Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager -04 2,8crd felkodslista

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Voyager -04 2,8crd felkodslista

Hej!

Har fått bekymmer med att växellådan låst sig d.v.s växlar inte mer än till 2:an (limp mode?) och motorlampan lyser.
Har fått fram 2 felkoder men kan inte hitta koderna någonstans suttit o googlat i flera timmar nu :(
Verkar som ska man kunna få hjälp, så är detta rätt ställe! :D

Bilen är som jag skrev i rubriken en grand voyager -04 2,8 CRD med programvara sof7,1 felkoderna jag får är e100,5 och e100,7
Har kopplat bort batteriet nu, hoppas på att dom försvinner när jag kopplar in det igen. Men även om dom försvinner så vill jag gärna veta vad dom betyder.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Voyager -04 2,8crd felkodslista

Det är interna koder till mätarhuset och/eller BCM-modulen, dom har inget att göra med motorlampan som ger indikation på något fel i motorstyrningen eller som i ditt fall en eller flera generella växellådskoder. Du måste försöka läsa ut de riktiga koderna igen, dom börjar på "P". Om du inte lyckas utläsa via bilens inbyggda diagnostik så måste du åka till en verkstad som har OBD2 eller mer specifikt till din bil (för att se varför växellådan endast kör på 2:an) och då använder man DRBIII-instrument.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Tack för ett snabbt svar.

Har försökt att få fram felkoderna genom att vrida på nyckeln både 3ggr. och 5ggr. som jag läste mig till här på forumet, men det händer inget.
Gör jag rätt eller finns det fler sätt att få fram varför motorlampan lyser?

Dom koderna jag fick fram, fick jag genom att hålla inne trip reset knappen i ca. 10 sekunder.

Känns som jag gjort ett dåligt köp, har haft bilen en vecka och har redan haft flertal fel bl.a.trasig kylare startmotor som strejkar(hoppade igång efter ett par smällar från släggan), verkar dra ur batteriet, och nu det här att motorlampan tänder sig... :?

Såg att man kunde få en manual om man var medlem, är det den vanliga instruktionsboken eller är det en rep. manual i så fall vore jag väldigt tacksam om jag kunde få en sån, känns som det kommer behövas till denna bil!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen Sören,

Det kan vara lite knepigt på en del bilar med att få ur felkoder, men vad jag kan minnas till din årsmodell så måste du sätta dig i bilen > stäng alla dörrar > lägg i parkeringsbromsen > vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, avsluta i ON-läget. Felkoderna kommer att visas i displayen, om det inte finns några så ska det ändå visas att du kopplat ur batteriet samt "Done" i slutet.

När du höll inne trip/reset på den årsmodellen så får du koderna ifrån mätarhuset, dessa är inte relevanta.

Instruktionsbok finns att hämta på Chryslers hemsida gratis, dock inte som täcker dieselmotorn.

Rephandbok kan du kolla efter 1 års abonnemang på All Data DIY, kostar cirka 150:- SEK så det är väldigt billigt. Vet dock inte om 2.8 CRD motorn finns med..

Bild
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Har nu fått fram koderna, tändningsnyckeln skulle vridas mellan läge 1 och 2 3ggr. provade flera ggr. innan jag upptäckte att nyckeln inte skulle vridas ända till 0-läget.

Dom här koderna fick jag fram:
P1685
P0620

Finns felkoder med i manualen, eller var hittar man dom?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Precis, OFF-läget är inte hela vägen tilbaks.

Koderna finns att hitta på Allpar.com:

http://www.allpar.com/fix/computer-codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;

..dessvärre verkar ingenting peka på fel med automatlådan med ovanstående koder :(

Märker du om den växlar till tvåan eller om den kör i tvåans växel hela tiden? Om den startar i tvåan så är det limp mode, annars är det någonting annat med elektroniska styrningen troligtvis.

Fungerar det efter du återställt genom att lossa batteriet?

Bild
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Hittade oxå koderna på allpar.com till slut, men verkar ju skumt att P1685 skulle bero på fel nyckel(vad jag kunde förstå) provade för säkerhets skull att byta till min andra nyckel, men motorlampan lös fortfarande och har ju inga problem att starta bilen.

P0620 skulle ha med generatorn att göra, men det känns ju oxå skumt att det skulle påverka växlingen.

Det känns som den startar på 2:ans växel. kom att tänka på att efter den började krångla så fick jag ge lite gas vid några tillfällen för att den inte skulle dö med en gång efter jag startat motorn.

Kan en verkstad koppla in ett instrument/dator och nollställa felkoderna för att se om det återkommer igen?
Eller är det något man kan nollställa själv på något vis?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Voyager -04 2,8crd felkodslista

Felkoderna försvinner när batteriet är urkopplat en stund.

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Har redan provat att koppla bort minuspolen i ca. en timma, men motorlampan lyser fortfarande.. :cry:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, ska räcka med 20 min bortkopplat batteri :roll: ..en myt jag läster på ett forum för längesedan beskriver att det måste vara bortkopplat i 24 timmar, har dock aldrig behövts på någon av mina Chrysler vad jag minns.

Går det fortfarande i tvåans växel? Kan ju vara en jordkabel som inte ger bra kontakt, kontrollera jordningen till TCM:n och blocket på växellådan.

Man känner om den startar i tvåan, då rycker den till mer än normalt när man lägger om från PARK till DRIVE (eftersom den direkt slänger i tvåan).

Bild
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Den rycker till när jag växlar från park till drive, så det är nog 2:an den lägger i.

Blir galen på det här... sista gången jag va ute o startade den så hörde jag att det pös luft någonstans.
Skruvade bort plastkåpan över motorn och lokaliserade pysandet till egr-ventilen (tror jag att det är efter att läst i manualen) sitter bredvid oljestickan. Tror inte bilen tålde ett ägarbyte, felen bara haglar över bilen!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Voyager -04 2,8crd felkodslista

Det måste ju vara något som påverkar bilen direkt från start.
Tråkigt när det är så.
Ska se pm jag hinner läsa lite imorgon on,ditt fel

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
alex
Minivan

Det där med generatorn kanske inte är så fel ändå. Så funkar det på maskiner även om det är bra med kräm i batteriet så jag skulle nog rekomendera att du mäter upp laddningen. Det krävs ju inte mycket laddning för att hålla lampan släckt.
Användarens profilbild
Sören
Minivan

Har haft inne bilen på chryslers verkstad för felsökning nu, blev 923:- fattigare :( dom fick fram följande felkoder.

P0888 Relay output always off

P0731 Gear ratio error in first

Dom tyckte även att lådan slirade lite, jag frågade om dom tyckte det var konstigt när den startar på 2:an?
Det svarade dom inte på.
Frågade också om dom koder som jag fick fram, men dom var inte synliga i deras dator.(han hade ingen aning om att man kunde få fram koder utan att koppla dator till bilen)

Känns inte som dom förstod sig på det hela.. "bara att renovera lådan, men det kan vi fixa för ca. 30 papp."
var det enda jag fick till svar när jag frågade om vad felkoderna betyder. Första och sista besöket på den verkstaden!
Vid några tillfällen innan jag åkte till verkstaden har lådan växlat en kortare sträcka för att sedan gå tillbaka till 2:ans växel, och motorlampan lyser trots att den växlar.
Har nu haft bort alla kontakter och jordkablar jag kan hitta och rengjort/sprayat dom, utan resultat, motorlampan lyser fortfarande.

Hoppas att någon kan ge mig ett positivare svar.
Behöver verkligen bilen, 4 barn som ska skjutsas till och från skolor m.m.
Användarens profilbild
Jim
Van

Läste någonstans att lådan kan gå ner i limp mode (dvs. 2:an samt back som fungerar) om man har för lite olja i lådan... finns ju fler orsaker än så iofs som kan få lådan å gå i limp...
Skriv svar