Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Justering handbroms Grand Voyager-99

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bnkt
Van

Justering handbroms Grand Voyager-99

Nu har jag varit på det årliga besöket hos svensk bilprovningen och resultatet blev som jag misstänkte. Ombesiktning på handbromsen. Tar inte höger bak.

Grejen är att för ett par månader sen märkte jag att att höger bak inte fungerade och då hade armen som styr det hela kärvat fast så att vajern inte stannade kvar på den. Jag plockade isär och smorde och sen löpte armen så fint. Justerade in backarna genom justeringshålet på baksidan(plasthjulet med tänder). Men efter kontroll några dagar senare tar inte handbromsen höger bak igen. Har justerat fyra gånger med samma resultat, justeringen släpper efter några dagar.

Finns det nån självjustering någon annanstans längs vajrarna?

Har tittat i Chryslers manual men jag blir inte riktigt klok av det. Är det skillnad om man har pedal, eller spak till handbromsen?
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Justering handbroms Grand Voyager-99

Det är skillnad på handbroms och pedalbroms, pedalbromsen har en självjusterande automatik, men den gäller givetvis för vajern som löper till där bägge vajrarna möts. Felet måste nästinpå vara någonstans på vägen där högervajern tar vid, kanske något som blivit fel inne i trumman, så det återställs till samma läge hela tiden? Inget som ser extra slitet ut?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Vet ej om nåt ser slitet ut. Måste plocka isär och undersöka ordentligt. Får se om jag hinner i helgen. Jag tycker att det känns som om justeringen(det lilla hjulet med tänder som man kommer åt på baksidan om man tar bort det lilla gummiskyddet) av någon anledning inte håller kvar inställningen. Ska kolla vad en monteringssats kostar. Det kanske är så enkelt som att byta ut de delarna. I så fall byter jag nog på båda sidor för säkerhets skull..... :)

Kollade nu på en bild av en repsats till självjusteringen och jag skulle tro att själva "spärren" som gör att det tandade hjulet bara kan röra sig åt ett håll antingen saknas eller är helt slut.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
bnkt
Van

Mysko....

Jämförde bilderna på monteringssats kontra rep.sats för handbromsbackar och rep.satsen verkar innehålla en spärr som tillåter att justeringen inte kan gänga upp sig, men den ser inte ut att finnas på monteringssatsen?

Nån modifiering av ett känt problem kanske?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vilken hemsida kollade du bilderna på? :) Skulle vara intressant att se dem, är det Hansen Racing eller någon annan sida, kanske från USA? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Det var Hansen jag kollade på. Men när jag var till ad-center här i stan igår så visade det sig att bilderna jag kollat på var för bilar med trummor bak. Däremot hittade dom, hos en annan leverantör, själva justerskruven som reservdel. Kostade under hundringen styck så nu byter jag på båda sidor och hoppas det blir bra. :)
Skriv svar