD-05.
Lempa
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Mätarna är oftast inte kalibrerade så man kan inte dra någon direkt slutsats av vilket streck den står på. Kolla med en OBD-II adapter vad pcm tycker motortemperaturen är och om det inte verkar korrekt kan man mäta med en ir-termometer på t.ex termostathuset. Dieslar brukar dock gå kallare än bensinare eftersom de är mer effektiva.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
rogerkarlsson
Van

Min voyager 2.8crd är under halv på mätaren webasto värman går hela tiden på vintern.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Precis som Sverker säger, det är normalt med en lägre temp på dieseln, samma gäller t ex. Chrysler 300c CRD, den orkar knappt ge kupévärme utan "backup".
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Robbis74
Minivan

Kollade idag med obd live data och fattade som den var 74 grader när den gått ett par mil. Blir osäker på om jag ska beställa en ny thermostat om den gör någon skillnad..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kanske hjälper lite, det tråkiga är dock att man måste köpa hela termostathuset med termostat (om jag minns rätt), kostade runt 1 000:- senast jag kollade :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

74 grader låter lite lågt, vad har termostaten för öppningstemperatur? Du kan ganska lätt kolla om den öppnar för tidigt genom att känna på den övre kylarslangen, om den är varm cirkulerar vatten genom kylaren.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Jim
Van

Har en -06:a och jag upplever samma sak, visaren går upp till strecket under mittensträcket. Värmaren går i princip konstant vid -grader ute. Åkte fram och tillbaks Stockholm-Eskilstuna, då var det väl en -15 och värmaren gick HELA vägen fast man åkte motorväg.

Har åxå funderat på ny termostat men då man då termostaten är inbygd så känns det lite dyrt.
Verkar dock som att samtliga CRD har låg temp enligt detta inlägg så det blir väl som att kasta pengarna i sjön då den nya förmodligen kommer reglera till samma temp som den gamla.

Jag har märkt att om bilen är varm och man kört ett tag så kan i alla fall jag stänga av hela klimatorn och slå på den igen så stannar värmaren. verkar precis som om givaren för start/stopp av värmaren ligger precis på gränsen och inte slår av... Har varit inne på att byta tempgivare men förmodligen är det väl samma sak där. ingen fel det bara ÄR SÅ på dessa bilar......
Användarens profilbild
Jim
Van

Läste mig till att termostaten skall öppna vid 88 grader...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det kan vara så att kupévärmaren drar så mycket värmeenergi, och att det ändå inte räcker så att den måste stötta med extravärmaren, så att motorn inte förmår komma upp i högre temperatur än så. Om motorn enl pcm håller 74 grader så ska inte termostaten öppna och då ska inte övre kylarslangen bli varm.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
Roger Windstar
Minivan

Hej:
körde idag 10 mil landsväg med min 2,8 tempen gick aldrig över 1/3, enda gången den varit upp över halv var i somras när jag drog husvagnen. Idag var det våldsamma (ironi) -11 ute
Har funderat länge på om den inte är LITE väl kall för att vara en CRD, värmen i kupén är ju inte direkt imponerande.
Jag letade vid hemkomst fram en IR termometer och på övre slangen till kylaren fick jag 56 grader C och på expansionskärlet 49 grader.
Läge att köpa ny termostat.
Går det inte att beställa någonstans? Finns ingen Crhysler handlare i min stad :(
Kollat mekonomen och Biltema men icke.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det måste vara alldeles för kall temp. Måste vara något fel

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Robbis74
Minivan

Har tittat på ebay.se och där kan man köpa en thermostat för cirka 570:- med frakt från lettland har funderat på att göra det men osäker på om det gör någon skillnad.
http://viewitem.eim.ebay.se/Thermostat- ... 91828/item" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar