motorlampa trans sport
motorlampa trans sport
har en cheva trans sport awd -05 , har märkt att motorlampan börjar lysa efter ett tag när jag kör med lite soppa, sen tankar jag och kör en stund så slocknar den. börjar soppa pumpen spöka?
Annons
Re: motorlampa trans sport
Kanske har något med tanklocket att göra? Gasåtervinningssystemet i bränsletanken?
Det bästa är om du läser av vilken/vilka koder du får, kan vara ett enkelt fix som t ex. ett nytt tanklock för en hundring på ebay.com.
Det bästa är om du läser av vilken/vilka koder du får, kan vara ett enkelt fix som t ex. ett nytt tanklock för en hundring på ebay.com.
Re: Sv: motorlampa trans sport
Fick samma tanke där med tanklocket
Voyager -04 3.3l V6
Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Jag kom att tänka på det då vi hade liknande problem med Astron, det verkar vara mer vanligt på Chevrolet än någon annan USA-bil =)
Om du inte har en egen OBD2 så kan det vara värt att köpa det, antingen en fristående läsare till laptop/USB eller med inbyggd skärm eller till smartphones/Bluetooth.. så att du vet felkoden innan du lägger pengar på ev. reservdelar. Någon verkstad kanske annars kan koppla in datorn och felsöka gratis, tar ju bara 1 min.
Om du inte har en egen OBD2 så kan det vara värt att köpa det, antingen en fristående läsare till laptop/USB eller med inbyggd skärm eller till smartphones/Bluetooth.. så att du vet felkoden innan du lägger pengar på ev. reservdelar. Någon verkstad kanske annars kan koppla in datorn och felsöka gratis, tar ju bara 1 min.
Grejen med motorlampan är väl att man måste släcka den? Den ska ju inte slockna själv. Bilen går som en klocka men de är ju lite små irriterande, kan ju inte vara ngt allvarligt, har iofs besiktning nästa vecka så dom får väl fram en kod
Är det inget fel så slocknar den av sig själv, annars kan man återställa den genom att lossa batteriet i cirka 15 minuter.
Jag hade börjat med att läsa av de felkoder som gör att motorlampan börjar lysa, känns onödigt att gissa sig fram när bilen kan tala om/eller ge en ledtråd till vad som är fel =)
Om det inte är någon märkbar förändring i motorgång samt förbrukning så kan man mycket väl misstänka tanklocket..
Jag hade börjat med att läsa av de felkoder som gör att motorlampan börjar lysa, känns onödigt att gissa sig fram när bilen kan tala om/eller ge en ledtråd till vad som är fel =)
Om det inte är någon märkbar förändring i motorgång samt förbrukning så kan man mycket väl misstänka tanklocket..
Sannorlikt ger den en P440-kod, som är en generell kod när någonting är fel med gasåtervinningen i bränslesystemet. Ofta är den inte tät någonstans, t.ex. i tanklocket, men jag tycker inte det borde påverkas av hur mycket bränsle det är i tanken.
Det blir tyvärr underkänt på besikningen om de får fram en sådan kod, men då får du iaf reda på vilken kod det är.
Det blir tyvärr underkänt på besikningen om de får fram en sådan kod, men då får du iaf reda på vilken kod det är.
tycker bilen är lite onödigt törstig, de är väl de enda. kan man testa täta locket med ngt?
Nej nej, locket ska inte tätas, det är inte funktionen som det har. Funktionen är att släppa in lite luft då och då, det är ett ventilerande lock. Blir det fel mängd så blir det fel med gasåtervinningen i bränslesystemet = motorlampan lyser och den kan dra lite mera bensin.
Sådär, bilen besiktad nyss de var inga problem, var å tankade igår kväll och på väg till bilprovningen imorse så slocknade lampan, haha vafan?
Du skulle frågat dem om att få läsa ur felkoder via OBD2, då slipper man spekulera om vad som kanske är fel 
Gött att den gick igenom!
Gött att den gick igenom!
Re: Sv: motorlampa trans sport
Härligt:-)
Voyager -04 3.3l V6
Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04
Ska testa med ett annat tanklock, har en polare med likadan bil...
Perfekt ju!afnaf skrev:Ska testa med ett annat tanklock, har en polare med likadan bil...